Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matpakkeregler?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-09, 23:03   #141
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Matpakkeregler?

Jeg sender med kakao i termosen på turdagen hver uke, og en gang i blant ligger det en kanelgiffel i matpakke, som et tillegg til brødskivene. Yoghurt får de også med, som regel kun barnehagebarnet. Det er ikke ment å erstatte noe måltid.
Hadde det vært en regel mot det eller jeg hadde fått en reaksjon på det, så hadde jeg sluttet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 23:20   #142
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

VI bor på "beste vestkant", og min 7-åring påstår stadig at alle andre har med kaker osv noen ganger, han får ikke det.

Min andreklassing kommer hele tiden med argumenter om at "alle andre" har med nudler, som er den tingen hun ønsker seg men (nesten) kategorisk blir nektet. (Unntaket var den uken hun hadde brukket fortannen og ikke fikk spise annet enn nesten-flytende-føde. Oh bliss. ) Når jeg går henne nærmere i sømmene, viser seg at hun kan navngi to i klassen som har det med.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå har vel i alle fall mine unger en tendens til å la det som 1-2 andre barn har/får/gjør 1-2 ganger bli til ALLE, og HELE TIDEN.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 23:55   #143
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor på østkanten og der opplever vi barn som har med sjokopops til frokost i barnehagen HVER DAG og andre barn som serveres sjokolademelk eller brus før de settes i vogna for å trilles hjem HVER DAG. Dette er sånt jeg ser selv og ikke noe snuppa forteller meg.Grunnen til at barnehagen satt maksgrense på én (1) kjeks i matboksen på turdag var at flere barn utelukkende hadde med seg kaker og kjeks, og ble fort sultne fordi de ikke hadde spist noe ordentlig.

Så jeg skjønner veldig godt at barnehager og skoler lager slike regler, jeg.

Gammel 16-11-09, 00:38   #144
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg hadde valgt sultestreik any day foran å tilby barnet mitt usunne ting som belønning for at han nekter å spise de sunne.

Det tror jeg neppe du hadde sagt hvis du hadde opplevd at barnet ditt sultestreiket seg syk. Det er ikke mange barn det som gjør det men sønnen min gjør det. Vi har prøvd mange ting for å få han til å for det første å spise noe og for det andre til å spise mer variert. Vi har lykkes til en hvis en grad. Han spiser nå en akseptabel mengde selv om det i andres øyne er lite. Han er ekstremt særspist. Det han spiser er ikke veldig sundt, det inneholder raske karbohydrater og en sukker. Grunnen til at han har en spiseforstyrrelse er fordi at han har en autismeaspektforrstyrrelse. Så det er ikke alltid man kan velge å gjøre det som er det mest PK å gjøre. Noen ganger må man svelge den kamelen.

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Når går grensen for hvor mye jeg som lærer skal bry meg? Jeg mener at et usunt kosthold også grenser til omsorgssvikt, noe jeg er forpliktet til å melde fra om. Nå gjelder ikke dette den ene vaflen eller den ene kakebiten, men mer et generelt kosthold. Samtidig er den grensegangen vanskelig å gå opp. Alle foreldre mener at de skal bestemme over sine barn.

Da er jeg redd for at du hadde følt deg tvunget til å melde fra om min sønns kosthold. Vi har jobbet hele hans liv for å forbedre kosten hans. I samarbeid med leger og BUP. Vi har ikke klart det. Hei, læreren jublet når han var med og laget kakao i mat og helse timen og faktisk drakk av den etterpå. Det er første gang de ha sett spise eller drikke noe av det de har laget der.

Jeg vet at jeg tar dette personlig. Likevel det kan ligge mer til grunn for hva som blir sendt med i matpakken enn det en lærer eller barnehagepersonalet har kunnskap om. Det bør dere ha i bakhodet.

Gammel 16-11-09, 00:51   #145
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Det tror jeg neppe du hadde sagt hvis du hadde opplevd at barnet ditt sultestreiket seg syk. Det er ikke mange barn det som gjør det men sønnen min gjør det. Vi har prøvd mange ting for å få han til å for det første å spise noe og for det andre til å spise mer variert. Vi har lykkes til en hvis en grad. Han spiser nå en akseptabel mengde selv om det i andres øyne er lite. Han er ekstremt særspist. Det han spiser er ikke veldig sundt, det inneholder raske karbohydrater og en sukker. Grunnen til at han har en spiseforstyrrelse er fordi at han har en autismeaspektforrstyrrelse. Så det er ikke alltid man kan velge å gjøre det som er det mest PK å gjøre. Noen ganger må man svelge den kamelen.

