Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-07, 16:21   #381
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

"De ekle ungene som tror de er viktigere (...)" betyr ikke "De ungene som blir prioritert, blir ekle", det peker derimot på en gruppe unger som er "ekle", og sier at disse ungene tror de er viktigere enn alt annet og mener at de alltid skal prioriteres. Det var slik jeg leste setningen, i alle fall, og ut over det at man kan reagere på å omtale disse ungene som "ekle", så synes jeg denne tolkningen er langt mer rett frem enn den det så ut til at du hadde.

Men hva da med de ungene som er viktigere enn hus, jobb, osv og som vet det? Er det bare de som tror det som oppfører seg dårlig? Eller er det alle? Hvis det kun er de som tror det, bør man se på grunnen til at det er slik. Da har det isåfall ikke det noe med at det er uheldig for barn å bli prioritert/være viktigst, og da er det meningsløst å trekke det inn i diskusjonen. Da skyldest barnas uønskede adferd helt andre ting.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 16:26   #382
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Mine unger er for meg det viktigste i verden, det betyr ikke at de er det viktigste i hele verden for alle. Og du må være enig i at det finnes unger som går rundt og tror at de er verdens midtpunkt?

Jeg har kun diskutert om barna er viktigst for foreldrene og om foreldrene prioriterer dem foran hus, jobb, osv, og det antok jeg Mim også gjorde. Det er opplagt at dersom noen går rundt og tror at de er verdens midtpunkt, har både de og omgivelsene et problem. Men er det det diskusjonen handler om nå altså?

Gammel 25-06-07, 16:26   #383
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Men hva da med de ungene som er viktigere enn hus, jobb, osv og som vet det? Er det bare de som tror det som oppfører seg dårlig? Eller er det alle? Hvis det kun er de som tror det, bør man se på grunnen til at det er slik. Da har det isåfall ikke det noe med at det er uheldig for barn å bli prioritert/være viktigst, og da er det meningsløst å trekke det inn i diskusjonen. Da skyldest barnas uønskede adferd helt andre ting.

Her skjønte jeg ikke helt hva du mente, i alle fall ikke med de første par setningene - var det en kommentar til mitt innlegg, eller et utspill til videre diskusjon? Jeg har ikke tid til å skrive så mye mer nå, og vet heller ikke om jeg har tid eller klare nok oppfatninger til å gå inn på akkurat disse spørsmålene - jeg kom primært inn her fordi jeg reagerte på det jeg så som en grov feiltolkning av det Mim skrev, og ønsket å komme med et innspill for å få diskusjonen vekk fra blindsporet den var på.

Gammel 25-06-07, 16:28   #384
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer jo an på hva man legger i å "være viktigst". Ungene mine betyr mer for meg enn jobb, hus, trening og venner. Det er ikke dermed sagt at jeg alltid kan prioritere dem foran alt dette. Jobbe må jeg for å forsørge dem. Husarbeidet må gjøres for å ha en grei standard hjemme, der det går an å trives. Trene må jeg gjøre for å beholde ryggen frisk, noe som er veldig viktig for å kunne ta seg av barn. Jeg ser ikke på dette som noe hinder for å la ungene føle at de kommer først.

Hvis et barn blir sykt eller trenger meg spesielt av en eller annen grunn så må jeg selvfølgelig skyve på noe av det andre og ta meg av barnet. Men selv om barna er viktigst, så er det mange andre ting i livet som MÅ gjøres også.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 16:28   #385
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er opplagt at dersom noen går rundt og tror at de er verdens midtpunkt, har både de og omgivelsene et problem. Men er det det diskusjonen handler om nå altså?

I den forstand at jeg tror det var slike personer Mim omtalte som "ekle", så er det vel til dels det dette sidesporet av diskusjonen dreier seg om, i alle fall.

