Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pannekaker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-11, 09:16   #741
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pannekaker

Du startet en tråd for å hate på folk som serverer pannekaker til sønnen din når han er på besøk hos de.
Starter du en tråd i en dårlig tone så fortsetter den i en dårlig tone. Det er litt sånn verden og folk fungerer.

Se, jeg kan starte en tråd om bilsikring.
Og jeg kan si "Herregud, alle som snur unger under fem år er IDIOTER, jeg fatter ikke hva som er galt med folk! Gidder ikke Ola Nordmann bry seg om ungene sine eller? ". Ikke noe mer informasjon, bare et surt innlegg.
Da vil tråden bli ganske full av folk som har snudd ungene sine for gode grunner og syns jeg er en idiot, og folk som er enig i grunnmeningen bak det jeg sier ("det er best å sitte bakovervendt så lenge som mulig") men som føler at måten jeg uttrykker det på er både ufin og dårlig.
Det blir ikke en spesielt koselig tråd, og det kommer ingenting ut av det.

Derimot så kan jeg starte en tråd hvor jeg sier "Okay, jenta skal på tur med noen hvis holdninger til bilsikring spriker såpass fra mine egne at jeg blir bekymret. Hvordan håndterer jeg dette?"
Da hadde jeg fått råd, hjelp, og folk hadde generelt vært greie. Noen hadde selvsagt syns jeg er i overkant hysterisk, men det hadde kommet frem på en rimelig nøytral måte, og jeg hadde fått muligheten til å tenke "hmm... er jeg overhysterisk?" og ta den delen av diskusjonen med meg selv også.
Sannsynligvis hadde FP-orakelet reddet hele situasjonen, det pleier nemlig å gjøre det.

Men vi er folk. Selvsagt er de sosiale kodene og atferden annerledes når det er skrift på skjerm, og selvsagt er det langt mer direkte. Men de som sitter og skriver er folk, og de reagerer som folk.
Når noen er negative blir de negative tilbake. Når folk ber om hjelp og råd så vil de gjerne hjelpe og gi råd.

Det er en grei ting å ta med seg.
Du kommer ganske mye lengre, også hos de som serverer pannekaker, med smil, vennlighet og velvilje.

Gammel 29-04-11, 09:17   #742
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Og det Kitty sa.

Gammel 29-04-11, 09:28   #743
Slettet bruker
Passiv

Standard

Absolutt det Kitty sa.
Du har jo fått tilbakemelding i ekstrem klartekst et betydelig antall ganger i denne tråden om at det er noe grunnleggende håpløst med måten du legger frem budskapet ditt på. Det er ingen på dette forumet som mener hovedernæringen til barn eller voksne skal være pannekaker med sukker på. Men når du fremdeles etter fem hundre innlegg med beskjed om at det er ikke budskapet, men presentasjonen fra et høyt antall brukere fremdeles remjer på med "alle spiser jo sørenmeg bare hveteboller hele tiden, er det rart de blir syke" - da blir folk oppgitte og spydige fordi de skjønner at det ikke går å snakke med deg, du snakker kun enveis - utover. Det er svært mange her - også av de som har gitt deg motbør i denne tråden - som har utstrakt peiling på mat og ernæring til liten og stor. Du bare greier ikke å finne tonen fordi du er så opptatt av å rope selv at ørene er lukket.

Gammel 29-04-11, 10:20   #744
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Ser den med juicen, at det går som en om dagen osv, var bare jeg som var opphengt/oppgitt over pappan's reaksjon, når jeg kom hjem. Ikke dermed sagt at det er usunt og at han ikke vet bedre. Min feil.

Ellers Nip, fortsett å gi sønnen din god, hjemmelaget mat. Dersom venner og naboer synes du er sær, tror jeg det bunner i misunnelse på at du lager mat fra bunnen av mens de kanskje ikke har tid og ofte, ikke alltid, lager mat med hjelp fra feks Toro. (Det betyr bare ikke at de vil barna sine vondt, ikke vet bedre, serverer usunt hele tiden osv.)
Hilsen ei som stadig har hjelp fra Toro, men ser på seg selv som sunn.

