Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Klage over at man er fattig, når man ikke er det

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-09, 00:31   #1
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Klage over at man er fattig, når man ikke er det

En jeg kjenner er uføretrygdet, vet ikke helt hvorfor. Hun har ingen diagnose sier hun til meg. Litt vondt her og der.

Og så klager hun over at hun er fattig (har sikkert 6000-10000 kr og leve for i mnd etter det faste er betalt).

Da er du ikke mye fattig mener jeg, man er jo ikke fattig når man ikke kan kjøpe alt man vil. Blir litt provosert jeg

siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 07:23   #2
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!

Jeg synes ikke du er i noen som helst posisjon til å mene så mye om hennes situasjon når du ikke kjenner den til bunns.
Jeg har heller ingen diagnose ennå (er fremdeles under utredning), bare "litt vondt her og der", men har like fullt vært syk og ute av stand til å jobbe i tre år.
Har hun fått uføretrygd, så vil jeg tro at det er en god grunn, det er nemlig ikke så lett å "svindle til seg" sånne ting som mange tror - det er en sinnssyk papirmølle før man kommer så langt.

Og hvordan vet du at hun har så mye som "6000-10 000" når alt det faste er betalt?
Det må være en vanvittig uføretrygd det.
Når du anslår såpass vidt som du gjør, med 4000 kr i slingringsmonn, får du meg til å tro at dette er noe du antar, ikke noe du vet med sikkerhet.

Tro meg, å motta trygdestønader er ikke noen luksustilværelse.
Det er holdninger som dine som gjør ting enda verre for sånne som meg, som "bare går og surrer som en annen pensjonist og mottar trygd".
Hadde jeg kunnet jobbe, så hadde jeg gjort det.

Beklager, men nå ble jeg provosert.

Sist redigert av Enhjørning : 29-05-09 kl 08:22.
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 07:32   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signerer Enhjørning helhjertet.

Jeg fatter ikke vitsen med å lage sånne idiotiske tråder engang.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 07:34   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her vet du jo egentlig ingenting med sikkerhet. Du bare antar.

Det er ingen luksustilværelse å leve på uføretrygd.

Gammel 29-05-09, 07:35   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det kan hende hun har en del til overs også - men likevel kan det være vondt å vite at man ikke får lån like lett som andre, at inntekten ikke vil stige og at man ikke kan jobbe seg ut av ting og opp i standard som andre kan.

Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 07:36   #6
Skvetten
Passiv

Standard

Om enhjørning ble jeg også provosert. Ingen får en uførestønad uten å ha diagnose. Kanskje hun ikke føler for å fortelle DEG om den i og med at du til og med legger ut på et åpent nettfora om henne kan det late til a hun gjør klokt i det.

Dersom man har kr. 6000,- igjen etter at alt er betalt kan man ikke kjøpe det man vil, man er heller ikke rik man er under den grensen som er satt som et minimum av vår kjære stat. Grensen er lav og det er definitivt ikke noe å bli provosert over at et menneske har såpass å leve for. Når du så trekker ut transport, mat, tannlege, lege, medisiner etc. blir det ikke så mye igjen til det du kaller luksus.

Jeg har møtt mange uføretrygdede i mit liv og samtlige av dem har hatt lite å leve for. Mange av dem får poser av slumsøstrene til jul, de får litt ekstra fra sosialkontor og barnevern for at barna skal få oppleve en ferie. Det som du forteller om uføretrygdede som luksusdyr med mye penger henge ikke på greip. Det kan neste virke som om du er litt misunnelig på henne som "slipper" å jobbe men alikevel får "lønn", vet du det er henne vel forunt for det er jammen meg en jobb i seg selv å være kronisk syk.

Når du så velger å legge dette ut i et åpent forum må jeg si at det vitner om smålighet og ignoranse. Dette burde definitivt ikke vært noe du diskuterte her. Tenk alle de som lever på en eller annen form for trygd som du rakker ned på, du vet ikke hvor mange her inne som er i den situasjonen heller, bli så provosert du vil men hold det i andre fora.

Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 07:46   #7
Frantzen
Passiv

Standard

Dette var en fordomsfull og meningsløs tråd å starte.

Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 07:50   #8
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg er enig i de andre her. Innlegget ditt burde hatt litt mer hold og fakta og ikke bare en flåsete utblåsning om antagelser.
Jeg ser at du er helt ny her på forumet og skjønner at du ikke legger ut dette i ond mening. Vil bare tipse deg om å tenke litt mer på faktainnholdet en annen gang du legger ut noe som kan provosere. DA vil du få i gang en interessant diskusjon.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 07:54   #9
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

Jeg er enig i de andre her. Innlegget ditt burde hatt litt mer hold og fakta og ikke bare en flåsete utblåsning om antagelser.
Jeg ser at du er helt ny her på forumet og skjønner at du ikke legger ut dette i ond mening. Vil bare tipse deg om å tenke litt mer på faktainnholdet en annen gang du legger ut noe som kan provosere. DA vil du få i gang en interessant diskusjon.

