Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-14, 23:29   #161
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

En ting er jeg temmelig overbevisst om: Skole er altfor viktig til at så mye er overlatt til den enkelte kommune.

Gammel 08-02-14, 23:59   #162
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

En ting er jeg temmelig overbevisst om: Skole er altfor viktig til at så mye er overlatt til den enkelte kommune.

Kjempeviktig poeng, noen. Som innbygger i en kommune der skolene har gått for lut og kaldt vann (fysisk) i flere tiår, og der åpenbart hvemsomhelst kan bli både byråd og ordfører, () er jeg livredd for hva som kommer til å skje med KS ved roret. Jeg ser for meg enorme forskjeller (enda større enn i dag) fra kommune til kommune, avhengig av både kommuneøkonomi og kompetanse hos skolepolitikerne.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-14, 00:29   #163
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

FAKTA TIL FP-FOLKET - KJEMISK FRITT FOR FØLERIER:

1) KS ønsker at lærerne skal jobbe 235 timer ekstra i de ukene elevene ikke er på skolen.
2) Det betyr 235 timer færre til å jobbe med ting de ukene elevene er på skolen. Det tilsvarer at lærerne i de uker skal jobbe fra 8-15.30, aldri på kvelder og aldri i helger.
3) Samtidig skal leseplikten fjernes og man kan regne med mer tid til undervisning enn i dag.
4) Ingen oppgaver skal fjernes i skoleåret.
5) Dette må nødvendigvis føre til veldig mye mindre tid til for- og etterarbeid samt samarbeid med foreldre og andre etater.

Gammel 09-02-14, 00:31   #164
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Ja, jeg har møtt mange som tror at de vet alt om å være lærer og å drive skole siden de har vært elever selv en gang. Det gjelder selvsagt ikke alle mennesker.

Selvsagt må folk få diskutere hvordan vi gjør jobben vår. Likevel merker jeg at jeg er forsiktig med å gå ut fra ting om andres yrker, siden jeg har hørt så utrolig mange uttalelser om skole, lærere (og ikke minst "feriene" våre) som er så utrolig langt unna sannheten. Jeg er blitt litt ydmyk i forhold til alt jeg ikke vet rett og slett.

1) Det er tanken at forberedelser og etterarbeid tar lenger tid pr undervisningstime i videregående enn i barneskolen. Det stemmer nok. Likevel mener jeg at barneskolen har kommet dårlig ut de siste årene, for vi har fått så mange andre oppgaver som ikke henger sammen med undervisningen, og ekstraoppgavene spiser prosentvis mye av den tiden vi ikke underviser siden vi har så mye undervisning i bånn.
2) Det er mulighet til å differensiere gjennom noe som heter "byrdefull undervisning"-ressurs. Det er KS som prøver å late som om denne muligheten ikke finnes innenfor det systemet som er i dag og at det dermed er lurt å fjerne leseplikten for å kunne gi mindre undervisning til noen. (HAHAHAHAHA, leseplikt som forsvinner betyr mer undervisning for minst 99,9999 % av norske lærere - det er jeg villig til å vedde ganske mye på).
3) Skolen er allerede detaljstyrt og er så langt unna privatisert som overhodet mulig. Jeg dokumenterer i bauger og kanter, jeg observeres, jeg har krav til både ditt og datt som kommer fra skoleeier og rektor... Skoleeier trenger ikke å styre mer, heller mindre. Da unngår de kanskje å drepe all kreativitet.

Eg fekk heile 1200 kr i byrdefullressurs etter ein haust som var svært belastende. Ikkje akkurat masse pengar, men fint å bli sett.

Gammel 09-02-14, 14:47   #165
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Her er et innlegg fra lektorlaget, relativt fritt for føleri: http://www.norsklektorlag.no/nyhetsa...e1138-256.html

Gammel 09-02-14, 14:55   #166
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Her er et innlegg fra lektorlaget, relativt fritt for føleri: http://www.norsklektorlag.no/nyhetsa...e1138-256.html

Det var bra skrevet og hadde fokus på det viktige.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-14, 15:18   #167
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Ja, denne synes jeg var god og konstruktiv, og dette høres veldig riktig ut:

Sitat:

Norsk Lektorlag ønsker en modell som vil gjøre det enklere for skoleledere å sikre nødvendige ressurser til sin skole. I tillegg må avtalen sørge for at man lokalt fordeler tilleggsressurser basert på antall elever og undervisningstimer, samt sammensetningen av elevgruppen.

