Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-07, 12:44   #81
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

At man tror det blir fyll av ett glass vin en ettermiddag til god mat synes jeg egentlig er litt trist. Dersom det hadde vært tilfelle ville jeg vært motstander av alkohol i de aller fleste settinger.

Eg hatar å miste kontrollen p.g.a. alkohol, og skammar meg ganske kraftig dagen derpå dersom eg har drukke meg veldig full. Heller 4x2 einheiter i veka enn 1x8 einheiter.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 12:53   #82
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde aldri servert alkohol i bursdagsfeiring som var for barnet, selv om det var mest voksne og familie til stede. Dette er en feiring for barnet, og der synes jeg ikke alkohol hører hjemme i det hele tatt. Greit at voksne folk kan kose seg med litt vin eller øl selv om barn er til stedet, men ikke i barnebursdag synes jeg.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 12:54   #83
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Hvor: Oslo
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg er 100 % einig i at det er eit viktig punkt. Men eg trur faktisk at eg endrar meir åtferd etter å ha ete ein sjokolade eller drukke sukkerbrus enn etter å ha drukke to glas vin. Har eg høgt blodsukkerkan eg hoppe og danse rundt på golvet i det eine øyeblikket - for så vere sur, uggen og grinete av lavt blodsukker det neste.

Nettopp – man vet jo gjerne best selv hva man reagerer på. I hvert fall vet mange dette best selv. Men så er det de som ikke vet det best selv da. Men for Monsoons vedkommende er neppe disse blant gjestene hennes.

Gammel 18-06-07, 18:43   #84
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Vi serverer heller ikke alkohol i bursdager/konfirmasjoner ol. tilstellninger med barn til stede,eller feiringer på dagtid.
Det har aldri vært et tema, og pga. at de fleste kjører til slike feiringer (lang reisevei) så har det ikke vært aktuellt.

Jeg hadde ikke reagert på om noen andre serverte alkoholholdig drikke i sine selskap.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 20:13   #85
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hva med tapas? cocktailpølser, oliven, sterke kjøttboller m.v. Der er det sannsynlig at alle finner noe de liker, og det meste kan lages til i god tid på forhånd. Da kan også ungene, om de vil, forsyne seg med andre ting enn pølser.

Jeg ville satt frem både alkoholfritt og vin. Jeg ser ikke noe problem med å kunne ta et glass vin til maten, selv om det er en barnebursdag. Jeg ser på det som overveiende usannsynlig at noen kommer til å bælme innpå mengder.

Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 20:21   #86
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om jeg hadde satt fram en flaske vin i et barneselskap, så hadde alle gjestene trodd det hadde klikka for meg - det er slett ikke vanlig her.

Men om det er vanlig i din familie/vennegjeng, er det jo fullstendig uproblematisk!

Jeg tar mer enn gjerne et glass vin med mannen eller venner på en hverdag - men da helst på et tidspunkt hvor de søte, små duracellbunniene sover. ( Ikke for deres skyld, altså - mamma blir slett ikke "rar" av et glass vin. - men for min egen del. Deilig sommerkveld, godt selskap eller god bok og vin - det er slett ikke å forakte! )

Gammel 18-06-07, 20:29   #87
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Selv om jeg ikke ville servert alkohol i en barnebursdag så tror jeg ikke at jeg ville reagert om andre gjør det altså. Det handler vel litt om settingen tenker jeg, og hva som er normalt i den "gjengen" man vanker. I de barnebursdager jeg har vært i har det aldri vært alkohol og jeg tror ikke det kommer til å skje heller. Jeg drikker heller ikke når lille er våken, men nå for tiden er det rett og slett fordi han absolutt skal ha alt jeg har og da lar jeg heller være. Når han blir større vil det ikke være et problem å ta et glass vin dersom han er våken.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 20:29   #88
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Om jeg hadde satt fram en flaske vin i et barneselskap, så hadde alle gjestene trodd det hadde klikka for meg - det er slett ikke vanlig her.

Jeg tror ikke det stort sett er "barneselskap" (der man primært inviterer barn) det er snakk om for de fleste som snakker om å servere alkohol, men mer en lunsj eller middag med voksne venner og barna deres.

Gammel 18-06-07, 21:10   #89
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Hva med gryterett?

Alkohol i barnebursdag hadde jeg ikke servert. Har ikke tenkt tanken engang.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 21:27   #90
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her kommer det frem mange interessant synspunkter, og jeg tror kanskje at mange av dere som reagerer på alkoholservering umiddelbart tenker på "drekke til man stuper" mentaliteten som kanskje henger litt vel mye igjen i nordiske hjem. (Jada, jada, jeg setter det litt på spissen her.) Min umiddelbare tanke var at dette var jo et særdeles "Middelhavsk" tiltak. Les: Barn og voksne som koser seg i fellesskap rundt stort, bugnende bord ute i en grønngrønn hage. Nordmenn har jo en egen evne til å se på alkohol som noe "skummelt" som innebærer mye rus og merkelig oppførsel, og ikke en del av det hverdagslige.

