|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#301 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Nei, at KS er på viddetur det skjønner vi. Men det er ikke så lett å få tak på hvordan det egentlig er. Har dere tid til utdanning satt opp idag? Hvorfor hører vi da ofte at det ikke er tid til utdanning? Hvis det er ganske bra som det er, hvorfor alle disse martyrfremstillingene? (du skal slippe å svare for alle lærere altså, jeg bare synes det er litt forvirrende og vanskelig å få tak på hva som egentlig er ståa).
|
|
|
#302 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Det er tid til utdanning, men det er ikke alle kommuner som har råd til det.
|
|
|
#303 |
|
Er frisk!
|
Videreutdanning i dag er det veldig gode muligheter for. Staten har spyttet i masse penger. Det er kommunene som vegrer seg for å sende lærere til alle de frikjøpte plassene fordi de må betale en nokså liten del av kaka. Jeg snakker også om videreutdanning innad på skolen som løses utmerket innenfor dagens avtale. Vi jobber for tiden med ledelse, Leselos og databruk på skolen vår. Jeg går på kurs om bruk av digitale løsninger i skolen, og så kurser jeg resten av lærerne for eksempel. Fungere veldig fint.
|
|
|
|
#304 |
|
Travelt opptatt
|
Jepp. Og det blir ikke akkurat bedre hvis KS skal overlate enda mer styringsrett til hver enkelt rektor. Det har vært tradisjon i skolen for at man oppdaterer seg i den ubundne tida/fritida, f.eks. har det pleid å være gode feltkurs i biologi, økologi og zoologi lagt til sommerhalvåret som lærere har meldt seg på og betalt av egen lomme. Men jo mindre slack man får fra arbeidsgiver, jo mindre villig blir man til å gi noe slack tilbake. Det er mye forskning på hva som motiverer arbeidstakere, og det meste tyder på at frihet under ansvar fungerer bra. Derfor mener jeg at KS er på bærtur.
|
|
|
#305 |
|
I mål
|
Jeg kom til skolen fra det private da jeg var 32, fikk høre mye om hvor ille jeg sikkert ville synes det var, ikke noe slo til. Flott arbeidsplass, god arbeidstidsordning, mye kveldsarbeid. Akkurat som i min forrige jobb. Men god forutsigbarhet og man vet når ferien kommer. |
|
|
|
|
|
#306 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sa jeg at det er ille? Nei. Det er bare ikke slik man tenker seg før man starter. Selv husker jeg nesten ikke "prakissjokket", derfor referer jeg til hva studentene forteller.
|
|
|
#307 |
|
Bedreviter
|
Og selv ikke det er veldig unikt. Mange krevende jobber er sesongbaserte. Jeg jobber stadig vekk 50-timersuker i semesteret, men i påska, jula og i sommermånedene er det helt dødt på jobb, og derfor avspaserer jeg bort det aller meste av plusstid ved å ha jule- og påskeferie, samt 5 uker fri om sommeren. Omtrent som lærerne gjør, med andre ord. |
|
|
|
|
|
#308 |
|
I mål
|
Jeg tenker at for å bli tatt seriøst som yrkesgruppe bør lærerne slutte å sutre over praksissjokket og holde seg til saken; tid til å gjøre jobben når det trengs.
Jeg ser den, og har også jobbet delvis slik, men akkurat dette opplever jeg i praksis noe annerledes i skolen ift å ha mulighet til å ta organisatoriske grep. Det mest spesielle er kanskje sånn sett at noen nå prøver gjøre et slikt grep likevel. |
|
|
|
|
|
#309 |
|
Bedreviter
|
Det er åpenbart mye mer organisert i skolen, og jeg kommer ikke på noen andre steder der det er nedfelt i arbeidstidsbestemmelsene, nei. Jeg har det bare slik i min jobb fordi jeg har en velvillig arbeidsgiver som gor meg stor grad av frihet til å organisere arbeidsdagen slik jeg selv ønsker. For øvrig et uendelig viktig gode, som jeg godt skjønner at lærerne ikke vil gi slipp på. |
|
|
|
|
|
#311 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Praksissjokket er vel det sjokket man opplever når man kommer ut i av lærerhøgskolen og opplever at det du har lært at er riktig yrkeutførelse slett ikke samsvarer med med de rammene og ressursene du har tilgjengelig til å gjøre jobben.
|
|
|
#312 |
|
audio, video, disco
Det er ikke sutring å nevne praksissjokket, det er en av de grunnene nyutdannede nevner når de vurderer å slutte som lærere. Alle yrker har et praksissjokk, spørsmålet er hva vi i skolen gjør for å beholde lærerne til de har kommet over det. Å gi enda mindre tid til forberedelser og etterarbeid er ikke en løsning. KS har nevnt færre undervisningstimer, da på bekostning av de erfarne. Vi har fadderordning, men det går mest på veiledning, selve jobben må de gjøre selv.
|
|
|
#313 |
|
Bedreviter
|
OK. Og da kommer vi igjen tilbake til viktigheten av kommunikasjon. "Lærerne har ikke gode nok rammevilkår til å få undervist på tilfredsstillende vis" = godt argument. "Det er tøft å være nyudannet." = not so much. |
|
|
|
|
|
#314 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Det der med at erfarne lærere skal jobbe mer, det syns jeg er et tveegget sverd. Jeg skjønner deler av logikken, samtidig som de erfarne lærerne jeg jobber med legger minst like mye tid ned i forberedelser og etterarbeid som det tjue år yngre kolleger gjør. |
|
|
|
|
|
#315 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Jeg skjønner hva du mener, men det er allikevel et problem om lærere slutter fordi det er for tøft å være nyutdannet. Det vil alltid være tøft å komme ut i ny jobb, men det er viktig for skolen at lærere med ambisjoner om å gjøre en god jobb ikke får alle drømmene knust i døra på vei inn.
|
|
|
#316 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Det er vel i grunnen en ganske vanlig oppdagelse når man er nyutdannet at det er mye jobb og mye ansvar og at man plutselig står der selv som siste skanse og må ordne selv.
|
|
|
#318 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Så vidt jeg vet er antallet nyutdannede lærere som forsvinner i løpet av det første året langt høyere enn antallet nyutdannede sykepleiere. Og det synes jeg er viktig å ta tak i, spesielt fordi vi har en lærermangel vi egentlig ikke har råd til å ha.
|
|
|
|
#319 |
|
audio, video, disco
Selvsagt gjør det det. Vi mangler lærere og med en eventuell ny arbeidstidsordning vil jeg tro at vi kommer til å få både et rekrutteringsproblem og et problem med å holde på ferske lærere. Obligatorisk 5-årig utdanning er Høyres ønske og med nedlagt avspaseringsordning i tillegg, do the math.
|
|
|
#320 |
|
Fartsfantom
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Her er en kommentar fra Joacim Lund i Aftenposten. Han sier at KS sitt forslag er alvorlig på flere områder, blant annet vil det bli lærermangel. TALIS-undersøkelsen har vist at vi sammen med Italia og Østerrike har flest lærere over 50 år. Dette vil skape problemer for framtida, hvis antallet søkere til lærerhøgskolen går enda mer ned. Videre sier Lund:
Du kan lese kommentaren her: http://www.aftenposten.no/meninger/k...oITVU.facebook Sist redigert av Nasse : 18-02-14 kl 19:46. |
|
|
|
![]() |
|
|