|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Matpakkeregler?Her er jeg veldig enig med Safran. Jeg har en sønn som er veldig småspist. I perioder spiser han veldig lite, og da hender det at han får med seg en yoghurt i tillegg til annen mat på skolen for at han hvertfall skal få i seg noe den dagen. Hvis han hadde fått en kommentar fra læreren om at det ikke var lov med yoghurt eller at det ikke var mat, tror jeg at han hadde gått helt i kjellern og ikke spist noe mer på skolen den dagen, og kanskje ikke resten av uka heller. På vår skole har det bare gått ut en generell oppfordring til å ikke ta med for mye søt mat på skolen, det har aldri vært noe uttalt forbud mot spesifikke ting.
|
|
|
#102 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Matpakkeregler?Jeg synes det er helt uholdbart at barnehageansatte utnevner seg selv til kostholdseksperter, og som har myndighet å forby ting fra barnehagen som ikke engang eksperter er kritiske til, eller i verste fall uenige om.
|
|
|
#103 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Matpakkeregler?Men bare så det er sagt: jeg synes det er fint at ungene får ha yoghurt i matboksen. Men hvis det hadde kommet et skriv fra barnehagen som forbød dette, så hadde jeg faktisk ikke sendt med yoghurt. Men jeg hadde helt klart jobbet for at det skulle bli lov igjen.
|
|
|
|
#104 |
|
ræv med ører
Sv: Matpakkeregler?Jeg kan rett og slett ikke godta forbud som er basert på at noen barnehageansatte har gått på kurs hos noen som har uttalt seg negativ om yoghurt. Beklager.
|
|
|
#105 |
|
Glamorøs
|
Sv: Matpakkeregler?
Jeg hadde fortsatt, men jeg hadde forklart hvorfor til barnehagen først.
|
|
|
#106 |
|
pretty ballerina
Hvor: Oslo
Jeg er nokså sikker på at hverken barnehager eller skoler har noen som helst juridisk hjemmel for å gå ut med et forbud mot spesifikke matvarer. Hvilke sanksjonsmuligheter skulle de ha med et slikt forbud? Nekte barnet å spise maten det får med seg hjemmefra? Miste barnehageplassen er jeg hvertfall helt sikker på at de ikke kan true med.
|
|
|
#107 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå vet jeg ikke om dette er myntet på meg som HI, men jeg kan forsikre deg om at det ikke blir sendt med en grov vaffel eller noen som helst vaffel - hvis vi har fått beskjed om det. Noe vi alltså ikke har. Det er jo nettopp det som blir frustrerende; hvordan skal man vite hva som gjelder for akkurat denne skolen (eller, som jeg tror, for akkurat denne klassen, denne læreren). |
|
|
|
|
|
#108 |
|
saftig
|
:like trassig og obsternasig:
|
|
|
#109 |
|
ræv med ører
Jeg er heller ikke norsk, men er blitt vant til mange rare norske særheter i årenes løp. Men ett sted går grensen, selv for en fredselskende utlending.
|
|
|
#110 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#111 |
|
Halloen!
Sånn tenker jeg også. Jeg hadde ikke tenkt at "det driter jeg i." Det sender jo flotte signaler til ungene ...: "Når mamma og pappa driter i skolens regler, kan vel jeg gjøre det samme." Diskuter gjerne på foreldremøtet og bli enige om felles regler. Havner flertallet på en annen løsning enn det du kunne tenke det, så bøyer du deg for det. Dette kalles demokrati.
Ja, det er du da.
Mine barn spiser som regel godt, men den eldste er mye mer kresen enn den yngste. Han får likevel bare skiver/knekkebrød med seg på skolen, men vi sender også med fiskekaker, middagsrester og masse grønnsaker. Vafler, youghurt og andre ting som ikke er lov, (her er det lov på turdager, så det er jo greit) spiser han hjemme. Jeg hadde blitt alvorlig bekymret for et barn som bare ville spise usunne ting. Å tilby vafler, nugatti eller sylteøy har aldri kommet på frågan her i huset, uansett hvor mye de har klaget over maten. Jeg hadde valgt sultestreik any day foran å tilby barnet mitt usunne ting som belønning for at han nekter å spise de sunne.
Ja, det var ingen dum løsning. Den hadde iallfall vært grei å håndheve.
Sånn blir det jo mange steder når man lever i et samfunn med andre individer. Jeg blir alltid irritert over det blå lyset som er på en del av de offentlige toalettene her i byen. Hvorfor i all verden må JEG bli plaget av blått lys når jeg tisser? JEG setter da for guds skyld sprøyter der inne! Fordi noen ikke evner å ta vare på kroppen sin og driver og stikker seg på offentlige toaletter, blir MIN tisseopplevelse dårligere. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Glamorøs
|
Det er ganske mange nyanser mellom å godta en idiotisk regel og å drite i den. Jeg hadde som sagt ikke funnet meg i regelen, men forklart hvorfor til barnehagen, og hvorfor til barnet mitt. Mitt barn er hvertfall glup nok til å forstå sånt.
|
|
|
#113 |
|
maler
|
Mine barn gir meg heller ikke grunn til å bekymre meg med hensyn på næringsinntak, så jeg kan også fint takle sultestreik noen dager. Men dette med sunne og usunne matvarer er ikke alltid helt enkelt. Jeg nekter for eksempel å godta at syltetøy nødvendigvis er på fy-lista. Hos oss er det hjemmelaget med minimalt med sukker, og har da vitaminer og næringsstoffer som finnes i bær. Og det er et paradoks at nugatti og prim som regel står på fy-lista, mens brunost aksepteres selv om alle vet at det har samme nivå av sukker. Og hvor grovt skal brødet være? Er knekkebrød egentlig sunt? Det inneholder jo stoffer som ikke anbefales i store mengder til små barn. Er biola greit? Det inneholder viktige næringsstoffer og bakteriekulturer som er viktige for endel mager, men er en versting på sukker med mindre man velger naturellvarianten.
|
|
|
#114 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Huh?
|
|
|
#115 |
|
maler
|
Ok gi meg litt tid så skal jeg lete etter kilder, jeg husker ikke nøye nok annet enn at jeg tenkte "oops" pga min gutt som bare spiser knekkebrød.
|
|
|
#116 |
|
Bare sær
Kan det være akrylamid?
|
|
|
#117 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Matpakkeregler?Ja, nå demrer det litt for meg her, synes jeg husker at knekkebrød var med i den store akrylamid-debatten for noen år siden. Men jeg vet ikke om det gjaldt alle knekkebrød eller hvor mye det egentlig var. Har ikke tenkt over det i det hele tatt.
|
|
|
#118 |
|
maler
|
Sv: Matpakkeregler?Det er på grunn av akrylamid som dannes ved steking av ting som inneholder stivelse.
|
|
|
#119 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Matpakkeregler?Jeg synes dere overdriver en smule nå. Seriøst. Fordi en ansatt har hørt et foredrag som skremte henne? Dette var jo virkelig en seriøs måte å diskutere på.
|
|
|
#120 |
|
Originala
|
Sv: Matpakkeregler?Jeg synes det er greit med en regel om at vafler, kjeks ol. ikke er tillatt på skolen. Det blir vanskelig å differensiere mellom hva som er laget på grovmel og hva som ikke er det. Det som ikke er greit, er å formidle dette til barna. Den beskjeden må gis til foreldrene, naturligvis. |
|
|
|
![]() |
|
|