Grøten er ikke aktiv  
Gammel 29-04-11, 10:23   #745
Slettet bruker
Passiv

Standard

Grøten - om jeg var Nips nabo så ville jeg ment at hun var sær fordi hun hadde meninger om kostholdet hjemme hos meg uten å ane hva hun snakket om. Og jeg ville ikke vært misunnelig på at de hadde hjemmelaget mat der i heimen.

Gammel 29-04-11, 10:26   #746
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Absolutt det Kitty sa.
Du har jo fått tilbakemelding i ekstrem klartekst et betydelig antall ganger i denne tråden om at det er noe grunnleggende håpløst med måten du legger frem budskapet ditt på. Det er ingen på dette forumet som mener hovedernæringen til barn eller voksne skal være pannekaker med sukker på. Men når du fremdeles etter fem hundre innlegg med beskjed om at det er ikke budskapet, men presentasjonen fra et høyt antall brukere fremdeles remjer på med "alle spiser jo sørenmeg bare hveteboller hele tiden, er det rart de blir syke" - da blir folk oppgitte og spydige fordi de skjønner at det ikke går å snakke med deg, du snakker kun enveis - utover. Det er svært mange her - også av de som har gitt deg motbør i denne tråden - som har utstrakt peiling på mat og ernæring til liten og stor. Du bare greier ikke å finne tonen fordi du er så opptatt av å rope selv at ørene er lukket.

Jeg har skjønt det med presentasjonen, jeg synes jeg har lagt mye tid og innsats på å skrive på en bedre måte jeg nå da, mulig jeg ikke får det til men... Jeg tar da til meg det meste som skrives her, selvom jeg synes det er utrolig synd med alle spydige kommentarene, det er vel ikke nødvendig, samme hvor irritert man blir?
Er du dum, skal jaggu meg jeg ikke være noe bedre. Dere burde vel heller gjøre motsatt å stille som gode forbilder om dere mener jeg ikke klarer å skrive på en fin måte, istedet synes jeg dere legger dere under meg og oppfører dere enda verre (ihvertfall mange her).
Det trengs vel ikke gjentas så mange ganger det? Jeg også føler jeg må gjenta meg i det uendelige med å si at det er som sagt ikke snakk om en pannekake i måneden det er snakk om her.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 29-04-11, 10:26   #747
Nip

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Grøten - om jeg var Nips nabo så ville jeg ment at hun var sær fordi hun hadde meninger om kostholdet hjemme hos meg uten å ane hva hun snakket om. Og jeg ville ikke vært misunnelig på at de hadde hjemmelaget mat der i heimen.

Jeg mener jo ikke noe om maten jeg ikke vet noe om, jeg mener noe om det jeg får med meg og ser. Stor forskjell på det da.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 29-04-11, 10:34   #748
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Det var kun ment ut ifra hva HI skriver, om naboer og venner. Hun kjenner ikke særlig med sunne folk. Etter som jeg har klart å lese meg fram til. Var derfor jeg så for meg at de synes hun var sær, dersom de var veldig forskjellig med tanke på mat, og kanskje litt misunnelig. (Skjønner ikke meg selv akkurat nå, får klarer ikke uttrykke meg. :henter seg kaffe: )

Jeg hadde ikke vært misunnelig, for jeg ser på mitt kosthold som bra. Det passer oss, og hva andre spiser bryr meg egentlig fint lite. Bare de ikke legger seg oppi hva vi har på middagsbordet. :henter mer kaffe:

Grøten er ikke aktiv  
Gammel 29-04-11, 11:03   #749
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var bekymret da Admini begynte i en vegetarbarnehage. De synes de hadde et sunt og riktig kosthold, jeg var bekymret for proteininntaket (hvordan skal ungene bli mette på bare grønnsakssuppe?! Ingen byggesteiner! Hvordan skal de kunne vokse? ). Jeg landet ganske kjapt og sto stødig igjen med tanken på at han ville kose seg med masse grønnsaker, og at totalt sett ville dagen bli ganske balansert, for han ville jo få frokost, middag og kveldsmat hjemme. (Og heldiggrisen ham, som fikk all den deilige varmmaten i barnehagen!)

Totalen blir bra ut i fra det jeg synes er viktig.