- Med dagens avtale er det meget arbeidskrevende å etterleve kravet om tilpasset opplæring, sier Paulsen.

Norsk Lektorlag krever også en reduksjon av dagens arbeidsbelastning for lærere som underviser mange elever og at det avsettes midler til en juniorressurs, slik at nytilsatte får redusert årstimetall det første året de er ansatt.

Gammel 09-02-14, 15:31   #168
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er hva Utdanningsforbundet krevde (ikke så ulikt Lektorlaget sitt krav):

Sitat:

Utdanningsforbundets krav til KS
For Utdanningsforbundet er det viktig å sikre at lærerne får nok til tid å forberede god og variert undervisning. Alle elever er unike og trenger oppfølging og opplæring som er tilpasset dem. Dette krever tid.

- Lærerprofesjonen i Norge er klinkende klar; vi trenger mer tid og større mulighet til å bruke profesjonaliteten vår. Vi krever derfor en reduksjon i undervisningstiden. Vi vil også at det settes av tid til at nye lærere kan få veiledning, og til at skoleledere kan få utføre den pedagogiske ledelsen av skolen, sier leder for Utdanningsforbundet, Ragnhild Lied.

• For å sikre kvaliteten på det samlede undervisningsoppdraget krever Utdanningsforbundet reduksjon i årsrammene for undervisning og en tydeliggjøring av hva som er å regne som undervisning.
  • For å gjøre overgangen fra utdanning til yrkesutøvelse bedre, må det sikres at det avsettes tid til faglig og pedagogisk veiledning som bringer nyutdannede inn i lærerrollen og reduserer risikoen for tidlig frafall fra yrket.
  • Utdanningsforbundet krever endringer i avtalen som sikrer lærerne større mulighet til å bestemme hvilke arbeidsoppgaver som skal prioriteres for at de skal kunne bidra til utvikling av faglig og sosial kompetanse hos hver enkelt elev.
  • Utdanningsforbundet krever en tydeliggjøring av kommunens/fylkeskommunens ansvar for å sikre ressurser og handlingsrom til pedagogisk ledelse av skolen.
  • Utdanningsforbundet krever tiltak som gir lærerne og skolelederne mulighet til å konsentrere seg om lærerprofesjonens kjerneoppgaver og som gir dem et profesjonelt handlingsrom til å prioritere de oppgavene som de mener er viktigst for utvikling av elevenes faglige og sosiale kompetanser.

Hentet her: http://www.utdanningsforbundet.no/Ho...stid-i-skolen/

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-14, 22:30   #169
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.aftenposten.no/meninger/d...l#.UwJwqkJ5OdV

Her er enda et innlegg som virker veldig sutrete. Jeg skjønner ikke helt trangen til å vinkle det på den måten, det virker mot sin hensikt.

Gammel 17-02-14, 22:47   #170
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Her er enda et innlegg som virker veldig sutrete. Jeg skjønner ikke helt trangen til å vinkle det på den måten, det virker mot sin hensikt.

Fryktelig sutrete. Ikke skjønner jeg helt det hun skriver heller.

Vi har alltid kontaktsamtaler i arbeidstiden. Arrangementer og overnattingsturer for elever (og eventuelt foreldre) er i regi av FAU eller trinnkontaktene og involverer ikke lærerne. Lærerne er tilgjengelige for telefonsamtaler og møter etter undervisningstid og før kl. 16, hvilket betyr at det stort sett er mulig å få tak i dem på dagen eller i løpet av noen ganske få dager, uansett hva det gjelder. (Er det katastrofe, ville de selvsagt vært tilgjengelig på kveldstid også, vil jeg tro, men det er det jo normalt ikke.) Unntakene er de to-tre foreldremøten som avholdes årlig på hvert trinn, samt leirskolen i syvende. Disse er lærererne ansvarlige for.

