|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#11 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Folks forhold til banning i dag
Selvfølgelig sier hun at det er galt å banne fordi hun har lært det hjemme, men slik er det med alle barn opp til en viss alder. Det tar mange år før man noen ganger finner ut at det foreldrene mener er ikke det samme som man selv mener. Jeg måtte i hvert fall flytte hjemmefra og bli eldre før jeg skjønte at Jahn Teigen og Jørn Hoel faktisk hadde noen ok sanger (selv om jeg aldri ville kjøpt en plate fra dem) og før jeg lærte meg at tanten min som var ekstremt sosial og en livsglad person faktisk var den mer normale i og min mor heller var den rare og sære. Mine holdninger til homofile og andre religioner har også endret seg drastisk etter jeg kom meg ut av mitt hjem - til det bedre altså. Og sånn er det med dere også og dere egne barn, det er jeg ganske sikker på. Dere hadde nok mange meninger som foreldrene deres hadde, og deres barn har mange av deres meninger. Vi prøver jo så godt vi kan og lære dem hva som er rett og galt. De endrer nok synet på mye, våre barn også, når de blir voksne, men enn så lenge så er mye av det de mener nå det samme som foreldrene mener. Og om de da lever etter det, og uttrykker det som sine egne meninger, må jo de bli møtt med respekt?!
Jeg har aldri sagt at jeg har dyrket fram dette i henne, og ja, jeg er stolt av at hun uttrykker sine meninger. Som jeg skrev til glitterchick, så har hun selvsagt meningene sine fra oss. Men poenget er at jeg synes det er viktig å stå for sine meninger, og når hun blir eldre og får mer og mer sine meninger, håper jeg da hun har lært at det er viktig å ha egne meninger og tørre å si dem. Det er det jeg er stolt av og det skjønner jeg virkelig ikke hva som er negativt med.
Det er nettopp dette jeg har prøvd å si, kanskje dere andre forstår det bedre ut fra Mississippi's innlegg enn mine. Hun går ikke konstant og irettersetter andre for alt mulig de sier som hun mener er feil. Hun sier bare banning er galt, som hun har lært hjemmefra, og det burde hun få lov til uten å bli kalt besserwisser.
|
|