Jeg kommer fra et avholdshjem, og min introduksjon til "drikkekultur" var derfor stupfylla på bygdefestene med smuglersprit eller himkok. Sjempesjarmerende. Drikkekultur og det å nyte alkohol lærte jeg derimot først som 17-åring i Frankrike, der vertsmoren min serverte et glass eller to med rosévin til maten hver dag. Den holdt ikke mer enn 5 % maks og det jeg lærte var at vin kunne være kos og hygge, ikke bare fyll og faenskap.

Jeg kommer IKKE til å servere Snupp alkohol hjemme før han fyller 18 år. Fordi det faktisk ikke er lovlig. Men jeg kommer til å forsøke å lære ham at alkohol kan være hyggelig og ikke nødvendigvis behøver å innebære stupfylla. Hvordan lærer han det? Ved å se sine foreldre kunne kose seg med ett glass vin til god mat, og stoppe ved det ene glasset. Så ja, jeg kunne funnet på å servere vin i den type bursdag som Monsoon skal ha på sin sønns toårsdag. (Og nå er jeg nesten litt snurt på meg selv for at vi skal bort den helgen og ikke får vært med på feiringen. ) Monsoon - kan jeg få vin på "etterpåfeiringen".

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 21:49   #91
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror ikke det stort sett er "barneselskap" (der man primært inviterer barn) det er snakk om for de fleste som snakker om å servere alkohol, men mer en lunsj eller middag med voksne venner og barna deres.

Ja, jeg skjønte settingen.

Det er likevel ingen i min vennegjeng/familie som gjør det.
Dette handler kun om ulike vaner i mine øyne - og har ingen motforestillinger mot at andre velger å gjøre det.

Gammel 18-06-07, 22:28   #92
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes ikke alkohol og barn hører sammen, uansett anledning.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 23:30   #93
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykketrollet, her.

Jeg synes ikke alkohol og barn hører sammen, uansett anledning.

Jeg synes heller ikke det om det er fare for at det ene glasset blir flere.
Det skal ikke mange glass til før den voksne endrer oppførsel, og det er veldig utrygt og skummelt for barn.

Gammel 19-06-07, 09:50   #94
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Her kommer det frem mange interessant synspunkter, og jeg tror kanskje at mange av dere som reagerer på alkoholservering umiddelbart tenker på "drekke til man stuper" mentaliteten som kanskje henger litt vel mye igjen i nordiske hjem. (Jada, jada, jeg setter det litt på spissen her.) Min umiddelbare tanke var at dette var jo et særdeles "Middelhavsk" tiltak. Les: Barn og voksne som koser seg i fellesskap rundt stort, bugnende bord ute i en grønngrønn hage. Nordmenn har jo en egen evne til å se på alkohol som noe "skummelt" som innebærer mye rus og merkelig oppførsel, og ikke en del av det hverdagslige.

Det er den antagelsen som er så meningsløs. Det at du tror at de som ikke ønsker alkoholservering med barn til stede lider av "stupfylla" og ikke greier å se for seg at ett glass vin er ett glass vin - det sporer diskusjonen av. Du tillegger andre meninger og motiver.

Det er mulig det er "middelhavsk" og det er mulig at det er blitt et ideal i Norge. Likevel - det "middelhavske" er ikke bare idyll det heller. Tradisjonelt har barn rundt det hyggelige middelhavske matbordet fått vin tynnet med vann. Og alle som har sett et middelhavsk middagsselskap vet at en god del forlater det middagsbordet ganske så ustø på beina.

En annen ting er at "middelhavsk" forhold til alkohol ikke utelukker den norske "stupfylla". Alkoholforbruket i Norge vokser, og mens folk blir mer "middelhavske" og syns at alkohol midt i uka er greit, så opprettholder mange samtidig helgefylla.

Mitt forhold til alkohol er avslappet. Jeg har vokst opp i et hjem hvor forholdet til alkohol var avslappet også. Joda, jeg har min kvote av ungdoms-stupfyll, som ikke egentlig har noen sammenheng med holdninger til alkohol, men snarere at man er uerfaren, ikke kjenner kroppens signaler, og tror at man tåler så mye mer enn man gjør. I dag kan jeg godt ta et glass vin til maten, og syns at det smaker godt - men full har jeg ikke vært på minst 15 år. Jeg drikker ikke alkohol spesielt ofte, men jeg har ingen problemer med å forholde meg til verken selv å drikke, eller at andre gjør det.