Dette er altså normen på vår skole, og slik har det vært i de seks årene vi har hatt barn der. Det kreves med andre ord ikke noen revolusjon for å innføre slike regler, og foreldrene er ikke i harnisk over manglende tilgjengelighet heller. Tvert i mot: som mor til to barn med varierende grad av "spesielle behov" føler jeg fortsatt at ungene mine blir godt ivaretatt av sine lærere.

Jeg påstår ikke at ikke våre lærere jobber på kveldstid, for det vet jeg ikke noe om, men det er i alle fall lagt opp til at kontakten med foreldrene skal skje i arbeidstiden. Selvfølgelig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-14, 23:02   #171
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ironi er vanskelig. Enig i at dette virker mot sin hensikt. Som norsklærer ser jeg prosjektet til forfatteren, men han får det ikke helt til. Poenget hans er vel egentlig at det å ta med seg jobben hjem kvelder og helger er nødvendig for å gjøre en god jobb som lærer, og at vi vil ha det sånn, selv om det til tider er slitsomt.

Teofelia: Jeg forsøker også å minske foreldrekontakten på kveldstid. Foreldresamtaler har jeg mellom 7.30 og 8.30 om morgenen, eller mellom 14 og 17 på ettermiddagen. Årsaken er at det er tungvint å hente i barnehagen, dra hjem, lage middag, følge opp unger og så reise tilbake til jobb, for å ha samtaler (litt reisevei). Det er enklere å ta med seg retting og forberedelser hjem. Noen foreldre har fått mitt privatnummer av ulike årsaker, og de ringer meg gjerne søndag formiddag eller en torsdag kveld kl 21. Stort sett med god grunn. Men jeg ønsker altså å bestemme selv når jeg skal jobbe i helger og på kvelder, pga mine egne unger, og foretrekker derfor e-post som jeg kan svare på når det passer. Enig i at argumentet med at foreldrekontakt må foregå i skoletiden ikke er det mest allmenngyldige.

Forøvrig stiller jeg på kveldsarrangementer, frokoster osv selv om det er i foreldreregi (dersom jeg blir invitert, og det passer), vi arrangerer selv minst ett kveldsarrangement i løpet av skolen, jeg skal på overnattingstur med klassen til våren (to dager, reiser 7 dag en, hjemme 20.30 dag to), og jeg var en uke på leirskole i høst (for den ble jeg godtgjort rundt 3000 før skatt, og fikk fem avspaseringtimer).

Gammel 17-02-14, 23:05   #172
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vi har alltid kontaktsamtaler i arbeidstiden. Arrangementer og overnattingsturer for elever (og eventuelt foreldre) er i regi av FAU eller trinnkontaktene og involverer ikke lærerne. Lærerne er tilgjengelige for telefonsamtaler og møter etter undervisningstid og før kl. 16, hvilket betyr at det stort sett er mulig å få tak i dem på dagen eller i løpet av noen ganske få dager, uansett hva det gjelder. (Er det katastrofe, ville de selvsagt vært tilgjengelig på kveldstid også, vil jeg tro, men det er det jo normalt ikke.) Unntakene er de to-tre foreldremøten som avholdes årlig på hvert trinn, samt leirskolen i syvende. Disse er lærererne ansvarlige for.

Slik er det hos oss også. Også barnas juleavslutning (lucia) var i arbeidstiden (morgen, ferdig til kl 9). SFO + klasser stilte med barn som sang, FAU og klasser stilte med bevertning.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-14, 23:10   #173
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser hva forfatteren prøver på, men det er akk så mislykket. Både fordi lærere allerede har et kommunikasjonsproblem mhp hva de egentlig ønsker og fordi martyrfremstillinger ikke harmonerer spesielt godt med det inntrykket folk sitter med fra før. Denne "Jo, vi har veldig mye fri på gunstige tidspunkt og en fleksibel hverdag, men det er egentlig mer synd på oss enn på noen andre" som man får inntrykk av er gjennomgangstema fra fagforeningene tjener ikke helt den hensikten det er ment å ha. De innleggene som fremstiller nøkternt og tydelig hvorfor man mener det er nødvendig og bra med fleksibilitet og hvorfor man ikke uten videre gir slipp på goder er mer virkningsfulle tror jeg. Når man har tro på at folk kan regne og skjønner regnestykket når de får dett presentert.

