Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pannekaker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-11, 11:45   #761
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det har du rett i. Og på samme måte som man mener Nip skal ta til seg det folk skriver til henne, fordi mange ulike mennesker har sagt det samme mange ganger, bør vi ta til oss at vi fort oppfører oss som hakkete høns (nei, ikke burugler) hver gang en nybegynner sier noe dumt på en ikke-optimal måte og ikke legger seg langflat for kritikk med en gang. Veldig mange oppfatter FP slik av og til, (undertegnede inkludert) og da bør man kanskje ta det til etterretning?

Men når man kommer opp i over 750 innlegg hvorav svært mange temmelig grundig har forklart det samme om igjen så er det da lov å bli oppgitt vel? Det er noe annet enn om man peprer en som er helt ny. (Hvilket jeg har tatt til etterretning at vi har hatt tendenser til og forsøker seriøst å gjøre noe med.)

Gammel 29-04-11, 11:48   #762
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvis jeg skal tolke Nip i beste mening, er det hun mener noe sånt som:

*Mange kunne fått et bedre liv med et bedre kosthold. (Ok, hun mener dette litt mer ekstremt enn de fleste andre, men det er dog essensen).
*Det er for høyt sukkerforbruk blant barn og unge i dette landet.
*Situasjoner hvor man skal kose seg innebærer veldig ofte inntak av usunn og sukkerholdig mat.
*Foreldre serverer ofte lettfordøyelig og barnevennlig mat når de har små gjester på besøk, dette er hyggelig, men ikke ønskelig ut fra et kostholdsperspektiv.
*Endel barn har med seg usunn mat på skolen.
*Summen av dette er bekymringsfull og gjør at det er vanskelig å holde en sunn linje overfor egne barn uten å ha rollen som den lokale kostholdsugla.

Akkurat dette er det jo flere av oss andre som også mener. Det blir bare så vanskelig å forholde seg til det når det blir formidlet som det gjør.

Gammel 29-04-11, 11:53   #763
Slettet bruker
Passiv

Standard

Og det er jo presisert gjennom hele tråden også - det er ikke maten - det er formidlingen.

Gammel 29-04-11, 11:54   #764
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Og det er jo presisert gjennom hele tråden også - det er ikke maten - det er formidlingen.

Ja, formidlingen er verst. Men det har vært litt faktamessige ekstremiteter også. Selv om jeg mistenker at noe av dette også er formidlingspolitiske utfordringer.

Gammel 29-04-11, 11:54   #765
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det katta oppsummerer er jo helt vettugt

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 29-04-11, 11:54   #766
Slettet bruker
Passiv

Standard

Svar på prikk - Nei Nip. Jeg tror ikke jeg misforstår deg. Medmindre du mener noe helt annet enn det du sier da. Men det tar jeg ikke kritikk på isåfall - det får du ordne selv.

Gammel 29-04-11, 11:56   #767
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er noe med å møte motargumenter med påstander om at andre er misunnelige eller har dårlig samvittighet som ikke akkurat frembyr til en interessant diskusjon.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv  
Gammel 29-04-11, 12:23   #768
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det er noe med å møte motargumenter med påstander om at andre er misunnelige eller har dårlig samvittighet som ikke akkurat frembyr til en interessant diskusjon.

Det ver jeg som dro inn, misunnelig, tror jeg. Ikke med hensikt i å lage en dårlig diskusjon.
Baktanken var litt som den jeg bruker på barna når de kommer hjem å sier feks: " Per sa den nye genseren min var stygg". Hvorpå jeg kan svare:" Den er jo kjempe fin, kanskje de er misunnelig?!"

Jeg tror Nip har og mener mye bra, bare det ikke kommer så godt frem.
Det Katta sa.
Legger godviljen til, og prøver å ikke lage noe mer ut av dette, jeg.

Grøten er ikke aktiv  
Gammel 29-04-11, 13:21   #769
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Nip: jeg vil gi deg en
Arsak: 39 sider pepper...

