Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Klage over at man er fattig, når man ikke er det

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-09, 10:08   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!

Opprinnelig lagt inn av siljemoren, her.

Jeg er ikke fordomsfull når jeg jeg lager denne tråden. Jeg ser bare og høre på denne personen daglig. Som klager over hvor ille hun har det, kanskje det er dumt av meg og skrive slik jeg gjør.

Men det er faktisk litt provoserende. Hun kommer med dumme utsagd. Slik som at alle i norge som tjener godt burde gitt penger til henne. Griner over at hun ikke har barnet sitt hele tiden, men de gangen hun har barnet sitt så er det den nye samboere som tar vare på henne. Hun sover selv til gjerne kl 12.

Jeg er ikke forutinntatt når jeg skriver det dette.

Da får du snakke med henne, da. Ikke bare om henne. Du får si til henne at du får makk av å høre klagingen hennes, og at det virker vanskelig å ha medfølelse overfor henne.

Du kan jo fortelle henne at alle som tjener penger i Norge faktisk gir penger til henne. Vi betaler skatt, damn it! Og med glede, altså.

Hun høres jo ut som om hun har lite styr på seg og sitt, at hun stort sett helst ville gjort noe annet enn det hun gjør. Det kan kanskje høres som om hun ikke er særlig happy og ikke har det særlig bra, all den tid hun bare sover, klager og skulle ønske at ting var annerledes.

men jaffal: om hun er en venninne av deg, så synes jeg du skal snakke med henne, og ikke baktale henne her. Men du avslører interessante holdninger i fht folk på trygd. Håper jeg alltid kan jobbe 120 % og aldri blir syk.

Gammel 29-05-09, 10:13   #2
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Da får du snakke med henne, da. Ikke bare om henne. Du får si til henne at du får makk av å høre klagingen hennes, og at det virker vanskelig å ha medfølelse overfor henne.

Du kan jo fortelle henne at alle som tjener penger i Norge faktisk gir penger til henne. Vi betaler skatt, damn it! Og med glede, altså.

Hun høres jo ut som om hun har lite styr på seg og sitt, at hun stort sett helst ville gjort noe annet enn det hun gjør. Det kan kanskje høres som om hun ikke er særlig happy og ikke har det særlig bra, all den tid hun bare sover, klager og skulle ønske at ting var annerledes.

men jaffal: om hun er en venninne av deg, så synes jeg du skal snakke med henne, og ikke baktale henne her. Men du avslører interessante holdninger i fht folk på trygd. Håper jeg alltid kan jobbe 120 % og aldri blir syk.

Jeg snakker med henne om det, prøver og få henne i på ett litt annet spor med det varer ikke så lenge.

Jeg mener ikke og baksnakke henne, det er ikke derfor jeg skriver dette. Det er bare så vanskelig og få er god dialog rund dette med henne. Jeg tengte vel litt synspunkter og har nok ordlagt med dårlig, det sier jeg unskyld for.

siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 10:29   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakker med henne om det, prøver og få henne i på ett litt annet spor med det varer ikke så lenge.

Jeg mener ikke og baksnakke henne, det er ikke derfor jeg skriver dette. Det er bare så vanskelig og få er god dialog rund dette med henne. Jeg tengte vel litt synspunkter og har nok ordlagt med dårlig, det sier jeg unskyld for.

Du kan ta henne med på fattighuset, der folk er virkelig fattige.

Det ER vanskelig å håndtere negative, selvopptatte, sytende folk. Særlig når det relativt sett ikke er så innmari synd på dem. Hun trenger sikkert positivt fokus, men det kanskje vanskelig å se det selv.

Gammel 29-05-09, 10:43   #4
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Du kan ta henne med på fattighuset, der folk er virkelig fattige.

Det ER vanskelig å håndtere negative, selvopptatte, sytende folk. Særlig når det relativt sett ikke er så innmari synd på dem. Hun trenger sikkert positivt fokus, men det kanskje vanskelig å se det selv.

Hun trenger nok et litt positivt blikk på livet, jeg har prøvd og få hun ut og med på nye ting. Med et blir ikke stor forkjellen så veldig lenge.

siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 11:52   #5
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg er ikke fordomsfull når jeg jeg lager denne tråden. Jeg ser bare og høre på denne personen daglig. Som klager over hvor ille hun har det, kanskje det er dumt av meg og skrive slik jeg gjør.

