|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#381 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn
Men hva da med de ungene som er viktigere enn hus, jobb, osv og som vet det? Er det bare de som tror det som oppfører seg dårlig? Eller er det alle? Hvis det kun er de som tror det, bør man se på grunnen til at det er slik. Da har det isåfall ikke det noe med at det er uheldig for barn å bli prioritert/være viktigst, og da er det meningsløst å trekke det inn i diskusjonen. Da skyldest barnas uønskede adferd helt andre ting. |
|
|
|
|
|
#382 |
|
På vei
Jeg har kun diskutert om barna er viktigst for foreldrene og om foreldrene prioriterer dem foran hus, jobb, osv, og det antok jeg Mim også gjorde. Det er opplagt at dersom noen går rundt og tror at de er verdens midtpunkt, har både de og omgivelsene et problem. Men er det det diskusjonen handler om nå altså? |
|
|
|
|
|
#383 |
|
flisespikker
|
Her skjønte jeg ikke helt hva du mente, i alle fall ikke med de første par setningene - var det en kommentar til mitt innlegg, eller et utspill til videre diskusjon? Jeg har ikke tid til å skrive så mye mer nå, og vet heller ikke om jeg har tid eller klare nok oppfatninger til å gå inn på akkurat disse spørsmålene - jeg kom primært inn her fordi jeg reagerte på det jeg så som en grov feiltolkning av det Mim skrev, og ønsket å komme med et innspill for å få diskusjonen vekk fra blindsporet den var på.
|
|
|
#384 |
|
Fortynnet
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnDet kommer jo an på hva man legger i å "være viktigst". Ungene mine betyr mer for meg enn jobb, hus, trening og venner. Det er ikke dermed sagt at jeg alltid kan prioritere dem foran alt dette. Jobbe må jeg for å forsørge dem. Husarbeidet må gjøres for å ha en grei standard hjemme, der det går an å trives. Trene må jeg gjøre for å beholde ryggen frisk, noe som er veldig viktig for å kunne ta seg av barn. Jeg ser ikke på dette som noe hinder for å la ungene føle at de kommer først. |
|
|
|
|
|
#385 |
|
flisespikker
|
I den forstand at jeg tror det var slike personer Mim omtalte som "ekle", så er det vel til dels det dette sidesporet av diskusjonen dreier seg om, i alle fall.
|
|
|
#386 |
|
Borte
|
ElinM mener Mim skriver ting svart på hvitt som slett ikke står der, og bina skriver at hun tolker hennes innlegg slik at alle som prioriterer barna skaper unyttige samfunnsborgere. For meg er det helt tydelig at dere misforstår, og selv om dere hadde forstått riktig så gir det på ingen måte fripass til å komme med verken åpne eller skjulte personangrep.
|
|
|
#387 |
|
By the Sea
|
Skilpadda og Kasia - her skal ikke ElinM skytes for å regagere negativt.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 25-06-07 kl 22:18. |
|
|
|
|
|
#388 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, jeg oppfattet den setningen Mim skrev slik, at var det "den typen barn" hun kalte for ekle. Men du oppfattet altså at det var dine barn hun kalte ekle og føyk rett i strupen på henne og går til personlig angrep. Ja, ja, kommuikasjon er en vanskelig sak |
|
|
|
|
|
#389 |
|
flisespikker
|
Jeg har prøvd å forklare ganske grundig hvordan jeg leser den setningen, og jeg er som sagt uenig i at det hun sier er det samme som din utlegning over. Grammatisk så impliserer ikke formuleringen "de ekle ungene som tror de er viktigere" at "unger som tror de er viktigere, er ekle" (på samme måte som at "de røde bilene som har automatgir" ikke impliserer at alle biler med automatgir er røde) - jeg ser at det er én mulig tolkning, men det er langt fra den eneste, og jeg synes helt klart ikke det er den mest sannsynlige. (Og det er ikke fordi jeg har vridd hjernen min for å komme med en velvillig tolkning - min tolkning er slik jeg forstod setningen umiddelbart, første gang jeg leste den.)
|
|
|
#390 |
|
Men først, kaffe!
