|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
Epikur
|
![]() Sv: Folks forhold til banning i dagJeg banner litt, men ikke så mye og det er temmelig situasjonsbestemt. Å hviske Fy Fabian når man smeller tåa i dørkarmen er litt tamt. Jeg bruker bare jævla/jævlig når det trengs, men faen, satan og helvete bruker jeg jevnlig. Herregud/dsjeez er min verbale
![]() |
#183 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Folks forhold til banning i dag
Jeg ser virkelig ikke problemet med at hun sier til andre at det ikke er fint å si sånn. Det skjer ikke akkkurat så ofte at hun gjør det, tror hun har gjort det 2-3 ganger. Og jeg har ikke bedt henne gjøre det. Dette er noe hun har funnet ut på egenhånd. Hun har aldri hørt meg rette på andre, jeg har bare sagt til henne selv et par ganger at vi sier ikke sånn i vår familie.
![]() |
#184 |
Glamorøs
|
Hvis det er tilfelle burde du kanskje ha skrevet nettopp det i hovedinnlegget, du fortalte nemlig en litt annen historie da:
![]() |
#185 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Folks forhold til banning i dagBesserwissere er usjarmerende, enten det er barn eller voksne. Så det så! |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Yes, we can!!
|
![]() |
#187 |
I gapestokken
Ok, jeg overdrev nok en smule. Det er ikke så ofte, og hun er langt fra "on å mission from mum". Jeg har som sagt aldri bedt henne gjøre dette og jeg skjønner virkelig ikke problemet i at hun sier det og at dere omtrent kaller henne hjernevasket.
![]() |
#188 |
ull-lue
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er veldig enig i dette innlegget, men jeg tror allikevel det er vanskelig for barn som er så små å ha kun sine egne meninger. Det er jo somregel foreldrenes meninger og holdninger som gjenspeiles i barnas oppførsel.
![]() |
#189 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Folks forhold til banning i dagDet som menes er ikke så mye at hun er en "versting", Tito, men at vi ikke syns det å være besserwisser er noe å dyrke frem og være STOLT av, slik du gjorde i HI.
![]() |
#190 |
Glamorøs
|
Jeg tror det var fordi du ga inntrykk av at du mente at hun tenket selv når hun mente det samme som deg, men hvis hun ikke gjorde det så fulgte hun strømmen.
![]() |
#191 |
I gapestokken
Selvfølgelig sier hun at det er galt å banne fordi hun har lært det hjemme, men slik er det med alle barn opp til en viss alder. Det tar mange år før man noen ganger finner ut at det foreldrene mener er ikke det samme som man selv mener. Jeg måtte i hvert fall flytte hjemmefra og bli eldre før jeg skjønte at Jahn Teigen og Jørn Hoel faktisk hadde noen ok sanger (selv om jeg aldri ville kjøpt en plate fra dem) og før jeg lærte meg at tanten min som var ekstremt sosial og en livsglad person faktisk var den mer normale i og min mor heller var den rare og sære. Mine holdninger til homofile og andre religioner har også endret seg drastisk etter jeg kom meg ut av mitt hjem - til det bedre altså. Og sånn er det med dere også og dere egne barn, det er jeg ganske sikker på. Dere hadde nok mange meninger som foreldrene deres hadde, og deres barn har mange av deres meninger. Vi prøver jo så godt vi kan og lære dem hva som er rett og galt. De endrer nok synet på mye, våre barn også, når de blir voksne, men enn så lenge så er mye av det de mener nå det samme som foreldrene mener. Og om de da lever etter det, og uttrykker det som sine egne meninger, må jo de bli møtt med respekt?!
Jeg har aldri sagt at jeg har dyrket fram dette i henne, og ja, jeg er stolt av at hun uttrykker sine meninger. Som jeg skrev til glitterchick, så har hun selvsagt meningene sine fra oss. Men poenget er at jeg synes det er viktig å stå for sine meninger, og når hun blir eldre og får mer og mer sine meninger, håper jeg da hun har lært at det er viktig å ha egne meninger og tørre å si dem. Det er det jeg er stolt av og det skjønner jeg virkelig ikke hva som er negativt med.
Det er nettopp dette jeg har prøvd å si, kanskje dere andre forstår det bedre ut fra Mississippi's innlegg enn mine. Hun går ikke konstant og irettersetter andre for alt mulig de sier som hun mener er feil. Hun sier bare banning er galt, som hun har lært hjemmefra, og det burde hun få lov til uten å bli kalt besserwisser.
![]() |
#192 |
© All rights reserved
|
Vel, det er din egen klønete formulering som gjør at datteren din oppfattes som en besserwisser:
At du i et senere innlegg modererer deg og sier at du overdrev en smule er egentlig ganske trist, i og med at du gir datteren din en negativ egenskap hun (kanskje) ikke har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
I gapestokken
Det er også mye dere som legger mer i det enn det egentlig er ved å kalle henne besserwisser bare fordi hun sier at å banne er galt. Hvordan man kan kalle det for besserwisser skjønner ikke jeg.
![]() |
#194 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Det var jo du sjølv som skreiv at ho gjekk rundt og sa ifrå til både lærarar og medelevar at det var galt å banne. Det kallar eg besserwisser. Eg hadde også kalla det besserwisser om eit barn gjekk rundt og sa til medelevar og lærarar at ein blir feit av å spise sukker, eller at ein blir demonisert av å høyre på heavy metal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#196 |
Glamorøs
|
Jeg syns det er en viss forskjell på å moralisere over andres handlinger ved å si at det de sier er galt (noe som når det kommer til generell banning rett og slett ikke akkurat er opplest og vedtatt), og å si at man ikke liker at man kaller andre stygge ting, slik som man gjør med noen av eksemplene dine (bitch, fuck you). Sistnevnte vil jeg si er opplest og vedtatt at ikke er spesielt koselig å si til andre.
![]() |
#197 |
Sånn passe sane
|
![]() |
#198 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Folks forhold til banning i dagÅååååå |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() |
![]() |
#200 |
I gapestokken
![]() Sv: Folks forhold til banning i dagNå har jeg sagt mitt i forhold til datteren min. Jeg mener det jeg gjør, dere mener det dere gjør. Det var ikke dette som var hovedpoenget mitt i diskusjonen og temaet, men har blitt en stor avsporing.
![]() |
|
|