Da er jeg redd for at du hadde følt deg tvunget til å melde fra om min sønns kosthold. Vi har jobbet hele hans liv for å forbedre kosten hans. I samarbeid med leger og BUP. Vi har ikke klart det. Hei, læreren jublet når han var med og laget kakao i mat og helse timen og faktisk drakk av den etterpå. Det er første gang de ha sett spise eller drikke noe av det de har laget der.

Jeg vet at jeg tar dette personlig. Likevel det kan ligge mer til grunn for hva som blir sendt med i matpakken enn det en lærer eller barnehagepersonalet har kunnskap om. Det bør dere ha i bakhodet.

Men i slike tilfeller må man jo kunne avtale spesielle ordninger med skolen? Det betyr jo ikke at alle skal kunne ha med slik mat?

Alle er vel enige i at barn ikke skal ha med sjokolade og Cola på skolen? Alikevel finnes det muligens noen helt spesielle tilfeller hvor det kan være greit alikevel.
Slike spesielle ting kan vel avtales med skolen slik andre man gjør med andre unntak, slik at lærerne kan håndtere det på best mulig måte.

Det er jo slik at standard matpakker nok har endret seg ganske mye på de siste 40 årene, og jeg tror det har litt å si hva man ser i andres matpakker også når man bestemmer hvilken standard man skal legge seg på, det skal jo gjerne føles litt normalt for barnet også, iallefall ikke ekstremt.

Slik jeg ser det må skolen sette grensen et eller annet sted uansett, og er man misfornøyd med hvor skolen har satt denne grensen, bør man diskutere det med skolen. Men man bør også huske at slike regler må være lette å administere for de skal håndheve dem.

Det finnes f.eks proteinbarer som ser ut som og smaker som sjokolade, sikkert like sundt som en brødskive med brunost på mange måter, men det bygger liksom ikke gode vaner og sundt forhold til vanlig mat.

Og istedet for å gå veien mot mer sukker fra den vanlige brødskiva, finnes det jo muligheter som går mer i rettning av sunn mat fra brødskiva, for å variere. Tenker da på kjøtt, egg, ost, grønnsaker osv.

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 01:14   #146
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Jeg skjønner at dette blir personlig for deg og det er vondt å lese om gutten din. Men som du sier selv så er han syk. Han har en spiseforstyrrelse. Jeg har hatt barn i barnehagen med spiseforstyrrelser - ganske ekstreme sådan. Selvfølgelig tilrettelegger vi for det. Det eneste jeg forventer er en dialog med foreldrene til det aktuelle barnet. Jeg hadde aldri tilmeldt barn til Barnevernet uten å ha forsøkt dialog med foreldrene først og når det er spesielle behov, så tilrettelegger vi selvsagt for det. Jeg har faktisk opplevd å ha et barn som kun spiste brød med brunost eller syltetøy. Det var en historie bak, og det var for eksempel kjempeproblematisk for han når vi hadde varm mat. Jeg la til rette! Syltetøy hadde vi ikke i barnehagen, men det hadde han på matpakka. Og så sørget jeg for at vi alltid hadde brød og brunost tilgjengelig i barnehagen for han. Når vi skulle på tur, så smurte jeg egen matpakke til han, og når det var varm mat, så fikk han først tilbud om dette (selv om han alltid sa nei). Så uten noe mer styr, så fikk han spørsmål hva han da ville ha på skiva - jo, brunost. Så fikk han det. Det er ikke verre enn som så. Jeg har og vært med og jublet over babysteps i matveien for enkeltbarn. Mange mange ganger. Vi som jobber i barnehage og skole er bare mennesker som gjør så godt vi kan og det meste kan løses med en åpen dialog. Vi tar hensyn til det meste. Ved bordet på fredag hadde jeg 4 forskjellige drikker - EkstraLettmelk, Rismelk, Laktoseredusert melk og vann. Tro meg, vi tilrettelegger gjerne. Men i denne diskusjonen snakker jeg generelt. Det betyr ikke at jeg ser enkeltbarn og enkeltbehov.

For øvrig, jeg skjønner veldig godt frustrasjonen din. Det er vanskelig med barn som trøbler med maten og himmel så frustrert man blir. Jeg pleier å anbefale Jesper Juuls bok "Smil, vi skal spise!". Den har noen fine tanker rundt måltidet som alle kan ta med seg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:36.