Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-14, 16:32   #301
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Det settes av tid til dette hver uke slik det er i dag. Det er kurs på planleggingsdager. Det er tilbud om studiepoeng over hele år. Det er rett og slett ganske bra som det er. Jeg elsker å studere og ville gjerne gjøre det enda mer, men ikke på bekostning av forarbeid og etterarbeid som det definitivt vil gjøre med KS' modell.

Nei, at KS er på viddetur det skjønner vi. Men det er ikke så lett å få tak på hvordan det egentlig er. Har dere tid til utdanning satt opp idag? Hvorfor hører vi da ofte at det ikke er tid til utdanning? Hvis det er ganske bra som det er, hvorfor alle disse martyrfremstillingene? (du skal slippe å svare for alle lærere altså, jeg bare synes det er litt forvirrende og vanskelig å få tak på hva som egentlig er ståa).

Gammel 18-02-14, 16:34   #302
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Det er tid til utdanning, men det er ikke alle kommuner som har råd til det.

Gammel 18-02-14, 16:42   #303
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nei, at KS er på viddetur det skjønner vi. Men det er ikke så lett å få tak på hvordan det egentlig er. Har dere tid til utdanning satt opp idag? Hvorfor hører vi da ofte at det ikke er tid til utdanning? Hvis det er ganske bra som det er, hvorfor alle disse martyrfremstillingene? (du skal slippe å svare for alle lærere altså, jeg bare synes det er litt forvirrende og vanskelig å få tak på hva som egentlig er ståa).

Videreutdanning i dag er det veldig gode muligheter for. Staten har spyttet i masse penger. Det er kommunene som vegrer seg for å sende lærere til alle de frikjøpte plassene fordi de må betale en nokså liten del av kaka. Jeg snakker også om videreutdanning innad på skolen som løses utmerket innenfor dagens avtale. Vi jobber for tiden med ledelse, Leselos og databruk på skolen vår. Jeg går på kurs om bruk av digitale løsninger i skolen, og så kurser jeg resten av lærerne for eksempel. Fungere veldig fint.

Blant lærerne går sukkingen ut på at det er kommet så mange nye oppgaver inn i skolen som blant annet går på psykisk helse og at det er så mange møter å gå på og så mange rapporter å skrive at vi sliter med å få tid til det aller viktigste - for- og etterarbeid. For å gjøre noe med det, må noen oppgaver over på andre yrkesgrupper eller vi må undervise mindre enn vi gjør i dag.

KS vil dei derimot at vi skal undervise mer, beholde alle oppgavene, være mindre på skolen i ukene elevene er på skolen og ta videreutdanning i ukene elevene ikke er der. Det er kun en måte å spare penger på (de slipper vikarer når lærere er på kurs i skoleåret) og de kan få lærerne til å undervise flere timer hver slik at det blir behov for færre lærere.

Etterutdanning og videreutdanning har aldr vært det kritiske punkt for de fleste lærere - det er politikere som snakker om det til enhver tid. Jeg liker tanken som sagt, men det er virkelig ikke hovedproblemet.

Gammel 18-02-14, 16:50   #304
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Det er tid til utdanning, men det er ikke alle kommuner som har råd til det.

Jepp. Og det blir ikke akkurat bedre hvis KS skal overlate enda mer styringsrett til hver enkelt rektor. Det har vært tradisjon i skolen for at man oppdaterer seg i den ubundne tida/fritida, f.eks. har det pleid å være gode feltkurs i biologi, økologi og zoologi lagt til sommerhalvåret som lærere har meldt seg på og betalt av egen lomme. Men jo mindre slack man får fra arbeidsgiver, jo mindre villig blir man til å gi noe slack tilbake. Det er mye forskning på hva som motiverer arbeidstakere, og det meste tyder på at frihet under ansvar fungerer bra. Derfor mener jeg at KS er på bærtur.

Min kommune har hatt full stans på all etterutdanning i flere år pga økonomi.

Men man skal samtidig ha i bakhodet at det ikke fins verre elever enn lærere. De er ekstremt kritiske til alle forelesere og kursholdere, og hvis ikke hvert sekund er bra planlagt og gjennomført, så blir kurset betegnet som bortkastet tid.

Gammel 18-02-14, 17:41   #305
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Var det martyraktig? Jøss. Jeg refererte til hva studentene mine tenker, de fleste av dem har vært mellom 30 og 50 og mange har kommet fra det private, og de har trodd at de visste hva undervisning går ut på, men det er ikke konsentrasjon i 90 min som er bøygen, altså. Hvis du oppfattet det slik, tror jeg du leser med vrangbriller.

Jeg kom til skolen fra det private da jeg var 32, fikk høre mye om hvor ille jeg sikkert ville synes det var, ikke noe slo til. Flott arbeidsplass, god arbeidstidsordning, mye kveldsarbeid. Akkurat som i min forrige jobb. Men god forutsigbarhet og man vet når ferien kommer.