Eh, ja.
Også det Schnuppa sa.

( Min reaksjon var nemlig en utmerket illustrasjon på hennes poeng.)

Gammel 29-05-09, 07:56   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

Kommer du her og er konstruktiv altså?

Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 08:07   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til opplysning kan man også ha ganske vondt uten diagnose.
:erfarer:

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 08:10   #12
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det er ikke alltid man ønsker å si hvilken diagnose man har. Kanskje særlig ikke der man blir utsatt for kritikk og fordommer.

Gammel 29-05-09, 08:11   #13
Left
Passiv

Standard

Slike tråder er grunnen til at jeg sluttet å være på NM.

Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 08:12   #14
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal ikke la meg provosere.
Men:
1. du har ikke peiling på hvorfor hun er uføretrygdet - men synser om at hun ikke fortjener det
2. Du tror hun har så og så mye utbetalt.

Om dette er en du kjenner perifert, så er det ikke sikkert at hun har så himla lyst til å fortelle deg hvorfor hun egentlig er uføretrygdet

Om hun faktisk er en venninne av deg og ikke bare "en jeg kjenner", så blir jeg enda mer provosert - for da er du ikke mye til venn vil jeg si...

Jeg ser jo at det kan være kjipt at man som student lever på fattigdomsgrensa omtrent og hun får penger i kassen hver mnd uten å jobbe. Men sann mine ord: Uføretrygd er ikke enkelt å få. Det må foreligge en grunn.

Gammel 29-05-09, 08:12   #15
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av siljemoren, her.

En jeg kjenner er uføretrygdet, vet ikke helt hvorfor. Hun har ingen diagnose sier hun til meg. Litt vondt her og der.
g

Jeg skal love deg at hun du kjenner nok ikke har blitt uføretrygdet uten grunn og veien for å komme dit hun er nå er både lang og tøff. Tipper hun har følt på dine fordommer og ikke fortalt deg allt.
Vær glad og ikke minst takknemlig for at du slipper å være i hennes sko.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 08:12   #16
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Slike tråder er grunnen til at jeg sluttet å være på NM.

Hvor skal du gjøre av deg nå, da?

Gammel 29-05-09, 08:17   #17
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror kanskje ikke det var det at hun var uføretrygdet uten en tilsynelatende diagnose som var poenget her.
Heller det at siljemoren synes det var feil å kalle seg fattig fordi man har 6-10.000,- å bruke på bare seg selv pr.måned.
Det går ikke under min definisjon på hva fattig er heller.

:diplomatisk:

Men når det er sagt er det som de andre sier noget fordomsfullt og det setter endel begrensninger for hva man kan gjøre her i livet når man er uføretrygdet. Som nevnt, lån bl.annet.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 08:17   #18
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hvor skal du gjøre av deg nå, da?

Heldigvis er det ikke ofte det er slike tråder her, og i hvert fall ikke uten at noen effektivt får målbundet det som bør målbindes

Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 08:20   #19
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Uføretrygd er ikke akuratt bra betalt, og jeg lurer på hvordan du hvet att hun har så mye igjen. Min mor er ufør og hun har vel rundt 4000 igjen etter alt er betalt det er ikke mye når man heller ikke kan spe på inntekten. Ingen jeg kjenner som er ufør har så veldig mye til overs. Ellers går det ann og ha vondt her og der som du sier uten og finne ut av hva det er, jeg selv har nemlig det og vært på en del utredninger og dem har brukt lang tid på og anta hva det kan være men hvet ikke sikkert. Mine dager kan ihvertfall variere veldig fra og være veldig fungerende til lite fungerende.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 08:38   #20
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hovudinnlegger virkar noko fordomsfull når det gjeld uføretrygd, ja.
Men vagt, langt bak i hodet mitt hugsar eg frustrasjonen frå då eg var student og levde på Toro-suppe og havregrøt og irriterte meg over mi jevnaldrande veninne som fekk utdannelsen betalt av NAV(attføring). Så viss houdinnlegger er i samme situasjon som eg var og opplever at denne "veninna" klagar over å vere fattig kan eg til ein VISS grad forstå frustrasjonen. Men det kom nok litt feil ut.

Eg irriterar meg også litt over folk som seier at dei er fattige samtidig som dei har splitter ny bil, bugaboo-vogn, merkeklær til ungane osv. Dette er altså ikkje nødvengivis trygdemottakarar, men folk som rett og slett er dårlige på å prioritere. Ein er ikkje nødvendigvis fattig sjølv om lønnskontoen er tom nokre dagar før ein får ny lønn. Det kan vere at ein er skikkelig dårlig på å disponere dei pengane ein har. Syns begrepet "fattig " har blitt litt utvatna.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:22.