Gammel 25-06-07, 17:11   #386
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Grunnen til at jeg synes både ElinM og jeg har holdt oss på den rette siden av streken er at vi bare har tatt utgangspunkt i hva Mim faktisk skriver. Vi har ikke gjettet, anklaget, beskyldt eller konkludert. Så vidt jeg ser har vi begge konstatert at vi er sterkt uenige i Mims syn, og i tillegg mener ElinM at man ikke kan kalle barn "ekle".

Dette er veldig drøyt. Dere har begge angrepet den måten dere tror hun personlig er mor på og tolket innleggene hennes på en måte som flere av oss andre ikke har lest dem.

Nei, jeg tror ikke vi er så veldige uenige. Men Mim skrev jo svart på hvitt at barn som blir prioritert blir ekle. Det er ikke noe jeg har tolket. Det er godt mulig hun mener noe annet, men i så fall har hun vært svært dårlig til å uttrykke seg, og det er ikke likt henne.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Mims insinuasjon om at alle som prioriterer barna leker og diller og skaper egoistiske og unyttige samfunnsborgere er provoserende - og da må hun også tåle å få svar på tiltale.

ElinM mener Mim skriver ting svart på hvitt som slett ikke står der, og bina skriver at hun tolker hennes innlegg slik at alle som prioriterer barna skaper unyttige samfunnsborgere. For meg er det helt tydelig at dere misforstår, og selv om dere hadde forstått riktig så gir det på ingen måte fripass til å komme med verken åpne eller skjulte personangrep.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 20:07   #387
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg synes for mange diller med barna og ser med gru paa de ekle ungene som tror de er viktigere enn jobb, hus, samfunnsliv eller foreldres deltakelse i naermiljoet. For de skal prioriteres...Det skal bli noen fine samfunnsdeltagere!

Skilpadda og Kasia - her skal ikke ElinM skytes for å regagere negativt.
Jeg har et såpass godt inntrykk av Mim fra mange andre innlegg at jeg lar tvilen komme tiltalte tilgode, og tolker denne uttalelsen med en stor porson velvillighet.
For hun sier da vitterlig at unger som prioriteres foran jobb, hus etc. er ekle.
Hvordan kan dere pastå at ElinM er på jordet når hun poengterer dette??

Jeg tenker at hun formulerte seg i hastverk, for det høres ikke pent ut.
Inni mitt hode anstrengte jeg meg for å få det til å høres slik ut:

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det kommer jo an på hva man legger i å "være viktigst". Ungene mine betyr mer for meg enn jobb, hus, trening og venner. Det er ikke dermed sagt at jeg alltid kan prioritere dem foran alt dette. Jobbe må jeg for å forsørge dem. Husarbeidet må gjøres for å ha en grei standard hjemme, der det går an å trives. Trene må jeg gjøre for å beholde ryggen frisk, noe som er veldig viktig for å kunne ta seg av barn. Jeg ser ikke på dette som noe hinder for å la ungene føle at de kommer først.

Hvis et barn blir sykt eller trenger meg spesielt av en eller annen grunn så må jeg selvfølgelig skyve på noe av det andre og ta meg av barnet. Men selv om barna er viktigst, så er det mange andre ting i livet som MÅ gjøres også.

Det er forhåpentligvis slik det er ment.

Sist redigert av Pebbles : 25-06-07 kl 22:18.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 20:08   #388
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er opplagt at dersom noen går rundt og tror at de er verdens midtpunkt, har både de og omgivelsene et problem. Men er det det diskusjonen handler om nå altså?

Ja, jeg oppfattet den setningen Mim skrev slik, at var det "den typen barn" hun kalte for ekle. Men du oppfattet altså at det var dine barn hun kalte ekle og føyk rett i strupen på henne og går til personlig angrep. Ja, ja, kommuikasjon er en vanskelig sak

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 20:22   #389
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

For hun sier da vitterlig at unger som prioriteres foran jobb, hus etc. er ekle.