Og så melder jeg meg inn klubben for "de som ikke skjønte den med ugla"

Gammel 29-04-11, 18:24   #770
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

zeppelin?

Gammel 30-04-11, 12:13   #771
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

zeppelin?

Hva?? Fordi jeg ikke skjønte den med ugla?

Gammel 30-04-11, 12:32   #772
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Er du her nå igjen altså?
:skulle hatt den trampe-smileyen som Skremmern hostet opp:

Gammel 30-04-11, 12:46   #773
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

zeppelin - vi skal lese til eksamen. *løper ut herfra*

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 30-04-11, 13:31   #774
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

: peker på signaturen:

Gammel 30-04-11, 23:33   #775
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Standard

ååå

:treg i nøtta - skylder på stoffskifte:
:løper ut herfra:

Gammel 01-05-11, 15:45   #776
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Jeg synes det er vanskelig å servere mat her hjemme når vi har besøk, jeg prøver å servere så vanlig mat som mulig. I dag var planen for oss laksefileet med spinatsaus og salat - jeg ville uansett lagd fullkornspagetti til Vetle da han ikke er glad i spinat, men siden vi fikk besøk kjøpte jeg med fiskekaker også kokte jeg grønnsaksblanding. Av alt dette spiste besøket spagetti... Ikke at det gjør meg noe, og jeg serverte frukt (1 av 3 ting ble spist) også lagde jeg kjernesunne vafler med brunost litt senere - det spiste han ett par hjerter av da. Jeg synes det er super vanskelig og uansett hva som lages så spises kun kanskje pasta, mais eller kjøttdeigen liksom...
Det er bare koselig å ha besøk uansett da, men litt synd. Vetle spiser også mindre med besøk.

Jeg gir det fortsatt litt sjanser og nekter han ikke å dra bort og kommer til å begrense ihvertfall middags-borte besøk litt om det blir for ofte.

Jeg føler ikke at jeg lager noen krise ut av vafler en gang i blandt, Vetle også får jo som sagt det og ingen problemer med det - jeg synes bare det er enormt mye overalt hele tiden.

Du sier mot deg selv, først sier du at du spesialtilpasser maten besøket og så hevder du at det ikke gjør deg noe at besøket bare velger ut enkelte av varene? Det er ikke mye logisk i mine ører. Du gir heller inntrykk av oppgitthet, du har jo gjort det du kan for å tilpasse deg ute å lykkes.. Jeg tror du kommer lenger ved å senke skuldrene og ikke ta ernæringsansvar for unger på besøk. Lag heller det du vanligvis ville laget (med mindre besøket ikke tåler det) i litt større porsjoner. Jeg har aldri skjønt meningen med å spørre besøket hva det ønsker seg, er man gjest spiser man det man får servert. At unger spiser mindre når de har besøk er naturlig, det er andre ting som står i fokus.

Å begrense middagsbesøk synes jeg er fornuftig hvis du ser at det ikke fungerer godt nok, men hvis begrunnelsen er at besøket ikke spiser riktig, er det horribelt. Om ungen din ikke får i seg nok mat, er det en god grunn.

Jeg synes ikke unger få vafler hjemme, kan høres ut som du mener at servering av vafler, kaker mm er noe foreldre gjør for å være snille. I min verden har ikke snill, noe med mat å gjøre.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hovedpoenget med ungdom er slik jeg ser det ikke hva de spiser på dataparty, men at hva de tilbys av mat i viktige sammenhenger som på skolen og i idrettssammenheng burde være mye bedre. Det vil si, utvalget av usunne greier burde være nær null, de vil stort sett velge det om de har mulighet i den alderen.

Og hva er dette med alle de kakene som skal omsettes på alle idrettsarrangementer og skolearrangementer? Vi samles = vi har kake. Jeg er ikke uenig med Nip i den delen av saken.

