Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Folks forhold til banning i dag

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-09, 10:53   #11
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror det var fordi du ga inntrykk av at du mente at hun tenket selv når hun mente det samme som deg, men hvis hun ikke gjorde det så fulgte hun strømmen.

Selvfølgelig sier hun at det er galt å banne fordi hun har lært det hjemme, men slik er det med alle barn opp til en viss alder. Det tar mange år før man noen ganger finner ut at det foreldrene mener er ikke det samme som man selv mener. Jeg måtte i hvert fall flytte hjemmefra og bli eldre før jeg skjønte at Jahn Teigen og Jørn Hoel faktisk hadde noen ok sanger (selv om jeg aldri ville kjøpt en plate fra dem) og før jeg lærte meg at tanten min som var ekstremt sosial og en livsglad person faktisk var den mer normale i og min mor heller var den rare og sære. Mine holdninger til homofile og andre religioner har også endret seg drastisk etter jeg kom meg ut av mitt hjem - til det bedre altså. Og sånn er det med dere også og dere egne barn, det er jeg ganske sikker på. Dere hadde nok mange meninger som foreldrene deres hadde, og deres barn har mange av deres meninger. Vi prøver jo så godt vi kan og lære dem hva som er rett og galt. De endrer nok synet på mye, våre barn også, når de blir voksne, men enn så lenge så er mye av det de mener nå det samme som foreldrene mener. Og om de da lever etter det, og uttrykker det som sine egne meninger, må jo de bli møtt med respekt?!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det som menes er ikke så mye at hun er en "versting", Tito, men at vi ikke syns det å være besserwisser er noe å dyrke frem og være STOLT av, slik du gjorde i HI.

(Ellers har jeg tenkt litt og jeg tror kanskje at litt av den voldsomme motstanden mot innlegget ditt kom fra overskriften og "tonen". Det ble litt mye "ungdommen nu til dags, altså!!" Og det har vi kanskje ikke så lyst til å identifisere oss med, vi som ikke liker å bli oppfattet som gamle kjerringer. )

Jeg har aldri sagt at jeg har dyrket fram dette i henne, og ja, jeg er stolt av at hun uttrykker sine meninger. Som jeg skrev til glitterchick, så har hun selvsagt meningene sine fra oss. Men poenget er at jeg synes det er viktig å stå for sine meninger, og når hun blir eldre og får mer og mer sine meninger, håper jeg da hun har lært at det er viktig å ha egne meninger og tørre å si dem. Det er det jeg er stolt av og det skjønner jeg virkelig ikke hva som er negativt med.

Greit at tonen kanskje oppfattes som negativt av mange, men det er et fakta at banning er mer og mer vanlig i f.eks. tv. Og ord som ble ansett som banning før, blir ikke ansett som det nå. Greit at ordet herregud nok føles mest som banning av de som er kristne, men man har da rett til å ikke like ordet allikevel? Tror ikke muslimer hadde likt om vi ikke-muslimer gikk rundt og sa Allah hele tiden heller. Det har med respekt for andres religioner å gjøre.

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Jeg er veldig enig i dette innlegget, men jeg tror allikevel det er vanskelig for barn som er så små å ha kun sine egne meninger. Det er jo somregel foreldrenes meninger og holdninger som gjenspeiles i barnas oppførsel.
De fleste av oss vil jo gjerne lære barna våre forskjellen på rett og galt, men oppfatningen av rett og galt kan jo variere fra foreldre til foreldre.

Forøvrig syns jeg det er stor forskjell på om barnet sier det ikke liker banning og om det konstant irettesetter andre for det andre måtte finne på å si. (Mulig dette ikke var så lett å forstå, men det hørtes veldig bra ut da jeg tenkte det …, før det kom ned på skjermen …! )

Det er nettopp dette jeg har prøvd å si, kanskje dere andre forstår det bedre ut fra Mississippi's innlegg enn mine. Hun går ikke konstant og irettersetter andre for alt mulig de sier som hun mener er feil. Hun sier bare banning er galt, som hun har lært hjemmefra, og det burde hun få lov til uten å bli kalt besserwisser.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:18.