Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-14, 19:44   #321
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Jeg leste den kommentaren akkurat, den var god synes jeg.

Gammel 18-02-14, 19:45   #322
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Her er en kommentar fra Joacim Lund i Aftenposten. Han sier at KS sitt forslag er alvorlig på flere områder, blant annet vil det bli lærermangel. TALIS-undersøkelsen har vist at vi sammen med Italia og Østerrike har flest lærere over 50 år. Dette vil skape problemer for framtida, hvis antallet søkere til lærerhøgskolen går enda mer ned. Videre sier Lund:

Du kan lese kommentaren her: http://http://www.aftenposten.no/men...oITVU.facebook

Den var god, klar tale!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 20:11   #323
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Selvsagt gjør det det. Vi mangler lærere og med en eventuell ny arbeidstidsordning vil jeg tro at vi kommer til å få både et rekrutteringsproblem og et problem med å holde på ferske lærere. Obligatorisk 5-årig utdanning er Høyres ønske og med nedlagt avspaseringsordning i tillegg, do the math.

Rekruttering til yrket er selvsagt et poeng, men surving over at man jobbe en titimersdag er det ikke.
Hovedpoenget er at forslaget ikke gjør det mulig å gjøre jobben. Om man er ny eller gammel. Så kan man si at det påvirker rekrutteringen til yrket ytterligere, men å trekke inn praksissjokket gir bare mer ild til survebålet.

Jeg er skikkelig allergisk mot surving, og tenker at om lærerne som gruppe hadde kommunisert bedre hva de får ut av tiden sin og hvorfor den trengs istedenfor å klage sånn, hadde dette forslaget kanskje ikke kommet.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 20:18   #324
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

.

Lærere som hevder at jobben er så mye verre enn andre jobber avsporer debatten. Det er en helt vanlig krevende jobb.
Det spesielle er det Oslo oppsummerer med: Jobben må gjøre når elevene er der, og 40 timer i uka de ukene er ikke nok.

Jepp, så enkelt kan det sies.

Og så må lærere gi seg med alle disse brevene, bloggene og dagbøkene som florerer i sosiale medier. Joda, det tjente et formål da den første læreren publiserte et "oppsigelsesbrev" men når det kommer ut ca. ett om dagen, mister det noe av virkningen. Mange er, som det har kommet fram i tidligere i tråden, ikke gode nok i retorikk til at budskapet i tekstene deres fungerer så godt som det burde, og havner dermed lett i syteboksen. I alle fall hos meg.
Men jeg innehar fremdeles bare dyp forakt og frustrasjon overfor KS og deres planer. :baresådetersagt:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 20:44   #325
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og så må lærere gi seg med alle disse brevene, bloggene og dagbøkene som florerer i sosiale medier. Joda, det tjente et formål da den første læreren publiserte et "oppsigelsesbrev" men når det kommer ut ca. ett om dagen, mister det noe av virkningen. Mange er, som det har kommet fram i tidligere i tråden, ikke gode nok i retorikk til at budskapet i tekstene deres fungerer så godt som det burde, og havner dermed lett i syteboksen. I alle fall hos meg.
Men jeg innehar fremdeles bare dyp forakt og frustrasjon overfor KS og deres planer. :baresådetersagt:

Ja, vær så snill! Det er så pinlig at jeg kan ikke få sagt det, og slett ikke noe jeg ønsker å assosieres med.

Saklig debatt uten syting, med fokus på fakta og hvordan KS' forslag vil gjøre skolen dårligere er det som er viktig.

Gammel 18-02-14, 20:45   #326
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Ja, vær så snill! Det er så pinlig at jeg kan ikke få sagt det, og slett ikke noe jeg ønsker å assosieres med.

Saklig debatt uten syting, med fokus på fakta og hvordan KS' forslag vil gjøre skolen dårligere er det som er viktig.

Enig.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 20:47   #327
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Veldig enig.

Gammel 18-02-14, 21:03   #328
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Samtidig trur eg at den ureflekterte og fordomsfulle "VG-lesar" slett ikkje lar seg overbevisa at saklege fakta. Dei fagleg gode tekstane inneheld for mykje fakta, tal og fagspråk. For denne lesergruppa personlege trur eg tvert om at "vitnesbyrd", spissformuleringar og galgenhumor treff betre og er enklare å forstå (i den grad ein verkeleg kan nå inn til denne lesargruppa).

Eg syns det aller meste av merksemd rundt denne konflikten er bra! Det er lov å gjera seg synleg og skrika opp litt når ein blir truga.

Gammel 18-02-14, 21:07   #329
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet med å skrike sånn er at da faller argumentasjonen ut på en måte som gjør at lærergruppen fremstår som en gjeng som sutrer over noe som fremstår som bedre enn flere andre har og som tror de har det veldig mye verre enn alle andre. Du får ikke tilhengere av sånt. Heller ikke blant de som ikke skjønner fagforeningsspråk.

Gammel 18-02-14, 21:12   #330
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Samtidig trur eg at den ureflekterte og fordomsfulle "VG-lesar" slett ikkje lar seg overbevisa at saklege fakta. Dei fagleg gode tekstane inneheld for mykje fakta, tal og fagspråk. For denne lesergruppa personlege trur eg tvert om at "vitnesbyrd", spissformuleringar og galgenhumor treff betre og er enklare å forstå (i den grad ein verkeleg kan nå inn til denne lesargruppa).

