Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldinger
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Dette med aktiv sykmelding er ikke lenger en "enkel" løsning, men noe som krever planlegging og oppfølging fra arbeidsgiver. Det er dessuten ikke noe legen kan bestemme, men noe man kan få til innenfor IA-systemet etter en vurdering av nytteverdien. Aktiv sykmelding var noe som helt klart ble misbrukt i sin tidligere form, og nettopp derfor ble det strammet inn...
Jeg er veldig klar over det, og det er bra. Jeg har som sagt ikke så mye erfaringer fra den siden av bordet slik det fungerer nå, men det var et eksempel på at det ikke bare er på legesiden at samarbeidet er vanskelig. Det er vedlig vanskelig å gjøre noe med sykepengeordningen all den tid det er mange som trenger den slik den er idag av ulike årsaker. Og det er vanskelig å snakke om dette uten å støte eller mistenkeliggjøre en av partene.
Med unger innkaller vi ofte til et møte hvor alle som har med barnet å gjøre er tilstede for å legge en plan og bestemme hvem som har ansvaret for hva. Kanskje det er en modell som burde blitt brukt oftere også for voksne i langtidssykmeldingssaker. Men nå bare tenker jeg høyt.