Jeg har prøvd å forklare ganske grundig hvordan jeg leser den setningen, og jeg er som sagt uenig i at det hun sier er det samme som din utlegning over. Grammatisk så impliserer ikke formuleringen "de ekle ungene som tror de er viktigere" at "unger som tror de er viktigere, er ekle" (på samme måte som at "de røde bilene som har automatgir" ikke impliserer at alle biler med automatgir er røde) - jeg ser at det er én mulig tolkning, men det er langt fra den eneste, og jeg synes helt klart ikke det er den mest sannsynlige. (Og det er ikke fordi jeg har vridd hjernen min for å komme med en velvillig tolkning - min tolkning er slik jeg forstod setningen umiddelbart, første gang jeg leste den.)

Gammel 25-06-07, 20:35   #390
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror de fleste av oss, inkludert Mim, ser på barna som det absolutt viktigste i livet vårt. Skulle det være nødvendig, ville alt annet måtte vike. Men det er ikke ensbetydene med at det å få barn må bli en selvutslettende affære. Man kan fint ha to tanker i hodet på en gang, i en vanlig hverdagssituasjon. Selv har jeg full jobb, trener og er ganske aktiv med mye forskjellig på fritiden. Mye etter de har lagt seg på hverdagen. Jentene mine går selvfølgelig først, men de ser også at mamma er tilstedet for mange andre også. Det tror jeg ikke de har vondt av.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:22   #391
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har prøvd å forklare ganske grundig hvordan jeg leser den setningen, og jeg er som sagt uenig i at det hun sier er det samme som din utlegning over. Grammatisk så impliserer ikke formuleringen "de ekle ungene som tror de er viktigere" at "unger som tror de er viktigere, er ekle" (på samme måte som at "de røde bilene som har automatgir" ikke impliserer at alle biler med automatgir er røde) - jeg ser at det er én mulig tolkning, men det er langt fra den eneste, og jeg synes helt klart ikke det er den mest sannsynlige. (Og det er ikke fordi jeg har vridd hjernen min for å komme med en velvillig tolkning - min tolkning er slik jeg forstod setningen umiddelbart, første gang jeg leste den.)

Men, Skilpadda! Er det mulig å være så freidig at man med den største selvfølge hevder at sin egen umiddelbare oppfatning av et utsagn er den riktige og at andres umiddelbare oppfatninger er småparanoide fortolkninger?!

I'm not impressed ....

( ... og din grammatiske forklaring er usannsynlig i mine øyne. Skulle det være slik at noen barn er født ekle - og at de som en følge av dette blir prioritert foran jobb, hjem, etc... ?)

Gammel 25-06-07, 22:43   #392
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skilpadda og Kasia - her skal ikke ElinM skytes for å regagere negativt.
Jeg har et såpass godt inntrykk av Mim fra mange andre innlegg at jeg lar tvilen komme tiltalte tilgode, og tolker denne uttalelsen med en stor porson velvillighet.

Jeg mener ikke å skyte noen. Jeg reagerer på alle utspillene som direkte på Mim som person. Og det fra brukere jeg antar ikke kjenner henne noe særlig.

Jeg syns generelt også at både voksne og barn som tror de er viktigere enn alt og alle er ganske ekle. I betydningen usympatiske. Slik leser jeg Mim også, og uansett om hun mener noe annet så har det ingenting med hennes egenskaper som mor å gjøre.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:51   #393
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg mener ikke å skyte noen. Jeg reagerer på alle utspillene som direkte på Mim som person. Og det fra brukere jeg antar ikke kjenner henne noe særlig.

Jeg syns generelt også at både voksne og barn som tror de er viktigere enn alt og alle er ganske ekle. I betydningen usympatiske. Slik leser jeg Mim også, og uansett om hun mener noe annet så har det ingenting med hennes egenskaper som mor å gjøre.

Er enig med deg, jeg.

Men samtidig er det ufint å kritisere andre fordi de reagerer på en annen måte enn en selv. Når man spissformulerer seg, er det stor mulighet for at andre kan feiltolke det man sier. Det har jeg selv opplevd mange ganger, og da har man mulighet til å nyanserer i etterkant om man ønsker.