Men det er faktisk litt provoserende. Hun kommer med dumme utsagd. Slik som at alle i norge som tjener godt burde gitt penger til henne. Griner over at hun ikke har barnet sitt hele tiden, men de gangen hun har barnet sitt så er det den nye samboere som tar vare på henne. Hun sover selv til gjerne kl 12.

Jeg er ikke forutinntatt når jeg skriver det dette.

Når du så velger å legge enda mer informasjon om vedkommende ut, glemmer du at det kan være at hun er her på forumet?

Det skal jeg prøve og gjøre neste gang. Men jeg synest det også er vanskelig og skrive generellt om slikt som dette. Jeg høre jo på det hele tiden.

Her inne er vi generelle, vi lager våre problemstillinger slik at de ikke kan linkes til personer. Grunnen til dette er jo at vi tross alt vil ha noe spennende å diskutere. En persons privatliv er faktisk ikke spennende å diskutere.

Jeg lover jeg skal holde meg saklig fra dette av. Se vekk i fra det jeg skrev over. Jeg hadde bare en episode med denne personen som fikke begere til og renne litt over. Unskyld for det.

Om begeret renner over er det kanksje bedre å ta det med den det gjelder tenker jeg.

Men hva er luksusgoder, det variere fra peson til person. Jeg synest når man har til mer en mat, hus og klær, at man har det gangske godt. Når man kan kjøpe med av det man trenger, gå ut og spise, konserter, kinor ol.

Er det så sikkert at man kan klare det på et nettobeløp lignende det du skisserer? Ta fedre/mødre som ikke bor sammen med sitt barn, de betaler bidrag, transport i forbindelse med samvær og selve samværet. La oss nå si at dette finner sted annenhver helg og at far/mor her er uføretrygdet med en netto på 6000,- til mat, lege, tannlege, samvær etc. Da har vedkommende mest sansynlig ikke anledning til å gå på kino, konserter ol.

Om det er ledende spørsmål, ja kankje det.

Men jeg er nok mest irritert fordi det handler om at man egentlig har det godt. Mye bedre en mange her i landet. At man ikke klarer og forstå hva det virkelig vi si og være fattig, og ikke er takknemlig for det man har og se det positive.

Hva mener du det vil si å være fattig?

Jeg antar ikke, jeg får jo stadig vekk høre om økomomin til dette menneske.

Og jeg vet det er mange lidelser som ikke er lett og diagnosere. Men siden jeg før høre masse om dette, så vet jeg mye som er blitt utelukket som en mulig diagnoes. Men nå skal jeg ikke skrive mer om dette, skal holde meg saklig som ønsket.

Den måten å omtale en peson på må jeg si er negativt ladet i mine ører altså.

Det tror jeg også, det handler ikke altid om kroner og øre. Men når han har et stort spillerom når det kommer til litt luksus. Da blir det feil og kalle seg fattig.

Vil du definere stort spillerom?

Fordi man ikke altid har noe valg. Det går ikke ann og kutte ut pesonen heller.

Hun har kjempe mange flott ting ved seg og. Men dette her har tatt litt overhånd synest jeg.

Du skrev at du ville holde deg til sak og ikke person, samtidig fortsetter du diskusjonen på person grunnlag. Det tidvis på en måte som fremviser noen holdninger ut fra din måte å formulere deg på som jeg synes er degraderende.

Hun trenger nok et litt positivt blikk på livet, jeg har prøvd og få hun ut og med på nye ting. Med et blir ikke stor forkjellen så veldig lenge.

Kanskje det ikke er så lett når du har holdniger ovenfor henne som de du fremviser i tråden. Klart man blir fustrert over mennesker man har rundt seg, men det er faktisk langt enklere å la være å omgåes de man har slike følelser ovenfor enn å skrive om dem på nettet.

Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 10:38   #6
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror nok Siljemoren nok ordla seg litt ut fra frustrasjon her. Det er nok mange som bruker for mye tid på å klage fremfor å fokusere på negative ting. Når man bare får høre negativt og negativt hele tiden, blir man fort litt lei. Spesielt hvis man prøver å være positiv selv.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:29.