|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Matpakkeregler?
|
|
|
|
|
|
#122 |
|
Passiv
|
Sv: Matpakkeregler?Jeg synes for å være helt ærlig at skolen skal gi beng i hva elevene har i matpakka. De kan oppfordre på foreldremøtene til å sende med sunn mat - også er engasjementet i hva det enkelte barn spiser ferdig. De er der for å gjøre andre ting enn å snoke i matbokser. Er det en unge sp, åpenbart lider av omsorgssvikt så får de varsle barnevernet eller noe. Er det ellers det at de er uenige i kostholdsfilosofien som praktiseres i det enkelte hjem så får de ta det med den enkelte forelder, skrive det på lekseplanen eller tenke på noe annet. |
|
|
|
#123 |
|
Halloen!
Sv: Matpakkeregler?Smilefjes: Jeg er enig i det. Nå var jo utganspunktet at de hadde regler, og " hva gjør man da", liksom. Det greieste hadde helt klart vært om de ga blaffen i hva elevene hadde i matboksen, det er jo ikke derfor lærerne er der. Forresten: Jeg kan nesten garantere at noen foreldre hadde hatt noe å utsette på totalt fravær av regler også. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
Passiv
|
Sv: Matpakkeregler?Rine - det du sier får meg til å tenke på noe annet. |
|
|
|
#125 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Matpakkeregler?Jeg bryr meg sjeldent om hva elevene mine har i matpakka så lenge det er innenfor "normalen". De som har med noe som ser spennende og godt ut får ofte positive kommentarer fra meg.
|
|
|
#126 |
|
Passiv
|
Jeg mener at der det er snakk om å grense til omsorgssvikt så skal du bry deg. Og da skal du bry deg med store bokstaver. |
|
|
|
#127 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Matpakkeregler?Jeg følger ikke så nøye med, men når samme elev har med seg skolebolle 2.3 ganger samme uke som eneste matpakke reagerer jeg... Yoghurt, fiskekake osv ville jeg ikke reagert på. Jeg har hørt om en del studier i forhold til barn med atferdsproblemer hvor man har tilbudt frokost hver morgen, og atferdsproblemene/konsentrasjonsproblemene har bedret seg betraktlig. Det er derfor av interesse for meg at barna har med seg en så næringsrik lunsj som mulig slik at timene etter lunsj blir like effektive som timene før.
|
|
|
#128 |
|
Glamorøs
|
Sv: Matpakkeregler?Jeg syns man helt klart kan og bør oppfordre til så sunn mat som mulig, komme med eksempler og forslag, og også gå nærmere inn på dette med de aktuelle foreldrene det gjelder. Selvfølgelig skal man bry seg om maten går ut over elevens ytelse, konsentrasjon eller velferd. Sunn mat er kjempeviktig, og foreldre eier ikke barnet sitt og kan gjøre hva de vil med det.
|
|
|
#129 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Matpakkeregler?Et spørsmål, litt på siden, til dere som jobber i barnehager: Personalet hos oss påpekte at matpakkeinnholdet var blitt betraktelig bedre de siste årene. Grovere brød, mindre søtt pålegg, mer grønnsaker, middagsrester og variasjon.
|
|
|
#130 |
|
Superaktiv
![]() ![]() ![]() ![]() |
Problemet for læreren er vel ikke den ene grove vaffelen, men snarere at alle de andre går hjem og forteller at "de andre har med vaffel på skolen, det vil jeg også", og så flyttes fort grensene. |
|
|
|
|
|
#131 |
|
Drømmer
|
Der jeg jobber har vi all mat selv til barnaså der kan jeg ikke si noe om.Der mini går så ser jeg at det er bedre matpakker enn når jeg jobbet på Oslo øst. Skal muligens ikke så mye til siden det stort sett var wienerbrød, pommesfrites eller loff med sjoko på. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Jeg synes matpakkene har blitt betraktelig bedre. Nå er det bare frokost-matpakke hos oss, men jeg er imponert over kreativiteten og innholdet. Tidligere var det mye rart og nå er det særs sjelden jeg ser nugatti eller annet sukkergreier. Det er selvsagt en og annen som har med sjokoladekake, muffins (nei, ikke matmuffins) og slike ting. Men det er klart et sjeldent fenonmen. Det var mye mer sukker i matpakkene før. Nå er det for eksempel mye mer frukt og grønt. Det var høyst uvanlig før. Det er i alle fall mitt inntrykk.