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnJeg tror de fleste av oss, inkludert Mim, ser på barna som det absolutt viktigste i livet vårt. Skulle det være nødvendig, ville alt annet måtte vike. Men det er ikke ensbetydene med at det å få barn må bli en selvutslettende affære. Man kan fint ha to tanker i hodet på en gang, i en vanlig hverdagssituasjon. Selv har jeg full jobb, trener og er ganske aktiv med mye forskjellig på fritiden. Mye etter de har lagt seg på hverdagen. Jentene mine går selvfølgelig først, men de ser også at mamma er tilstedet for mange andre også. Det tror jeg ikke de har vondt av. |
|
|
|
|
|
#391 |
|
By the Sea
|
Men, Skilpadda! Er det mulig å være så freidig at man med den største selvfølge hevder at sin egen umiddelbare oppfatning av et utsagn er den riktige og at andres umiddelbare oppfatninger er småparanoide fortolkninger?!
|
|
|
#392 |
|
Borte
|
Jeg mener ikke å skyte noen. Jeg reagerer på alle utspillene som direkte på Mim som person. Og det fra brukere jeg antar ikke kjenner henne noe særlig.
|
|
|
#393 |
|
By the Sea
|
Er enig med deg, jeg.
|
|
|
#394 |
|
flisespikker
|
For det første har jeg slett ikke hevdet det. Jeg har sagt at dette var min tolkning, og jeg kom med den for å demonstrere at det finnes andre tolkninger, som var (etter min mening) minst like sannsynlige som den ElinM hadde. (Jeg har også sagt at jeg mener min tolkning passer bedre med de synspunktene Mim hevder ellers i innlegget og i tråden, noe jeg også synes taler for at den er riktigere. Men jeg har heller ikke nektet for at den "negative" tolkningen er en mulig måte å lese det på, eller at ordbruken kanskje var for sleivete og at dette kan ha kommet i veien for innholdet.)
Selvsagt ikke. Det var en ustyrtelig pussig tolkning av det jeg sa. Var det så vanskelig å forstå?
|
|
|
#395 |
|
flisespikker
|
Synes du jeg har vært ufin?
|
|
|
#396 |
|
By the Sea
|
Næsj!
Jeg skrev utfra en generell følelse av "alle mot ElinM", og merket meg ikke hvem som sa hva.
|
|
|
#397 |
|
flisespikker
|
Og da må jeg jo bare få lov til å fortsette å mot-påstå at det utsagnet sier, er at noen unger kan bli "ekle" av å få følelsen av at de alltid skal prioriteres og komme foran alt annet. (Jeg går med på at vi kan ha forskjellig oppfatning av hva som er den rimeligste tolkningen, men jeg går ikke med på at din/deres oppfatning er hverken "åpenbar" eller "svart på hvitt".)
Det var bra. Jeg spurte fordi karakteristikken kom så like etter ditt litt opphetede svar til meg.
|
|
|
#398 |
|
På vei
Det er egentlig liten vits i å fortsette denne krangelen, men jeg vil allikevel si en ting til mitt forsvar. Så får dere være så uenige dere vil. |
|
|
|
|
|
#399 |
|
flisespikker
|
Ingen har nektet for at det er det som står. Vi leser åpenbart setningen (og sammenhengen den står i) forskjellig, og jeg går fremdeles ikke med på at den eneste måten å lese setningen er at den impliserer at alle barn som blir prioritert av foreldrene sine er "ekle", eller at alle foreldre som synes barna sine er det viktigste i livet har "ekle" barn.
|
|
|
#400 |
|
Ustabil
|
Huff da. Så du og mange andre har lov til å tolke meg og ElinM - men vi har ikke lov til å tolke Mim - og uansett hvem som tolker hva så er din tolkning riktig? Ja. Akkurat. |
|
|
|
![]() |
|
|