Gammel 17-02-14, 23:22   #174
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Fakta er at 45 ukers arbeidsår og minst samme undervisningsplikt som nå, gjerne mer, siden KS ønsker å oppheve denne, ikke går i hop med de oppgavene som skal utføres daglig og ukentlig. Å jobbe 37, 5 timer pr uke vil si at jeg ikke får gjort arbeidet tilfredsstillende. Nå har vi cirka 43 t pr uke, vi skal altså ned 5-6 timer og samtidig undervise mer, dvs får mer for -og etterarbeid.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-14, 23:24   #175
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Teofelia: Jeg forsøker også å minske foreldrekontakten på kveldstid. Foreldresamtaler har jeg mellom 7.30 og 8.30 om morgenen, eller mellom 14 og 17 på ettermiddagen. Årsaken er at det er tungvint å hente i barnehagen, dra hjem, lage middag, følge opp unger og så reise tilbake til jobb, for å ha samtaler (litt reisevei). Det er enklere å ta med seg retting og forberedelser hjem. Noen foreldre har fått mitt privatnummer av ulike årsaker, og de ringer meg gjerne søndag formiddag eller en torsdag kveld kl 21. Stort sett med god grunn. Men jeg ønsker altså å bestemme selv når jeg skal jobbe i helger og på kvelder, pga mine egne unger, og foretrekker derfor e-post som jeg kan svare på når det passer.

Hvis det ikke kom helt tydelig frem av forrige innlegg: for meg er det selvsagt at lærere ønsker å gjøre slikt i arbeidstiden, og jeg forventer virkelig ikke at en lærer er tilgjengelig på kveldstid. På samme måte som jeg ikke forventer å få tak i fastlegen på kveldstid, om jeg føler meg aldri så dårlig.

Men lærerne må jo sette slike grenser selv, og ikke forvente at andre skal sette dem. Jeg leser om lærere som sier "skal ikke foreldrene få tak i oss på kveldstid lenger, når poden deres blir mobbet?" Nei, selvsagt ikke. Det er da opplagt at selv mobbing kan vente til neste dag. Vanligvis. (Igjen: Jeg gjør selvsagt unntak for katastrofehendelser. Hvis poden blir banket opp på skoleveien, og havner på legevakten, så er det klart at en telefon til læreren kan forsvares (og trolig blir møtt med full forståelse)).

Jeg sendte ganske tidlig i min mor-til-skolebarn-kariere en SMS på ettermiddagstid til Frøknas lærer med et helt enkelt spørsmål. Jeg fikk svar på spørsmålet, men med et tillegg om hun helst ikke ønsket at jobbting skulle tas på hennes private mobil. Bruk heller epost eller skolens telefon i arbeidstiden, oppfordret hun til. Fint og flott: da gjør jeg det fremover. Og én stk foreldre var oppdratt. På foredremøtet senere på høsten ble det orientert om treffetid og hvilke kommunikasjonskanaler lærerne var tilgjengelige på.

Når man ikke forventer service på kveldstid, så ber man vanligvis ikke om det heller. (I alle fall gjør ikke vi oppegående foreldre det.) Men når det legges opp til at (noen) lærere har helaftens service, så er det klart at foreldrene benytter seg av det og det sikkert oppleves som at det er en tjeneste det er "behov for".

Litt som søndagsåpne dagligvarebutikker, egentlig. Vi har hatt det i flere år, og jeg klarer meg selvsagt ikke uten. Jeg handler mat hver eneste søndag. Men jeg vet jo godt at jeg klarte meg helt fint før vi fikk det også. Jeg fikk handlet akkurat det jeg skulle til søndag tidligere og. Det bare krevde et minimum av bedre planlegging. Det er et spørsmål om nødvendighet skapt av tilgjengelighet bare.

