Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Fryktelig sutrete. Ikke skjønner jeg helt det hun skriver heller.
Vi har alltid kontaktsamtaler i arbeidstiden. Arrangementer og overnattingsturer for elever (og eventuelt foreldre) er i regi av FAU eller trinnkontaktene og involverer ikke lærerne. Lærerne er tilgjengelige for telefonsamtaler og møter etter undervisningstid og før kl. 16, hvilket betyr at det stort sett er mulig å få tak i dem på dagen eller i løpet av noen ganske få dager, uansett hva det gjelder. (Er det katastrofe, ville de selvsagt vært tilgjengelig på kveldstid også, vil jeg tro, men det er det jo normalt ikke.) Unntakene er de to-tre foreldremøten som avholdes årlig på hvert trinn, samt leirskolen i syvende. Disse er lærererne ansvarlige for.
Dette er altså normen på vår skole, og slik har det vært i de seks årene vi har hatt barn der. Det kreves med andre ord ikke noen revolusjon for å innføre slike regler, og foreldrene er ikke i harnisk over manglende tilgjengelighet heller. Tvert i mot: som mor til to barn med varierende grad av "spesielle behov" føler jeg fortsatt at ungene mine blir godt ivaretatt av sine lærere.
Jeg påstår ikke at ikke våre lærere jobber på kveldstid, for det vet jeg ikke noe om, men det er i alle fall lagt opp til at kontakten med foreldrene skal skje i arbeidstiden. Selvfølgelig.
|