Tidligere var jeg lei meg fordi jeg aldri kunne gi ungen min noe godt, fordi alle andre prakket på ham godterier. Nabounger delte kjeks, besteforeldre hadde kaffimat og desserter, de hadde lys skive med syltetøy (sukker med sukker, ingen mat), barnehagen feiret bursdag, vi gikk i familiebursdager, Poden gikk i vennebursdager, det var påske, 17. mai, sommerferie-is-spising, adventstid, juletid, Halloween, fastelavn, påske ... U name it. Alt! Og når det allerede var for mye, så var det jo aldri rom for at jeg også kunne få glede ham med is eller noe annet godt.

Men så begynte jeg altså å tenke at ... Det jevner seg ut. En kjeks om dagen eller en is om dagen, er egentlig ingenting i løpet av det hele store bildet. For det store bildet er ikke "Shit, med alle dagene det blir godtespising i året, så er det faktisk over halvparten av dagene i året regnet sammen!". Det store bildet blir de 95% resten av dagene som faktisk er bra. For i regnestykket med hvor mange dager i året det blir, så er over halvparten av dagene jo ikke 100% elendige, de er bare krydret med litt sukker.

Så lenge man har et fint kosthold til vanlig, så gjør det ikke så mye med litt "krydder". Og da er man jo inne på et minefelt igjen. Hvor hva er litt, og hva er et sunt/fint/riktig kosthold, osv. Jeg tror det er viktig at alle finner sitt eget ståsted, og finner fred på det. Det å ha fred med maten er vel så viktig som å ha et godt kosthold tenker jeg.

Gammel 29-04-11, 11:04   #750
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Jeg mener jo ikke noe om maten jeg ikke vet noe om, jeg mener noe om det jeg får med meg og ser. Stor forskjell på det da.

Noe av problemet er at vi får inntrykk av at du mener noe om det du ikke ser ut fra det du ser. Altså ut fra pannekakemiddag på onsdag ekstrapolerer du at vi har et kosthold bestående av sukker og raske karbohdrater resten av tiden.

Jeg synes dog du fortjener kred både for å holde ut i denne tråden, du har fått mye pepper, både fortjent og ufortjent, og for å ha endret tone endel på de siste sidene, og da ser jeg at selv om du er mer ekstrem enn mange, er det du mener egentlig noe mange av oss er enig med deg i.

Gammel 29-04-11, 11:17   #751
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Noe som kan være greit å vite om barn før du "dømmer" andres kosthold nord og ned ut fra hvor kresne barna deres er - er at MANGE barn er veldig skeptiske til mat borte. Hjemme kan de spise både bra og variert, men når de er borte kan de bli skeptiske på hva maten inneholder, om den smaker likt, og er derfor forsiktige. Mange syns også det er litt flaut å ikke spise opp maten man har forsynt seg med, og vil derfor helst ikke forsyne seg med mat de er litt usikre på.
Dette betyr ikke nødvendigvis at barna er kresne, og at de hjemme har et stusselig kosthold.

Gammel 29-04-11, 11:19   #752
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det lyser litt arroganse av nettopp det du skriver her. Du er så overbevist om at du ser hele bildet. Hvordan kan du være så sikker på at du gjør det? Du kan sikkert se en hel del, men at du kan konkludere ut fra dine observasjoner (og nå antar jeg du ikke renner ned dørene til folk..) stiller jeg meg kraftig tvilende til.

Gammel 29-04-11, 11:21   #753
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Noe som kan være greit å vite om barn før du "dømmer" andres kosthold nord og ned ut fra hvor kresne barna deres er - er at MANGE barn er veldig skeptiske til mat borte. Hjemme kan de spise både bra og variert, men når de er borte kan de bli skeptiske på hva maten inneholder, om den smaker likt, og er derfor forsiktige. Mange syns også det er litt flaut å ikke spise opp maten man har forsynt seg med, og vil derfor helst ikke forsyne seg med mat de er litt usikre på.
Dette betyr ikke nødvendigvis at barna er kresne, og at de hjemme har et stusselig kosthold.

Jepp, det skjønner jeg.
Jeg pleier som regel å si ifra at vi hadde det og det til middag og at f.eks de ikke spiste så mye men fikk tilbud om brødskive. Det er jo sånn at foreldrene ofte sier at barnet er skikkelig kresen. Vi burde jo legge mer tilrette for at det ikke skal være skummelt å spise borte, at man er vant til å smake på mye forskjellig osv så ikke det skal være sånn da, synes jeg. Jeg tror ikke man er født med så mye "restriksjoner".

