Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-14, 21:51   #141
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg tolket det ikke sånn. F.eks. er kjæresten min mekaniker. Jeg vet at det er mer ved jobbe hans enn å bruke en skiftenøkkel. Men faguttrykkene hans skjønner jeg null og niks av. Når han snakker om flymotorer og flyteknikk, må han oversette. Det samme er tilfelle når jeg snakker fagspråket mitt til ham. Sånn tolket jeg også innlegget, og sånn tror jeg faktisk det er. Jeg tviler veldig sterkt på at de fleste i andre yrker enn læreryrket faktisk har hørt om den didaktiske relasjonsmodellen eller vet hva som ligger i begrepet Vurdering for læring. Jeg ville blitt ekstremt overrasket dersom det var tilfelle. Og derfor synes jeg det var et godt innlegg. For selv om den gjengse mannen i gata ikke har snøring på hva det faktisk innebærer å være lærer, har de aller fleste en mening om hvordan det bør gjøres.

Men hva er poenget med å nevne at lærere har et fagvokabular (et vokabular som ikke er helt fremmed for min yrkesgruppe heller)? Og hva er meningen med å skrive innlegg om at folk ikke har peiling på hva lærere bedriver?

Hvem er målgruppe for et slikt innlegg og hva ønsker Matre å oppnå?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 21:54   #142
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Men hva er poenget med å nevne at lærere har et fagvokabular (et vokabular som ikke er helt fremmed for min yrkesgruppe heller)? Og hva er meningen med å skrive innlegg om at folk ikke har peiling på hva lærere bedriver?

Hvem er målgruppe for et slikt innlegg og hva ønsker Matre å oppnå?

Jeg tror poenget hennes er at hun er lei av at mange tror at lærere er noe alle tror at de kan være - bare fordi de har vært elever selv. Og at det ikke stemmer. Akkurat som det ikke stemmer at hun kan være lastebilsjåfør fordi hun har lappen eller sykepleier fordi hun kan måle feberen.

Når det er sagt, synes jeg ikke dette er det beste som er skrevet. Kan som sagt finne mange bedre linker.

Gammel 08-02-14, 21:59   #143
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg tror poenget hennes er at hun er lei av at mange tror at lærere er noe alle tror at de kan være - bare fordi de har vært elever selv. Og at det ikke stemmer.

Når det er sagt, synes jeg ikke dette er det beste som er skrevet. Kan som sagt finne mange bedre linker.

Men stemmer det? Tror dem som leser innlegg i avisene og på nett at alle kan være lærere?
Eller er det noe lærere tror om oss som ikke er lærere?

Gammel 08-02-14, 22:00   #144
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er vel ikke så mange som tror de kunne vært lærere selv uten mer utdanning? Det har jeg faktisk ikke møtt noen som tror. Jeg har imidlertid inntrykk av at mange lærere tror at andre tror noe sånt, men det har jeg også bare fra nett. Derimot er det helt vanlig å mene noe om hvordan andre yrkesgrupper fungerer overfor tredjepart, og det må man også ha lov til overfor lærere. Det er ikke noen yrkesgruppe som har noe som helst nærkontakt med mennesker som unngår at folk tenker noe om hvordan de utfører jobben sin.

Gammel 08-02-14, 22:01   #145
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg for min del sliter mest med at vår skole tror eller ønsker at jeg skal fungere som pedagog ...

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 22:06   #146
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg tror poenget hennes er at hun er lei av at mange tror at lærere er noe alle tror at de kan være - bare fordi de har vært elever selv. Og at det ikke stemmer. Akkurat som det ikke stemmer at hun kan være lastebilsjåfør fordi hun har lappen eller sykepleier fordi hun kan måle feberen.

Men er det mange som tror at lærer er noe alle tror de kan være? Bortsett fra i kommentarfeltene i VG og Dagbladet? De fleste jeg kjenner er klar over at lærere har høyere utdanning og har stor respekt for den jobben mange lærere gjør.

Det jeg er lei av er lærere (heldigvis ikke mange, men de er ofte synlige i mediedebatt) som drar fram ting ved egen jobb og framstiller det som veldig spesielt for sitt yrke, når jeg oppfatter det som fenomener som er veldig vanlige både i min egen jobb og hos mange andre ikkelærere jeg kjenner. Det er veldig ødeleggende for å få fram lærernes budskap i denne konflikten, tror jeg.

Jeg synes et innlegg rine hadde lenger opp (glemte å quote) var bra. Det så ut til å handle om essensen i denne diskusjonen. Samtidig sitter jeg med en del spørsmål rundt hvordan ting er i dag. Hvorfor er det så stor forskjell på antall undervisningstimer pr. uke i grunnskole, ungdomskole og VGO? Hvorfor er det ikke differensiert mer innad i gruppene ut fra hvilken "belastning" man har? Og hvordan mener lærerne at skoleleder og skoleeier skal kunne styre skolene bedre enn det de gjør i dag uten å innføre KS´forslag (som jeg synes virker for ekstremt)? Det som skjer i klasserommet kan ikke være helt "privatisert" til den enkelte lærer.

