Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.
Fakta er at 45 ukers arbeidsår og minst samme undervisningsplikt som nå, gjerne mer, siden KS ønsker å oppheve denne, ikke går i hop med de oppgavene som skal utføres daglig og ukentlig. Å jobbe 37, 5 timer pr uke vil si at jeg ikke får gjort arbeidet tilfredsstillende. Nå har vi cirka 43 t pr uke, vi skal altså ned 5-6 timer og samtidig undervise mer, dvs får mer for -og etterarbeid.
Dette er kjempegod argumentasjon. Alle burde skjønne at det er best at lærerne kan jobbe det som er nødvendig i den tiden ungene er på skolen og at det ikke nødvendigvis gir bedre skole om de må forskyve masse tid til skolesommerferien.
Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.
Jeg mener at lærere er i en særstilling når det gjelder undervisningsoppdraget. Å lede, undervise, veilede og vurdere 30 elever i opp til 90 minutter før det er pause, kanskje da med inspeksjon før neste time, er ikke sammenlignbart med så mange andre yrker. Akkurat dette aspektet har gått mer og mer opp for meg de siste årene fordi jeg har hatt studenter, alt fra advokater, ingeniører og andre folk fra det virkelige arbeidslivet: næringslivet. De har vært helt sjokkskadde av hvor mye som egentlig skal til, både av kunnskap, forberedelser, kommunikasjonsevne og lederevner.
Derimot er dette bare vås. Dere må slutte å skrive sånt tull, herrejemini det er mange yrkesgrupper som må konsentrere seg lengee perioder enn dette. Dette er usaklig og martyrsytete.
For å si det igjen: jeg sympatiserer med lærerne her, men jeg kan bli tullete over hvor ræva teit dere argumenterer. Det fremstår som at dere har ingen anelse hvordan andre har det i jobben sin, og det gir dere lite kred.
Jeg har barn på skolen og ønsker en god skole. Vær så snill og ikke ødelegg debatten med disse tullete sytemeningene som kommer overalt. Vær saklig! Dere har en god sak!