Det slår meg at flere av de som roper opp for "middelhavsk" drikkekultur forteller om en oppvekst i hjem hvor forholdet til alkohol var alt annet en avslappet - og med påfølgende stupfyll på bygdefester. Så kanskje er sannheten motsatt av hva du hevder? Kanskje er det dere som er oppvokst med strenge foreldre og påfølgende stupfyll som har et anstrengt forhold til alkohol? Og som tror at dere kan unngå stupfylla hvis dere heller drikker lite og ofte?

Alkohol er voksendrikk, og i moderate mengder er det ikke noe å utsette på at voksne mennesker tar ett glass vin eller tre. Men BARNA skal ikke utsettes for alkohol. Jeg vet ikke om det skyldes at jeg har vært sjåfør på mange tilstelninger, eller om jeg bare er spesielt observant - men min erfaring er at folks atferd gjerne endres allerede FØR man spretter korkene og begynner å drikke. Firmafester, julebord, venninnekvelder - bare forventningen om alkoholen får godt voksne folk til å oppføre seg direkte fjollete. Så får de ett glass innabords, eller kanskje to, og de fleste blir ikke fulle av det, men de kjenner det. Det varmer så godt og man føler seg litt friere. Praten går lettere, latteren sitter løst. Kroppsspråket endrer seg, og man snakker høyere enn til vanlig. De fleste tror at de er akkurat som de pleier - og at ingen kan se at de har drukket.

Barna oppdager raskt at de voksnes atferd endres. Det er ikke til å komme forbi at ikke alle endrer seg like sympatisk. Og det syns jeg rett og slett at barna skal skånes for. De bør slippe å se sine egne foreldre "på en snurr". Og da snakker jeg om BARN. Jeg syns fortsatt at en 16-åring bør slippe å se foreldrene fulle, men "på en snurr" tåler en 16-åring.

Poenget mitt er at man kan godt ha et helt avslappet forhold til alkohol, og likevel mene at barn ikke skal være tilstede når det drikkes.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 10:05   #95
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det slår meg at flere av de som roper opp for "middelhavsk" drikkekultur forteller om en oppvekst i hjem hvor forholdet til alkohol var alt annet en avslappet - og med påfølgende stupfyll på bygdefester. Så kanskje er sannheten motsatt av hva du hevder? Kanskje er det dere som er oppvokst med strenge foreldre og påfølgende stupfyll som har et anstrengt forhold til alkohol? Og som tror at dere kan unngå stupfylla hvis dere heller drikker lite og ofte?

Barna oppdager raskt at de voksnes atferd endres. Det er ikke til å komme forbi at ikke alle endrer seg like sympatisk. Og det syns jeg rett og slett at barna skal skånes for. De bør slippe å se sine egne foreldre "på en snurr". Og da snakker jeg om BARN. Jeg syns fortsatt at en 16-åring bør slippe å se foreldrene fulle, men "på en snurr" tåler en 16-åring.

Poenget mitt er at man kan godt ha et helt avslappet forhold til alkohol, og likevel mene at barn ikke skal være tilstede når det drikkes.

Jeg syns det er helt greit å ta et glass vin eller to i rolige former med barn til stede. Trenger ikke lempe ungene ut av huset og til barnevakt av den grunn. Det til tross for at jeg er vokst opp med stupfylla veldig nært innpå, altså med en alkoholikerfar.

Jeg syns ikke hverken barn eller 16-åringer skal se foreldrene på "en snurr", og syns ikke 16-åringer skal "tåle" noe mer enn treåringer i så måte. Men alkohol i de mengder som inntas hjemme hos oss tåler barna i alle aldre, og de har aldri opplevd noe skremmende eller ubehagelig i den forbindelse. Siden jeg har både voksne barn og tenåringer så har jeg selvfølgelig snakket med dem om dette, fortalt hvordan det var da jeg var liten osv. og om hvordan de ser på saken. De stiller seg helt uforstående til at det på noen måte skulle være skummelt eller ubehagelig for dem med de små mengdene de har opplevd at voksne har drukket hjemme.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 10:18   #96
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg syns det er helt greit å ta et glass vin eller to i rolige former med barn til stede.

Det syns jeg også. Men JEG gjør det ikke. Om andre vil ta et glass vin eller tre rundt mine barn, så gjør det meg absolutt ingenting. Det er helt irrelevant å sammenligne det at voksne kan drikke litt i en voksen setting, med at de må ha alkohol i en barnesetting.

Kanskje jeg er sær, men jeg har fått barn og alkohol altfor nærmt inn på livet via jobb og JEG personlig ønsker ikke å drikke når jeg har ansvaret for mine barn. Det har ingenting å gjøre med at jeg ikke kan drikke foran dem, for det kan jeg godt. Men da skal det være en 100% ansvarlig edru tilstede. Det fortjener mine unger.