Gammel 25-06-07, 23:11   #394
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Men, Skilpadda! Er det mulig å være så freidig at man med den største selvfølge hevder at sin egen umiddelbare oppfatning av et utsagn er den riktige og at andres umiddelbare oppfatninger er småparanoide fortolkninger?!

For det første har jeg slett ikke hevdet det. Jeg har sagt at dette var min tolkning, og jeg kom med den for å demonstrere at det finnes andre tolkninger, som var (etter min mening) minst like sannsynlige som den ElinM hadde. (Jeg har også sagt at jeg mener min tolkning passer bedre med de synspunktene Mim hevder ellers i innlegget og i tråden, noe jeg også synes taler for at den er riktigere. Men jeg har heller ikke nektet for at den "negative" tolkningen er en mulig måte å lese det på, eller at ordbruken kanskje var for sleivete og at dette kan ha kommet i veien for innholdet.)

Og for det andre synes jeg det er adskillig freidigere å umiddelbart karakterisere folk såvidt negativt som det ble gjort her, og å påstå at ens egen tolkning bare er åpenbart "svart på hvitt" det som ble sagt. (Jeg synes man skal ha en del høyere terskel for å tolke folk "stygt" enn for å tolke dem "velvillig", i alle fall dersom det er en diskusjonspartner man vanligvis oppfatter som rimelig og fornuftig.)

( ... og din grammatiske forklaring er usannsynlig i mine øyne. Skulle det være slik at noen barn er født ekle - og at de som en følge av dette blir prioritert foran jobb, hjem, etc... ?)

Selvsagt ikke. Det var en ustyrtelig pussig tolkning av det jeg sa. Var det vanskelig å forstå? Jeg kan gjøre et forsøk til, hvis du virkelig ønsker det.

Gammel 25-06-07, 23:12   #395
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Men samtidig er det ufint å kritisere andre fordi de reagerer på en annen måte enn en selv. Når man spissformulerer seg, er det stor mulighet for at andre kan feiltolke det man sier. Det har jeg selv opplevd mange ganger, og da har man mulighet til å nyanserer i etterkant om man ønsker.

Synes du jeg har vært ufin?

Gammel 25-06-07, 23:36   #396
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Selvsagt ikke. Det var en ustyrtelig pussig tolkning av det jeg sa. Var det vanskelig å forstå? Jeg kan gjøre et forsøk til, hvis du virkelig ønsker det.

Næsj!

Men jeg vil nå fortsatt påstå at den åpenbare måten å lese Mims utsagn på, er at hun mener at unger om blir prioritert foran alt annet er ekle.

MIM! Hvem har rett? Hvem har feiltolket deg?

Synes du jeg har vært ufin?

Jeg skrev utfra en generell følelse av "alle mot ElinM", og merket meg ikke hvem som sa hva.
Men nå har jeg lest alle dine innlegg, og jeg synes ikke du har vært ufin.

Gammel 26-06-07, 00:27   #397
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Men jeg vil nå fortsatt påstå at den åpenbare måten å lese Mims utsagn på, er at hun mener at unger om blir prioritert foran alt annet er ekle.

Og da må jeg jo bare få lov til å fortsette å mot-påstå at det utsagnet sier, er at noen unger kan bli "ekle" av å få følelsen av at de alltid skal prioriteres og komme foran alt annet. (Jeg går med på at vi kan ha forskjellig oppfatning av hva som er den rimeligste tolkningen, men jeg går ikke med på at din/deres oppfatning er hverken "åpenbar" eller "svart på hvitt".)

Jeg skrev utfra en generell følelse av "alle mot ElinM", og merket meg ikke hvem som sa hva.
Men nå har jeg lest alle dine innlegg, og jeg synes ikke du har vært ufin.

Det var bra. Jeg spurte fordi karakteristikken kom så like etter ditt litt opphetede svar til meg. (Og grunnen til at det plutselig kom så mange samtidig på banen og var uenige med ElinM, tror jeg er at vi var mange som fikk en generell følelse av "mange mot Mim" på en ganske ubehagelig måte. (Pluss at hun er bortreist og sikkert ikke har tid til å følge med på tråden så ofte.) Så det kom ikke helt ut av det blå bare for å hakke, liksom.)