Gammel 08-02-14, 22:12   #147
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja. Jeg har fått veldig mange "Skal du gå FIRE år på høyskole for å undervise på ungdomsskolen? Lærte du ikke ungdomsskolepensum på ungdomsskolen?", så...

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 22:15   #148
Guava

Guava sin avatar

Standard

De eneste jeg har møtt som tror at ufaglærte kan gjøre lærerjobb er skoleledere som setter inn ufaglærte vikarer.

Gammel 08-02-14, 22:16   #149
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Men stemmer det? Tror dem som leser innlegg i avisene og på nett at alle kan være lærere?
Eller er det noe lærere tror om oss som ikke er lærere?

Ja, jeg har møtt mange som tror at de vet alt om å være lærer og å drive skole siden de har vært elever selv en gang. Det gjelder selvsagt ikke alle mennesker.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men det er vel ikke så mange som tror de kunne vært lærere selv uten mer utdanning? Det har jeg faktisk ikke møtt noen som tror. Jeg har imidlertid inntrykk av at mange lærere tror at andre tror noe sånt, men det har jeg også bare fra nett. Derimot er det helt vanlig å mene noe om hvordan andre yrkesgrupper fungerer overfor tredjepart, og det må man også ha lov til overfor lærere. Det er ikke noen yrkesgruppe som har noe som helst nærkontakt med mennesker som unngår at folk tenker noe om hvordan de utfører jobben sin.

Selvsagt må folk få diskutere hvordan vi gjør jobben vår. Likevel merker jeg at jeg er forsiktig med å gå ut fra ting om andres yrker, siden jeg har hørt så utrolig mange uttalelser om skole, lærere (og ikke minst "feriene" våre) som er så utrolig langt unna sannheten. Jeg er blitt litt ydmyk i forhold til alt jeg ikke vet rett og slett.

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Men er det mange som tror at lærer er noe alle tror de kan være? Bortsett fra i kommentarfeltene i VG og Dagbladet? De fleste jeg kjenner er klar over at lærere har høyere utdanning og har stor respekt for den jobben mange lærere gjør.

Det jeg er lei av er lærere (heldigvis ikke mange, men de er ofte synlige i mediedebatt) som drar fram ting ved egen jobb og framstiller det som veldig spesielt for sitt yrke, når jeg oppfatter det som fenomener som er veldig vanlige både i min egen jobb og hos mange andre ikkelærere jeg kjenner. Det er veldig ødeleggende for å få fram lærernes budskap i denne konflikten, tror jeg.

Jeg synes et innlegg rine hadde lenger opp (glemte å quote) var bra. Det så ut til å handle om essensen i denne diskusjonen. Samtidig sitter jeg med en del spørsmål rundt hvordan ting er i dag. 1) Hvorfor er det så stor forskjell på antall undervisningstimer pr. uke i grunnskole, ungdomskole og VGO? 2) Hvorfor er det ikke differensiert mer innad i gruppene ut fra hvilken "belastning" man har? 3) Og hvordan mener lærerne at skoleleder og skoleeier skal kunne styre skolene bedre enn det de gjør i dag uten å innføre KS´forslag (som jeg synes virker for ekstremt)? Det som skjer i klasserommet kan ikke være helt "privatisert" til den enkelte lærer.

1) Det er tanken at forberedelser og etterarbeid tar lenger tid pr undervisningstime i videregående enn i barneskolen. Det stemmer nok. Likevel mener jeg at barneskolen har kommet dårlig ut de siste årene, for vi har fått så mange andre oppgaver som ikke henger sammen med undervisningen, og ekstraoppgavene spiser prosentvis mye av den tiden vi ikke underviser siden vi har så mye undervisning i bånn.
2) Det er mulighet til å differensiere gjennom noe som heter "byrdefull undervisning"-ressurs. Det er KS som prøver å late som om denne muligheten ikke finnes innenfor det systemet som er i dag og at det dermed er lurt å fjerne leseplikten for å kunne gi mindre undervisning til noen. (HAHAHAHAHA, leseplikt som forsvinner betyr mer undervisning for minst 99,9999 % av norske lærere - det er jeg villig til å vedde ganske mye på).
3) Skolen er allerede detaljstyrt og er så langt unna privatisert som overhodet mulig. Jeg dokumenterer i bauger og kanter, jeg observeres, jeg har krav til både ditt og datt som kommer fra skoleeier og rektor... Skoleeier trenger ikke å styre mer, heller mindre. Da unngår de kanskje å drepe all kreativitet.

Gammel 08-02-14, 22:17   #150
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Input: hva slags folk er det du omgås? Jeg har aldri møtt noen sånne. Jeg har imidlertid møtt noen lærerstudenter som mener at man ikke trenger å kunne så mye av de fagene man skal undervise i, det viktigste er tross alt psykososialt miljø. Men sånt går vel over har jeg tenkt og håpet.