Gammel 19-06-07, 10:40   #97
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke helt du tok poenget mitt, bina. Poenget mitt er at jeg ikke tror barn tar skade av at mor og far drikker ett glass vin eller ett glass øl, selvfølgelig under forutsetning at man klarer å holde seg til ett, maks to glass. I min vennekrets er det ingen som blir ”fjollete” bare fordi det blir servert et glass rosévin. Alkohol er i de fleste tilfeller forbundet med hygge og nytelse, og forventningene er ikke at man nødvendigvis skal bli ruset bare fordi det er alkohol tilgjengelig.

Jeg mener det er stor forskjell på å drikke for å bli beruset og å drikke et glass vin eller øl fordi man syns det smaker godt. Det finnes dessuten mange måter å forhindre at folk blir beruset – en av dem er å sørge for at det ikke renner frie strømmer av alkohol.

Det er stor forskjell på å drikke seg beruset med barn til stede og å drikke litt, for hyggens skyld. Jeg er heller ingen tilhenger av at barn skal måtte oppleve å se sine foreldre beruset. Og, tro det eller ei, jeg er faktisk ganske nøysom på alkoholfronten og kan godt finne på å kjøre på en fest uten at det setter noen demper på hvor gøy jeg har det.

Jeg ønsker at min sønn skal få et sunt og fornuftig forhold til alkohol, at han skal være klar over at det kan være forbundet med hygge i små mengder, men at det også kan være skadelig hvis det brukes i for store doser. Jeg tror at man kan lære barna sine mye ved å gå foran som gode eksempler. Og hvis du tror at barn ikke får med seg at voksne tar en real fest når de ikke er til stede, så er du temmelig naive. Jeg tror ikke man tjener noe på å gjøre alkohol til en ”spennende” voksengreie som bare kommer frem når barna ikke er til stede.

Jeg vil aldri, som jeg skriver over, verken kjøpe eller servere alkohol til barn før de er 18 år. Jeg har veldig stor respekt for alkokutt-kampanjen, og begrenser derfor alkoholserveringen i alle sammenhenger der barn er til stede. Men det betyr ikke at det ikke serveres alkohol i det hele tatt. I situasjoner hvor jeg vet at det vil kunne være voksne som ”går over grensen” og drikker for mye velger jeg som oftest å ikke drikke. Nettopp fordi jeg vet at barn kan syns det er veldig skummelt og ekkelt med synlig berusede voksne, og at de i slike sammenhenger har behov for at det er trygge voksenpersoner til stede som er helt edrue.

Når det er sagt så ser jeg det som hensiktsmessig å se an den enkelte situasjonen. Innimellom er det derfor helt greit med et glass vin eller øl med barn til stede, andre ganger er det like greit å ikke drikke, og heller dra tidlig hjem hvis situasjonen utvikler seg på en måte som jeg ikke er komfortabel med i forhold til min sønn.

Barnebursdagen til Monsoon er neppe en situasjon som ville medført noen form for utagerende festing. Jeg ville tippe at ca halvparten av gjestene ville tatt ett glass vin og syns det var hyggelig med det glasset.

Gammel 19-06-07, 10:55   #98
SmarteSmelt
Erfaren

SmarteSmelt sin avatar

SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pizzasnurrer med forskjellig type fyll, gjerne litt mere avansert til voksne. Og helt klart ikke alkohol. (ikke fordi jeg tror man "drikker til man stuper" men fordi det er et barneselskap)

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 11:46   #99
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Gaia: Jeg er usikker på hvor mye alkohol som skal til for at man får promille. Vet du? Ett glass vin - kan du kjøre bil da? To glass?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 11:59   #100
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Gaia: Jeg er usikker på hvor mye alkohol som skal til for at man får promille. Vet du? Ett glass vin - kan du kjøre bil da? To glass?

Jeg ville nok ikke kjørt bil med to glass innabords.
Strengt tatt vet jeg ikke om jeg hadde kjørt med ett glass innabords, selv om alt jeg har lært om biologi og forbrenning av alkohol tilsier at jeg fint kunne satt meg i bilen en halv time etter å ha inntatt et glass rosévin.

I forhold til alkohol og bilkjøring forholder jeg meg til regelverket. Vi har en promillegrense på 0,2 i Norge, og siden jeg ikke er interessert i bot eller prikk på førerkortet holder jeg meg nok på den mer enn sikre siden i forhold til bilkjøring. En promillegrense på 0,5 innebærer at man kan drikke én alkoholenhet og sette seg i bilen umiddelbart.

Kjører jeg bil vil jeg nok i de aller fleste tilfeller takke nei til alkohol, muligens ville jeg nippet til et glass, men det er altså ikke sånn at jeg må ha alkohol. Jeg ser bare ikke noe galt i at andre tar seg et glass i den nevnte sammenhengen.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:36.