Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldinger
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Det er veldig begrenset hva man kan si til arbeidsgiver om ikke pasienten synes det er greit. Eller er det totalt endret slik at arbeidsgiver er et unntak fra taushetsbestemmelsene når man snakker sykmelding?
Selvsagt ikke! Men graden av arbeidsFØRHET og tilrettelegging skal man vel kunne diskutere, hvis ikke faller jo hele vitsen med samarbeid bort? Hvis en fastlege hadde ringt til meg for å høre om det var mulighet for at NN kunne unngå direkte kundekontakt en periode, hadde jo ikke DET gitt meg noe som helst informasjon om NNs diagnosekode.
Ville ikke det som sykmeldende lege føles rart hvis en sykmeldt ikke ønsket at arbeidsgiver skulle få innspill på hva som kan tilrettelegges? Jeg har selvsagt ikke krav til å vite noe som helst om diagnoser o.l., men hvis det er ting jeg kan gjøre på arbeidsplassen for å raskere få en sykmeldt i jobb, er det jo en klar fordel at jeg får beskjed om det... Hva hvis den som er sykmeldt ikke føler seg klar, til tross for at det tilrettelegges, og derfor gir legen/arbeidsgiver ulne signaler om hva arbeidsgiver/lege egentlig er villig til å gjøre eller anbefaler?