Lærere som hevder at jobben er så mye verre enn andre jobber avsporer debatten. Det er en helt vanlig krevende jobb.
Det spesielle er det Oslo oppsummerer med: Jobben må gjøre når elevene er der, og 40 timer i uka de ukene er ikke nok.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 17:51   #306
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg kom til skolen fra det private da jeg var 32, fikk høre mye om hvor ille jeg sikkert ville synes det var, ikke noe slo til. Flott arbeidsplass, god arbeidstidsordning, mye kveldsarbeid. Akkurat som i min forrige jobb. Men god forutsigbarhet og man vet når ferien kommer.

Lærere som hevder at jobben er så mye verre enn andre jobber avsporer debatten. Det er en helt vanlig krevende jobb.
Det spesielle er det Oslo oppsummerer med: Jobben må gjøre når elevene er der, og 40 timer i uka de ukene er ikke nok.

Sa jeg at det er ille? Nei. Det er bare ikke slik man tenker seg før man starter. Selv husker jeg nesten ikke "prakissjokket", derfor referer jeg til hva studentene forteller.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 17:54   #307
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og selv ikke det er veldig unikt. Mange krevende jobber er sesongbaserte. Jeg jobber stadig vekk 50-timersuker i semesteret, men i påska, jula og i sommermånedene er det helt dødt på jobb, og derfor avspaserer jeg bort det aller meste av plusstid ved å ha jule- og påskeferie, samt 5 uker fri om sommeren. Omtrent som lærerne gjør, med andre ord.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 17:56   #308
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Sa jeg at det er ille? Nei. Det er bare ikke slik man tenker seg før man starter. Selv husker jeg nesten ikke "prakissjokket", derfor referer jeg til hva studentene forteller.

Jeg tenker at for å bli tatt seriøst som yrkesgruppe bør lærerne slutte å sutre over praksissjokket og holde seg til saken; tid til å gjøre jobben når det trengs.
Jeg har også møtt mange som klager over praksissjokk, sånn som at de må jobbe etter kl 21 om kvelden og ikke får drukket kaffe mellom 9 og 14. Det blir vrient å ta sånt seriøst.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og selv ikke det er spesielt unikt. Mange krevende jobber er sesongbaserte. Jeg jobber stadig vekk 50-timersuker i semesteret, men i påska, jula og i sommermånedene er det helt dødt på jobb, og derfor avspaserer jeg bort det aller meste av plusstid ved å ha jule- og påskeferie, samt 5 uker fri om sommeren. Omtrent som lærerne gjør, med andre ord.

Jeg ser den, og har også jobbet delvis slik, men akkurat dette opplever jeg i praksis noe annerledes i skolen ift å ha mulighet til å ta organisatoriske grep. Det mest spesielle er kanskje sånn sett at noen nå prøver gjøre et slikt grep likevel.

Gammel 18-02-14, 18:01   #309
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser den, og har også jobbet delvis slik, men akkurat dette opplever jeg i praksis noe annerledes i skolen ift å ha mulighet til å ta organisatoriske grep.

Det er åpenbart mye mer organisert i skolen, og jeg kommer ikke på noen andre steder der det er nedfelt i arbeidstidsbestemmelsene, nei. Jeg har det bare slik i min jobb fordi jeg har en velvillig arbeidsgiver som gor meg stor grad av frihet til å organisere arbeidsdagen slik jeg selv ønsker. For øvrig et uendelig viktig gode, som jeg godt skjønner at lærerne ikke vil gi slipp på.

Gammel 18-02-14, 18:02   #310
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Hva er "praksissjokket"?

Gammel 18-02-14, 19:02   #311
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva er "praksissjokket"?

Praksissjokket er vel det sjokket man opplever når man kommer ut i av lærerhøgskolen og opplever at det du har lært at er riktig yrkeutførelse slett ikke samsvarer med med de rammene og ressursene du har tilgjengelig til å gjøre jobben.

:husker veldig godt praksisjokket: (Pedagogisk leder i barnehagen)

Gammel 18-02-14, 19:02   #312
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at for å bli tatt seriøst som yrkesgruppe bør lærerne slutte å sutre over praksissjokket og holde seg til saken; tid til å gjøre jobben når det trengs.
Jeg har også møtt mange som klager over praksissjokk, sånn som at de må jobbe etter kl 21 om kvelden og ikke får drukket kaffe mellom 9 og 14. Det blir vrient å ta sånt seriøst.

Jeg ser den, og har også jobbet delvis slik, men akkurat dette opplever jeg i praksis noe annerledes i skolen ift å ha mulighet til å ta organisatoriske grep. Det mest spesielle er kanskje sånn sett at noen nå prøver gjøre et slikt grep likevel.