Eg syns det aller meste av merksemd rundt denne konflikten er bra! Det er lov å gjera seg synleg og skrika opp litt når ein blir truga.

Mens jeg mener at man godt kan ha galgenhumor OG være saklig samtidig. Det gjelder bare å velge de riktige eksemplene.

Jeg er på lærernes side i konflikten, men er enig i kritikken rundt saklighet og retorikk.

Gammel 18-02-14, 21:21   #331
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Problemet med å skrike sånn er at da faller argumentasjonen ut på en måte som gjør at lærergruppen fremstår som en gjeng som sutrer over noe som fremstår som bedre enn flere andre har og som tror de har det veldig mye verre enn alle andre. Du får ikke tilhengere av sånt. Heller ikke blant de som ikke skjønner fagforeningsspråk.

Jeg har vurdert å melde meg ut av Utdanningsforbundet, rett og slett på grunn av det jeg oppfatter som sutring og stakkarsliggjøring av en hel gruppe arbeidstakere.

I selve saken er jeg nok nærmere KS enn de fleste andre som jobber i skolen. Spesielt når det gjelder fysisk tilstedeværelse på jobb. Lærerne våre skriker etter samarbeidstid og det å legge noe av det til høst/vinterferie og i etterkant av skoleåret er ikke nødvendigvis dumt (med andre ord legge inn noe mer tid til langtidsplanlegging osv. Eller utarbeide undervisningsopplegg som skal brukes over tid og av mange).

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 21:24   #332
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Fra fylkesledere i UdF:

Gammel 18-02-14, 21:25   #333
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Så vidt jeg vet er antallet nyutdannede lærere som forsvinner i løpet av det første året langt høyere enn antallet nyutdannede sykepleiere. Og det synes jeg er viktig å ta tak i, spesielt fordi vi har en lærermangel vi egentlig ikke har råd til å ha.

Som dobbeltutdannet var praksissjokket 100 ganger større som nyutdannet sykepleier enn som nyutdannet lærer.

Jeg følger KS-debatten med et halvt øre og venter og ser hva det blir til. I mellomtiden gjør jeg jobben min, både på dagtid, på kveldstid og i helgene. Den dagen jeg føler at jobben min tapper meg mer enn den fyller meg finner jeg meg noe annet å gjøre.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 21:51   #334
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En del av det jeg leser om i blogginnlegg mangfoldiggjort og likt på fb er lite relevante som innlegg mot KS. Noe av det jeg har lest er innlegg som heller burde vært meldt inn som hms-saker og evt meldinger til Arbeidstilsynet.

Jeg tenker ut i fra mye av det jeg leser at lærere (i likhet med en del andre i offentlig sektor) har vært for lite flinke til å bruke rapporteringsmulighetene innenfor hms-systemet og varslet skriftlig. Kanskje er påstanden feil, men jeg tror det også i skolen er lettere å rapportere skriftlig at man har fysiske rammer som ikke funker enn at man for eksempel har helseplager relatert til omstilling, krevende elevmasse osv. Slike belastninger har også en subjektiv side og det er lett å oppleve seg som lite flink om man melder fra om slikt. I stedet mottar man et pålegg om endring, sukker, tar med ekstraarbeidet hjem og skriver ikke ned hva det har påført av merarbeid og belastning.
Sammenhenger på slikt må dokumenteres.

Det som kom fram i en rapport fra Arbeidstilsynet for noen få år siden (skal finne linken) var at veldig mange lærere ikke kjenner til rapporteringssystemer i forhold til hms og ikke kjenner rutiner for hms-arbeid. I tillegg var det bemerkelsesverdig mange som ikke hadde skikkelige medarbeidersamtaler MED oppfølging. Det var rapportert større tilfredshet der hvor det var etablert skikkelige rutiner for dette.

Jeg synes fokuset på å ha tid nok til å forberede undervisning er kjempeviktig og man må som arbeidstaker være obs og dokumentere hvordan situasjonen er. Det nytter ikke å komme med dramatiske bilder fra et klasserom.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 22:08   #335
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007

Den dagen jeg føler at jobben min tapper meg mer enn den fyller meg finner jeg meg noe annet å gjøre.

Det er viktig å huske på. At man har et valg.

Gammel 18-02-14, 22:11   #336
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Det der er jo dessverre noe som Utdanningsforbundet oppfordrer til. *vært på klubbmøte i dag*

Og den forferdelig facebookgruppa, er ikke medlem, men får den stadig opp i feeden min fordi venner av meg er medlemmer der.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 22:15   #337
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oppfordrer Utdanningsforbundet til å publisere oppsigelsesbrev i media?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 22:22   #338
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det har ikke jeg hørt noe om at Utdanningsforbundet gjør - oppfordre til oppsigelsesbrev, men til saklige leserinnlegg med fokus på konsekvenser og da særlig konsekvenser en eventuell avtale (etter KS sitt ønske) vil få for elever.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 22:36   #339
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Oppfordrer Utdanningsforbundet til å publisere oppsigelsesbrev i media?

Nei, ikke til oppsigelsesbrev i media. Men de oppfordrer til å skrive på facebook, blogger, i aviser, etc.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 22:39   #340
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det er jo et poeng å holde trykket oppe også. De burde bare instruere litt om hvordan man skriver.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:17.