Sv: Pannekaker
Du startet en tråd for å hate på folk som serverer pannekaker til sønnen din når han er på besøk hos de.
Starter du en tråd i en dårlig tone så fortsetter den i en dårlig tone. Det er litt sånn verden og folk fungerer.
Se, jeg kan starte en tråd om bilsikring.
Og jeg kan si "Herregud, alle som snur unger under fem år er IDIOTER, jeg fatter ikke hva som er galt med folk! Gidder ikke Ola Nordmann bry seg om ungene sine eller? ". Ikke noe mer informasjon, bare et surt innlegg.
Da vil tråden bli ganske full av folk som har snudd ungene sine for gode grunner og syns jeg er en idiot, og folk som er enig i grunnmeningen bak det jeg sier ("det er best å sitte bakovervendt så lenge som mulig") men som føler at måten jeg uttrykker det på er både ufin og dårlig.
Det blir ikke en spesielt koselig tråd, og det kommer ingenting ut av det.
Derimot så kan jeg starte en tråd hvor jeg sier "Okay, jenta skal på tur med noen hvis holdninger til bilsikring spriker såpass fra mine egne at jeg blir bekymret. Hvordan håndterer jeg dette?"
Da hadde jeg fått råd, hjelp, og folk hadde generelt vært greie. Noen hadde selvsagt syns jeg er i overkant hysterisk, men det hadde kommet frem på en rimelig nøytral måte, og jeg hadde fått muligheten til å tenke "hmm... er jeg overhysterisk?" og ta den delen av diskusjonen med meg selv også.
Sannsynligvis hadde FP-orakelet reddet hele situasjonen, det pleier nemlig å gjøre det.
Men vi er folk. Selvsagt er de sosiale kodene og atferden annerledes når det er skrift på skjerm, og selvsagt er det langt mer direkte. Men de som sitter og skriver er folk, og de reagerer som folk.
Når noen er negative blir de negative tilbake. Når folk ber om hjelp og råd så vil de gjerne hjelpe og gi råd.
Det er en grei ting å ta med seg.
Du kommer ganske mye lengre, også hos de som serverer pannekaker, med smil, vennlighet og velvilje.