Sv: Har du sjekket din IQ?
Jeg synes forresten dette med evnetester er veldig interessant, og spesielt etter å ha sett forskjellige tester utført på lillegutt (noen ganger gjennom speil for ikke å forstyrre). Det har vært helt fra elendig score og materiellet pælmet veggimellom (hadde jeg også gjort - han som utførte testen var en gjøk), til fine score.
Forskjellen ligger i hva slags test som ble gjennomført og på hvilken måte.
For lillegutt vil f.eks en helt grafisk test kunne være like greit å gjennomføre som for et annet barn. På Leiter-R (ingen verbale forklaringer eller svar - man vises hva man skal gjøre med handling) scorer han akkurat som han skal han.
Er det en type test hvor den som administrerer testen skal snakke, og lillegutt gjøre noe så faller han av - litt fordi han faktisk må forstå og ta inn hva som ble sagt og det kan ta litt mer tid og repetisjoner enn det testen er lagt opp til, og litt fordi det faktisk er ganske vanskelig for han, noen av de tingene man blir bedt om å gjøre.
Er det en test hvor lillegutt selv skal svare, sier det seg selv at han faller av temmelig kraftig, siden han ikke kan snakke. Og jeg har ikke fått lov til å tolke/oversette lyder og håndbevegelser. Da er det greit å få svart gitt, spesielt siden den som administrerte ikke kunne tegn-til-tale (som lillegutt brukte da) Da gikk tilslutt klosser og papirer veggimellom.
Dette var forøvig den samme puljen tester der lillegutt skulle putte en mynt på en sparebøsse. Først på tvers - det gikk fint. Så snudde de den 90 grader så slissen ble rett fra han. Da fikk han det ikke til pga finmotoriske problemer. Så lillegutt snudde ufortrødent sparebøssen 90 grader på tvers igjen og puttet mynten neddi.
Neinei, damen snudde den tilbake igjen på langs. Lillegutt satt og så på henne litt, røsket til seg sparebøssen, satte den resolutt på tvers og puttet pengen nedi.
Neineinei, damen snudde den tilbake på langs hun. Lillegutt så på henne, sukket oppgitt, tok hånda hennes og puttet mynten oppi den, også styrte han hånda hennes så hun kunne putte pengen i sparebøssen.
Problem solved! Men fikk han score for det på prøven? neeeeida. For han hadde jo ikke "løst oppgaven".
Samme med en annen oppgave - han skulle tegne en strek fra et kryss, gjennom en labyrint og bort til et hus. Lillegutt er ikke noe særlig flink til å tegne siden han ikke klarer å holde blyanten ordentlig. Så han konsentrerte seg veldig og kom bort til den første svingen, også svosj bortetter hele arket og inn i huset.
Igjen - problem solved på en kjempefin måte synes nå jeg da. Han hadde jo åpenbart skjønt oppgaven.
Men neida, det kunne han ikke få score på, for han hadde ikke løst den på riktig måte 
Nei, det finnes mange veier til mål hvertfall og mange måter å løse/se ting.
|