Gammel 26-06-07, 10:43   #398
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Jeg tenker at hun formulerte seg i hastverk, for det høres ikke pent ut.
Inni mitt hode anstrengte jeg meg for å få det til å høres slik ut:

Det er egentlig liten vits i å fortsette denne krangelen, men jeg vil allikevel si en ting til mitt forsvar. Så får dere være så uenige dere vil.

Jeg tolket ingen ting i det utsagnet til Mim. Jeg leste det som stod der, svart på hvitt. ser med gru paa de ekle ungene som tror de er viktigere enn jobb, hus, samfunnsliv eller foreldres deltakelse i naermiljoet. Det står svart på hvitt. Det kan ingen nekte for. Det er dere som tolker at Mim faktisk mener noe annet. Noen har f.eks. tolket det til at Mim mener de som "tror de er aller viktigst i hele verden" er ekle. Jeg har kun tatt utgangspunkt i det som stod skrevet og hverken lagt til eller trukket fra noe som helst. Dere som tolker Mims utsagn kjenner henne kanskje bedre enn meg og vet at hun ikke mener det hun skrev. Utfra slik jeg kjenner henne (bare fra nettet), syns jeg det er rart at hun virkelig mener det hun skrev. Men hun skrev det vitterlig, og det var derfor jeg reagerte så kraftig. Hadde det vært en annen person som hadde skrevet det, hadde jeg antakelig ikke brydd meg særlig. Dersom Mim faktisk ikke mener det som står svart på hvitt, har hun uttrykt seg veldig klønete, noe som også er ulikt henne.

Gammel 26-06-07, 11:01   #399
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg tolket ingen ting i det utsagnet til Mim. Jeg leste det som stod der, svart på hvitt. ser med gru paa de ekle ungene som tror de er viktigere enn jobb, hus, samfunnsliv eller foreldres deltakelse i naermiljoet. Det står svart på hvitt. Det kan ingen nekte for.

Ingen har nektet for at det er det som står. Vi leser åpenbart setningen (og sammenhengen den står i) forskjellig, og jeg går fremdeles ikke med på at den eneste måten å lese setningen er at den impliserer at alle barn som blir prioritert av foreldrene sine er "ekle", eller at alle foreldre som synes barna sine er det viktigste i livet har "ekle" barn.

Og man tolker alltid det man leser, det er veldig få skriftlige utsagn som det bare er mulig å tolke på én eneste måte og som dermed kan leses "svart på hvitt", som du har sagt flere ganger. Det du siterte her, tolket du (og Bina og Zoë) på én måte, mens jeg (og lykkeliten02 og Kasia og Adrienne og flere andre) tolket det på en annen måte. Bare det i seg selv skulle jo vise at det ikke er kun én eneste innlysende måte å lese det.

Gammel 26-06-07, 11:16   #400
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Dette er veldig drøyt. Dere har begge angrepet den måten dere tror hun personlig er mor på og tolket innleggene hennes på en måte som flere av oss andre ikke har lest dem.

ElinM mener Mim skriver ting svart på hvitt som slett ikke står der, og bina skriver at hun tolker hennes innlegg slik at alle som prioriterer barna skaper unyttige samfunnsborgere. For meg er det helt tydelig at dere misforstår, og selv om dere hadde forstått riktig så gir det på ingen måte fripass til å komme med verken åpne eller skjulte personangrep.

Huff da. Så du og mange andre har lov til å tolke meg og ElinM - men vi har ikke lov til å tolke Mim - og uansett hvem som tolker hva så er din tolkning riktig? Ja. Akkurat.

Nei, jeg syns ikke noen av oss har sagt noe som helst om Mims evner som mor. Vi har diskutert et utsagn av Mim - og verken mer eller mindre. Derfor er det ikke personangrep.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:18.