Nip er ikke aktiv  
Gammel 29-04-11, 11:22   #754
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Jeg synes det lyser litt arroganse av nettopp det du skriver her. Du er så overbevist om at du ser hele bildet. Hvordan kan du være så sikker på at du gjør det? Du kan sikkert se en hel del, men at du kan konkludere ut fra dine observasjoner (og nå antar jeg du ikke renner ned dørene til folk..) stiller jeg meg kraftig tvilende til.

hehe.. jeg skriver jo akkurat i setningen at jeg ikke nødvendigvis vet ALT, men jeg ser hva jeg ser, og det er utifra det jeg snakker.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 29-04-11, 11:24   #755
Slettet bruker
Passiv

Standard

Milde.

Ok. Jeg prøver enda en gang. Kom f*** ikke her med flere innlegg om at vi skal forklare deg bedre eller komme med bedre eksempler - du nyter herved godt av en større dose tålmodighet enn jeg evner å spandere på selv et barn altså.

Ditt poeng: Du ser selv - og trekker konklusjoner ut fra det du ser. Ergo må konklusjonen din være god nok.

Alle andres poeng: Det du ser er svært lite av det totale bildet. Det er ikke holdbart på noe vis for å trekke en eneste konklusjon ut av. Datagrunnlaget ditt henger ikke på greip.

Gammel 29-04-11, 11:31   #756
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har skjønt det med presentasjonen, jeg synes jeg har lagt mye tid og innsats på å skrive på en bedre måte jeg nå da, mulig jeg ikke får det til men... Jeg tar da til meg det meste som skrives her, selvom jeg synes det er utrolig synd med alle spydige kommentarene, det er vel ikke nødvendig, samme hvor irritert man blir?
Er du dum, skal jaggu meg jeg ikke være noe bedre. Dere burde vel heller gjøre motsatt å stille som gode forbilder om dere mener jeg ikke klarer å skrive på en fin måte, istedet synes jeg dere legger dere under meg og oppfører dere enda verre (ihvertfall mange her).
.

Det har du rett i. Og på samme måte som man mener Nip skal ta til seg det folk skriver til henne, fordi mange ulike mennesker har sagt det samme mange ganger, bør vi ta til oss at vi fort oppfører oss som hakkete høns (nei, ikke burugler) hver gang en nybegynner sier noe dumt på en ikke-optimal måte og ikke legger seg langflat for kritikk med en gang. Veldig mange oppfatter FP slik av og til, (undertegnede inkludert) og da bør man kanskje ta det til etterretning?

rine er ikke aktiv  
Gammel 29-04-11, 11:35   #757
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nip er ikke nybegynner lenger, og hun har vært ute i hardt vær før her. Og da av akkurat samme grunn som i denne tråden.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 29-04-11, 11:36   #758
m^2

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

men jeg er faktisk oppriktig når jeg sier at jeg gjerne vil se hvordan du legger opp en uke mtp mat hos dere, Nip. Hva og hvor mye dere spiser og hvordan det fungerer rent generelt.

Nå er ikke jeg Nip, men svarer likevel. Vi spiser såpass annerledes fra andre folk, såpass vidt forskjellig fra andre folk virker det som av og til, at det kanskje kunne vært interessant å se Og som sagt, prinsippene er mye de samme som Nip synes å følge. Lillegutt står på en diett som nok er veldig lik mye av det Nip snakker om (SCD-diett, for den interesserte, medisinsk begrunnet. Han er cøliakiker og har melkeallergi, og skal heller ikke ha sukker (dog spiser han frukt), stivelse (ris, potet, mais, etc), soya, gjær, og noe annet småplukk. Jeg spiser lavkarbo, rett og slett fordi det passer meg og fordi jeg ønsket å spise mat som var så lik lillegutts som mulig.

frokost:
frukt (gjerne melon og pære), egg (f.eks omelett med erter og paprika, eller kokt egg). Grønnsaker (tomater, paprika, agurk). Av og til litt påleggskjøtt eller bacon. Frokostblanding laget av nøtter, kokosflak, frø - og med kokos- eller mandelmelk. Hjemmelagd juice eller smoothie.