Det er ikke sutring å nevne praksissjokket, det er en av de grunnene nyutdannede nevner når de vurderer å slutte som lærere. Alle yrker har et praksissjokk, spørsmålet er hva vi i skolen gjør for å beholde lærerne til de har kommet over det. Å gi enda mindre tid til forberedelser og etterarbeid er ikke en løsning. KS har nevnt færre undervisningstimer, da på bekostning av de erfarne. Vi har fadderordning, men det går mest på veiledning, selve jobben må de gjøre selv.

Gammel 18-02-14, 19:05   #313
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Praksissjokket er vel det sjokket man opplever når man kommer ut i av lærerhøgskolen og opplever at det du har lært at er riktig yrkeutførelse slett ikke samsvarer med med de rammene du har tilgjengelig til å gjøre jobben.

:husker veldig godt praksisjokket: (Pedagogisk leder i barnehagen)

OK. Og da kommer vi igjen tilbake til viktigheten av kommunikasjon. "Lærerne har ikke gode nok rammevilkår til å få undervist på tilfredsstillende vis" = godt argument. "Det er tøft å være nyudannet." = not so much.

Gammel 18-02-14, 19:08   #314
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Det der med at erfarne lærere skal jobbe mer, det syns jeg er et tveegget sverd. Jeg skjønner deler av logikken, samtidig som de erfarne lærerne jeg jobber med legger minst like mye tid ned i forberedelser og etterarbeid som det tjue år yngre kolleger gjør.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 19:08   #315
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

OK. Og da kommer vi igjen tilbake til viktigheten av kommunikasjon. "Lærerne har ikke gode nok rammevilkår til å få undervist på tilfredsstillende vis" = godt argument. "Det er tøft å være nyudannet." = not so much.

Jeg skjønner hva du mener, men det er allikevel et problem om lærere slutter fordi det er for tøft å være nyutdannet. Det vil alltid være tøft å komme ut i ny jobb, men det er viktig for skolen at lærere med ambisjoner om å gjøre en god jobb ikke får alle drømmene knust i døra på vei inn.

Gammel 18-02-14, 19:08   #316
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel i grunnen en ganske vanlig oppdagelse når man er nyutdannet at det er mye jobb og mye ansvar og at man plutselig står der selv som siste skanse og må ordne selv.

Men dette er vel en jobb for studiestedene, sørge for best mulig forberedelse? Og kanskje et program for nyutdannede?

Gammel 18-02-14, 19:10   #317
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Det er et praksissjokk i alle yrker, også for lærere. Selvsagt er tiltak viktig, men i denne debatten synes jeg ikke det hører hjemme.

Gammel 18-02-14, 19:10   #318
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er vel i grunnen en ganske vanlig oppdagelse når man er nyutdannet at det er mye jobb og mye ansvar og at man plutselig står der selv som siste skanse og må ordne selv.

Så vidt jeg vet er antallet nyutdannede lærere som forsvinner i løpet av det første året langt høyere enn antallet nyutdannede sykepleiere. Og det synes jeg er viktig å ta tak i, spesielt fordi vi har en lærermangel vi egentlig ikke har råd til å ha.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 19:21   #319
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Det er et praksissjokk i alle yrker, også for lærere. Selvsagt er tiltak viktig, men i denne debatten synes jeg ikke det hører hjemme.

Selvsagt gjør det det. Vi mangler lærere og med en eventuell ny arbeidstidsordning vil jeg tro at vi kommer til å få både et rekrutteringsproblem og et problem med å holde på ferske lærere. Obligatorisk 5-årig utdanning er Høyres ønske og med nedlagt avspaseringsordning i tillegg, do the math.

Gammel 18-02-14, 19:39   #320
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er en kommentar fra Joacim Lund i Aftenposten. Han sier at KS sitt forslag er alvorlig på flere områder, blant annet vil det bli lærermangel. TALIS-undersøkelsen har vist at vi sammen med Italia og Østerrike har flest lærere over 50 år. Dette vil skape problemer for framtida, hvis antallet søkere til lærerhøgskolen går enda mer ned. Videre sier Lund:

Sitat:

I tillegg vil jeg anta at KS har en forhåpning om å få mer ut av hver lærer, selv om de ikke sier det. Kan de klare det? La oss se til Finland, slik vi ofte gjør, ettersom finske skoler scorer høyt i PISA-testene og læreryrket har høy status. Hva er den finske oppskriften? Jo, det er færre reformer, mer frihet til lærerne og kortere arbeidstid.

Du kan lese kommentaren her: http://www.aftenposten.no/meninger/k...oITVU.facebook

Sist redigert av Nasse : 18-02-14 kl 19:46.
Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:17.