Gammel 08-02-14, 22:17   #151
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

De eneste jeg har møtt som tror at ufaglærte kan gjøre lærerjobb er skoleledere som setter inn ufaglærte vikarer.

Ja, også dette da - både vikarer og i vikariater (for det er lærermangel her). Jobber sammen med to ufaglærte i år, og det er ikke mye ok. (Selv om de gjør så godt de kan).

Gammel 08-02-14, 22:19   #152
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Input: hva slags folk er det du omgås? Jeg har aldri møtt noen sånne. Jeg har imidlertid møtt noen lærerstudenter som mener at man ikke trenger å kunne så mye av de fagene man skal undervise i, det viktigste er tross alt psykososialt miljø. Men sånt går vel over har jeg tenkt og håpet.

Omgangskretsen min, som du sikkert skjønner, består i hovedsak av lavt- eller uutdannede folk.

Gammel 08-02-14, 22:20   #153
Input

Input sin avatar

Standard

De gjør vel ikke det fordi de tror de kan gjøre lærerjobb, men fordi de ikke har noe alternativ?

Gammel 08-02-14, 22:20   #154
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri møtt noen (ikke-lærer) som mener at de kunne gjort en lærerjobb like godt som en utdannet lærer. Det kan ikke være et veldig vanlig standpunkt. Derimot er det helt normalt at folk rundt deg forteller deg hvordan du enkelt kunne gjøre jobben din bedre. Det er virkelig ikke noe som er bare lærere forundt: leger, sykepleiere, tannleger, forskere, dyrleger, reklametegnere, snekkere og rørleggere opplever også at folk sier "det er da bare å gjøre slik og slik", eller "kanskje jeg skal hjelpe deg med det?" Lærere får kanskje høre slikt oftere enn andre yrkesgrupper, men det er i så fall fordi folk flest har mer befatning med lærere enn med rørleggere og reklametegnere, ikke fordi de tror læreryrket er lettere.

For øvrig var Matre-innlegget irriterende og virket helt mot sin hensikt på meg. Jeg kunne de aller fleste fremmedordene hun brukte, og jeg kan ikke fordra forfattere som undervurderer meg som leser eller motdebattant.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 22:20   #155
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

De gjør vel ikke det fordi de tror de kan gjøre lærerjobb, men fordi de ikke har noe alternativ?

Nja. Det har en økonomisk komponent også.

Gammel 08-02-14, 22:22   #156
Guava

Guava sin avatar

Standard

Men midt i dette tror jeg lærere har mest å vinne på å fremstå med faglig stolthet positivt fremstilt og ikke ved å fremstille lesere som dumme.

Gammel 08-02-14, 22:29   #157
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

http://www.dagbladet.no/2014/02/06/k...rere/31677099/

http://www.dagbladet.no/2014/02/06/k...rere/31677099/

Gammel 08-02-14, 22:48   #158
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Nja. Det har en økonomisk komponent også.

Her handler det mest om at det ikke finnes kvalifiserte lærere.

Gammel 08-02-14, 23:17   #159
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke dette behovet for å framstille alle lærere som Mor Theresa. Det finnes drømmelærere, det finnes gode lærere og det finnes dårlige lærere. Akkurat som i det fleste andre yrker. Jeg tror de som deltar i debatten ville tjene mye på å holde seg til fakta og legge vekk noe følerier.

Gammel 08-02-14, 23:19   #160
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Men ville det blitt dårligere skole om du fikk fast arbeidstid og redusert antall undervisningstimer?
Å føre timer på etterarbeid og forberedelse er ikke en lett sak arbeidstidspolitisk.
Da må det i tilfelle utarbeides norm for forventet tidsbruk.
Lærere har (i likhet med sånne som meg) veldig ulikt innsteg i jobben, ulikt arbeidstempo og veldig ulik måte å gjøre ting på. Ved timeføring uten strikte retningslinjer vil man lett kunne få "timesamlere". Man kan nesten uansett hvor lang tid man bruker rettferdiggjøre timebruken sin.

Men den normen finnes allerede! Det er den KS ønsker å fjerne. http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/...html?id=278912
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/...html?id=278913

Hvis du går inn i lenkene ser du at barnekskolelærere har 950 undervisningstimer i året. En norsklærer på ungdomsskolen har 173 færre undervisningstimer ("fritimer") for at de skal ha tid til å forberede, rette og sette karakterer. Begge gruppene mener (med rette) at de ikke rekker over alt de skal uansett, men det er ingen av dem som ønsker å fjerne systemet helt.

De fleste lærere ønsker å ha et system for hvor mange timer i året de maksimalt skal undervise, og hvor mange elever det skal være i en gruppe. Ved å sette maksgrenser blir det mulig å gjøre jobben over hele landet, uavhengig av kommuneøkonomi. Og kommuner som har råd til det har full mulighet til å sette inn ekstra ressurser i skolen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.