lunsj:
* Rundstykker (av egg, linfrø+solsikkefrø, og en av mandelmel/kokosmel/kikertmel). De er temmelig kompakte og fiberrike, derfor vanligvis bare til ett måltid daglig.
* fisk (røkt ørret er en slager, stabburets laksepålegg, tunfisk/majones-blanding, reker)
* eller kylling (i skiver, blandet m. f.eks majones og erter).
* eller annet pålegg (leverpostei uten sukker/tilsetningsstoffer, bær eller usøtet syltetøy, etc)
* plukke grønnsaker på siden, f.eks tomat, paprika, agurk, salat, selleri

Frukt til mellommåltid på skolen

Ettermiddagsmåltid på SFO:
* restemat fra middagen dagen før
* Dessert: en muffin, vaffel, e.l. laget på kokosmel/mandelmel/kikertmel (kikertmel er helt på kanten av det han kan ha) og søtet med banan eller eplemos.
* eller en hjemmelaget pudding (gjerne på kokosmelk, med banan, vaniljepulver f.eks)
* eller en hjemmelaget geledessert (laget på bær, el fruktjuice (gjerne hjemmelaget))
* eller hjemmelagd yoghurt laget på kokosmelk, med bær el frukt

Middag
Vi har ukesmeny for middagene; hhv. fisk (man), kylling (tirs), vegetar (ons), fisk (tors), kjøtt (fre), valgfritt (lør), kylling (søn).
Tilbehør er ofte kokt blomkål (erstatning for potet, ris). Ellers brokkoli, salat, aubergine, squash, selleri, erter, etc.
Maten lages alltid fra bunnen av. Evt. sauser lager jeg også selv, dog "skeier vi ut" med sukkerfri ketchup. Tacolefser lager jeg selv.
Vi har alt fra fiskegrateng (men med mandelmelk for kumelk, blomkål for makaroni og kokosflak for brødrasp ) og deilige hjemmelagde fiskekaker, til taco, til pizza (med fantasifull bunn og uten ost, men pizza lager vi allikevel ), til alle rettene Madam Mim har lagt inn oppskrifter til - men erstatter det vi ikke skal ha med noe vi kan ha. Vi spiser gode middager Pannekaker lager jeg også, men erstatter da mel med noe annet

Kvelds:
* ofte linfrøkjeks eller hjemmelagde kjeks
* litt frukt eller småplukk-grønnsakere

Hvis det er noe ekstra kan jeg lage is selv (har ismaskin), vi lager "potetgull" av fruktskiver eller grønnsaksskiver i ovnen selv, vi lager sjokolade selv (lillegutt skal ikke ha så mye sjokolade, så det blir lite av det men det vi spiser lager vi som oftest selv for å unngå innhold han ikke skal ha. Også er det gøy), lager kake med de forutsetningene vi har (eple, banan, og gulrot er gull verdt i kake! Blir så godt atte). Jeg klarer til og med å lage bløtkake med krem og pynt - uten mel og melk - med litt kreativ bruk av gelatin og litt ymse Vi spiser pølser fra jacobs eller ilsøe som koster en liten formue men er veldig "rene", og hjemmelagde lomper. Gele, og hjemmelagd vaniljesaus. Går så fint atte. Lillegutt foretrekker uansett bris eller farris med smak framfor andre brustyper men av og til får han også sukkerfri brus. Og av og til sukkerfrie pastiller, men det vil han også vanligvis ikke ha.

Det rare er at nå som hvertfall jeg spiser mye mindre sukker og søt mat, smaker det lille jeg spiser desto søtere, og ferdigposer og slikt saltere. Faktisk hæler jeg nesten ikke å spise ferdigkjøpte kaker og godteri og slikt lengre - det er rett og slett for søtt!

Sist redigert av m^2 : 29-04-11 kl 11:47.
m^2 er ikke aktiv  
Gammel 29-04-11, 11:37   #759
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

hehe.. jeg skriver jo akkurat i setningen at jeg ikke nødvendigvis vet ALT, men jeg ser hva jeg ser, og det er utifra det jeg snakker.

Men du konkluderer ut i fra det (lille) du ser. Jeg antar du ikke kan se alt, hvilket du også skriver. Jeg synes det er veldig arrogant.

Gammel 29-04-11, 11:37   #760
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men så er det ikke alt man ser som oppfattes riktig, og veldig ofte farges synet vårt av egne holdninger og meninger.

Lukket tråd

Emneord
ugler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:22.