Gammel 17-02-14, 23:37   #176
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker egentlig at service og kontakt på kveldstid for veldig mange lærere er det aller minste problemet her. Spørsmålet er når man skal gjøre alle forberedelsene og all rettingen som nå gjøres på kveldstid.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-14, 23:59   #177
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg tenker egentlig at service og kontakt på kveldstid for veldig mange lærere er det aller minste problemet her. Spørsmålet er når man skal gjøre alle forberedelsene og all rettingen som nå gjøres på kveldstid.

Og defor er det nettopp det problemet lærerne burde fronte i denne saken. For det er et problem og et krav som det går an for utenforstående å skjønne og ha forståelse for. Alt det andre dillet, det bare avsporer diskusjonen og får saken til å fremstå som useriøs.

Gammel 18-02-14, 00:05   #178
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og defor er det nettopp det problemet lærerne burde fronte i denne saken. For det er et problem og et krav som det går an for utenforstående å skjønne og ha forståelse for. Alt det andre dillet, det bare avsporer diskusjonen og får saken til å fremstå som useriøs.

Ja. Og det Rine sa her tidligere med at det er sammenlignbart med å legge møter på avspaseringsdager og forvente at man godtar det uten godtgjørelse. Klart vi skjønner det, men martyriseringen virker mot sin hensikt. For det er mange som har rare arbeidstider og ymse godtgjørelser for det, lærerne er ikke unike i så måte. Og de her heller ikke unike på den måten at de synes det er helt greit å få godene sine spist opp uten kamp.

Jeg tror til og med folk kan forstå et budskap om at det trengs MER tid til forberedelser og etterarbeid og innbakt fordypningstid. Presentert nøkternt uten dill.

Gammel 18-02-14, 00:15   #179
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener at lærere er i en særstilling når det gjelder undervisningsoppdraget. Å lede, undervise, veilede og vurdere 30 elever i opp til 90 minutter før det er pause, kanskje da med inspeksjon før neste time, er ikke sammenlignbart med så mange andre yrker. Akkurat dette aspektet har gått mer og mer opp for meg de siste årene fordi jeg har hatt studenter, alt fra advokater, ingeniører og andre folk fra det virkelige arbeidslivet: næringslivet. De har vært helt sjokkskadde av hvor mye som egentlig skal til, både av kunnskap, forberedelser, kommunikasjonsevne og lederevner.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 00:24   #180
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Jeg mener at lærere er i en særstilling når det gjelder undervisningsoppdraget. Å lede, undervise, veilede og vurdere 30 elever i opp til 90 minutter før det er pause, kanskje da med inspeksjon før neste time, er ikke sammenlignbart med så mange andre yrker. Akkurat dette aspektet har gått mer og mer opp for meg de siste årene fordi jeg har hatt studenter, alt fra advokater, ingeniører og andre folk fra det virkelige arbeidslivet: næringslivet. De har vært helt sjokkskadde av hvor mye som egentlig skal til, både av kunnskap, forberedelser, kommunikasjonsevne og lederevner.

"Lærerne er i en særstilling når det gjelder undervisning"? Tøyser du? Ehh, ja ... Og leger er i en særstilling når det gjelder medisin, forskere er i en særstilling når det gjelder forskning og snekkere er i en særstilling når det gjelder tømring. Og poenget er?

Å jobbe 90 minutter (eller lenger) uten pause, med noe som er mentalt og fysisk krevende, er sammenlignbart med ganske mange andre yrkesgrupper. Å måtte sette seg inn i stadig nye fagområder, ha kunnskaper om mange ulike fagfelt og være gode på kommunikasjon er heller ikke noe som er veldig unikt for lærere. Seriøst? Tror du virkelig at dette gjør læreryrket unikt? Skjønner du virkelig ikke at dette er helt vanlige yrkesutfordringer?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:36.