|
|
|
#133 |
|
Pauset
|
Helt enig med mkj. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Glamorøs
|
Jeg vet jo ikke hvordan det var før, men de to østkantbarnehagene vi har hatt vårt barn i har vært preget av sunne og varierte matpakker. Selvsagt er det ett og annet nugattibarn, men de er i et absolutt mindretall.
|
|
|
#135 |
|
Halloen!
Tja....Det er jo en offentlig skole, og jeg tenker at den må gå foran med et godt eksempel. Det er jo merkelig hvis man lærer om sunn mat i Mat og Helse i 3. time mens det er fritt fram for cola og skoleboller i lunsjen rett etterpå. En annen ting er jo at dårlig mat ofte får konsekvenser for oppførselen til barna. At elevene blir slappe av næringsfattig mat, går jo bare ut over dem selv, men jeg synes jo synd på de elevene som må tilbringe tid i samme rom med tre-fire stykker som er skyhøye på sukker hele tiden. Sist redigert av rine : 15-11-09 kl 22:20. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
maler
|
Sv: Matpakkeregler?Er det virkelig noen som sender med kaker og muffins til frokost? Jeg har bare sett sunne matpakker i barnehagen med grovt brød, frukt og grønt. Med mindre innhold av yoghurt medfører at den synker veldig i verdi. På skolen er det litt annerledes har jeg skjønt, jeg har fått pepper fra guttene fordi de ikke får saft og kjeks på tur. Jeg har etterhvert skjønt at det er ganske vanlig, og jeg hadde syntes det hadde vært helt ok hvis de ikke var på tur så ofte, men det er jo ukentlig.
|
|
|
#137 |
|
Superaktiv
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Matpakkeregler?VI bor på "beste vestkant", og min 7-åring påstår stadig at alle andre har med kaker osv noen ganger, han får ikke det. Om det de andre har med i virkeligheten er muffins med grovt mel etc, det vet jeg ikke, men han oppfatter det som kaker iallefall, og mener at kaker er helt OK del av en matpakke, for det er jo helt vanlig. Han synes vi er kjipe som aldri sender med slikt. |
|
|
|
|
|
#138 |
|
Halloen!
Sv: Matpakkeregler?På vår skole er det også ganske vanlig, men om det er til frokost eller lunsj de spiser vafler og muffins, aner jeg ikke. |
|
|
|
|
|
#139 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Hohoho, jeg kan bruke lang lang tid på å fortelle om alle fantastiske variantene jeg har sett i løpet av min karriere. Boks fyllt med potetgull (og ja, bare det!), 5-åringer som har kun en litago-yoghurt som lunsj, en gutt som kom med sjokoladekake og muffins (ikke matmuffins), brus på termos, Solrik-juice som drikke, eplekake.... Jeg kan holde på i evigheter. Jeg har nesten sluttet å bli sjokkert. Der jeg jobber nå er det veldig mye bedre og matpakkene har generelt blitt mye bedre (nå snakker jeg barnehage - skole har jeg ingen aning om). Men jeg har en førsteklassing som ofte kommer storøyd hjem og forteller med misunnelse i stemmen om hva de andre har hatt i matpakken og der er det visstnok også en del "interessant".
|
|
|
#140 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Matpakkeregler?Nå har vel i alle fall mine unger en tendens til å la det som 1-2 andre barn har/får/gjør 1-2 ganger bli til ALLE, og HELE TIDEN.
|
![]() |
|
|