Vi, som samfunn, har en stor jobb å gjøre mtp hva som tilbys på arrangementer. Det forundrer meg at det er så lite kostholdsbevissthet blant arrangører og foreldre i idrettssammenhenger. Jeg hadde en forventning om at maten skulle være sunn (i allminnelig betydning av sunt), men oppdaget at det ikke stemte. Har innsett at slik er det bare. Tilbudet på kiosker og bensinstasjoner er elendig. Det som kalles salat ser ikke bra ut og grovt mel finnes ikke i bakverket. Det som kalles fullkort består i virkeligheten av noen helkort og litt fint sammalt hvetemel. Utvalget burde vært av høyere kvalitet og kunne fint vært betydelig sunnere uten å bli sært. Her er det mye vi kan gjøre, likeså politisk og i foreldreutvalg mm, f.eks sørge for at det blir tilbudt sunn mat, lage en slags standard for det. Det er mange undersøkelser som viser at sunn mat er betydelig for skoleprestasjoner, hodepine, oppmerksomhet mm. Det forundrer meg at politikere og ledere i skole/sfo/barnehage er så passive.

Nip
Du skrev i et innlegg at du spiser seks ganger til dagen, er ikke det et problem i sammenheng med ferier, besøk hos andre og slikt?

Jeg er også opptatt av kosthold og er avhengig av en del særheter for å fungere i hverdagen. Alt som regnes som normalt er unntak for meg. Derfor ser jeg at særheter i kosthold kan være en demper i sosialt liv og gjøre matfokuset ekstra stort. Det kan være uheldig.

Gammel 01-05-11, 19:13   #777
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei tror sjelden det har vært noe problem egentlig.. det kan helt klart være litt vanskelig og jeg må planlegge godt - uansett om jeg skal være sosial, men alikevel er det en vanlig ting i hverdagen min, og jeg prøver bare ha enkel og mettende (og mindre mettende mat) med meg.

Når jeg er på hotell tar jeg alltid med ekstra frukt og gjerne musli - da trenger jeg bare vann for å spise det. Nøtter også. Siden det ikke holder med litt seint middag for meg. Det er som regel noe å spise de fleste steder jeg er sosial, om det er på hyttetur, cafe, stranda eller ligende - hvis det skulle være sånn at jeg plutselig trengte mat uten at jeg hadde med nok selv.

Vi har akkurat vært en helg hos mamma, på toget har jeg med matpakke, mamma vet jo hva jeg liker å kjøper inn litt ekstra grønnsaker :P og på cafe spiser jeg jo bare en salat eller lignende, i verste fall tar jeg meg ett grovt rundstykke om jeg "må". Det som er litt synd er at det virker som mamma synes det er litt vanskelig at jeg ikke skal spise noe på cafe - selvom jeg sier at det er jo ikke viktig for meg, jeg har da spist og tar meg en kaffe. Før når jeg spiste mer vanlig var det jo ikke alltid jeg var sulten på cafe. Siste jeg vil er å være til bryderi for jeg spiser på en måte helt vanlig mat, jeg bare unngår endel så godt jeg kan, er jeg borte så spiser jeg det jeg får, men kanskje ikke spiser så mye som jeg ville gjort om det var "min type mat", det gjelder vel for de fleste som kan få mat som ikke er det beste de vet.

Skjønte ikke helt hva jeg sa imot meg selv med, skal prøve å lese det litt mer nøye.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 03-05-11, 13:25   #778
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da har jeg slått på stortromma:

Vi skal ha (hjemmelaget)tomatsuppe m/egg og (hemp) pannekaker m/bacon i dag, og Vetle skal ha med seg 3 gutter hjem fra skolen. Foreldrenettet har ødelagt meg.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 03-05-11, 13:45   #779
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

God middag, da!

Gammel 03-05-11, 13:48   #780
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Det hørtes godt ut.

Neket er ikke aktiv  
Lukket tråd

Emneord
ugler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:22.