|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utMens jeg så to jenter med idiotiske kropper; halser og øyne som var bredere enn livvidden, og hvor "sterk" sidestilles med "sexy". Jeg syns ikke det rettferdigjøres av en (syltynn) søskenhistorie med et kjedelig gjesp av liksomfeminisme på slutten.
![]() |
#82 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like ut
Man trenger ikke være blind om man er uenig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Sviiisj!!
|
Der er jeg helt uenig, da. Liksomfeministisk? Begge søstrene viste gjennom hele filmen at de ordner opp selv. Amerikanske konservative er i harnisk!
![]() |
#84 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utJeg vet vi er uenige om Frost, vi har diskutert den før.
![]() |
#85 |
flisespikker
|
Nei, men poenget er da virkelig ikke om Pixar har oppfunnet skjønnhetsidealene eller ideen om at det er veldig, veldig viktig for jenter å leve opp til disse idealene for å ha verdi eller interesse. Selvsagt gjorde de ikke det. Selvsagt har det vært sånn lenge.
![]() |
#86 |
flisespikker
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utNår det gjelder Frozen, er jeg derimot mye mer enig med Kanina enn med Tally - jeg likte filmen godt, syntes søsterhistorien var fin og overbevisende, og satte pris på at søskenforhold og vennskap ble fremstilt som vel så viktig som fjortissvermerier.
![]() |
#87 |
etterpåklokest
|
Mitt poeng er vel at det kan se ut som om at man alltid har dyrket skjønnhet innen lett-underholdningssjangeren og at jeg ikke ser det i seg selv som problematisk. Jeg tror det er mulig å la seg underholde av pene mennesker på film uten å kjøpe alle klisjeene, på samme måte som jeg tror det er mulig å like 50 Shades-boka uten å mene at seksualisert vold er skikkelig kult. :helt tilfeldig valgt eksempel: |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
flisespikker
|
Jeg synes det er et poeng å påpeke dårlige holdninger hos kultur- og underholdningsprodusenter, som sagt særlig når produktet er beregnet på barn. Det betyr ikke at jeg tror alle som liker den aktuelle underholdningen eller kulturen automatisk svelger eller deler disse holdningene, og jeg er litt lei av akkurat den stråmannen.
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 19-05-15 kl 18:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utJeg synes de gamle historiene til Disney er mye, mye mer problematisk enn urealistisk øyenstørrelse og manglende neserygg hos Frost-jentene. Selv synes jeg den var nokså kjedelig, men heier på historien i hvert fall sammenlignet med det meste annet. Og jeg kan ikke akkurat se at særlig Anna alltid må fremstilles pen. Hun skjærer massevis av grimaser, og våkner vel siklende også?
![]() |
#90 |
flisespikker
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utJeg er enig i at det har vært stor forbedring i historiene om jenter - og i variasjonen når det gjelder kvinnelige figurer - i Disneyfilmer, Candy.
![]() |
#91 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utLilo & Stitch er min yndlingsfilm i Pixar/Disney-universet.
![]() |
#92 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utGlitch.
![]() |
#93 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Når det gjelder at Anna, Elsa og Rapunsel er lik, så har jeg lest en eller annen plass at Disney har skapt et slektskap mellom dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() |
#96 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utDet har vært stor enighet om at likheten var et større problem for jentene?
![]() |
#97 |
flisespikker
|
Et større, ja.
![]() |
#99 |
flisespikker
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utDet er klart det finnes utseendepress og urimelige skjønnhetsidealer for gutter og menn også. Og det hender absolutt at menn fremstilles ensidig innen f.eks. eventyrfilm. Men jeg skjønner heller ikke helt hva du mener med å påpeke det, Candy. Mener du å si at dette eksempelet viser at det ikke er sant at dette er et større problem når det gjelder fremstilling av jenter/kvinner? (Det er jeg i så fall veldig uenig i.)
![]() |
#100 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utMitt poeng er at grunnlaget for tråden, som jeg har sagt før, føles som en litt oppkonstruert problemstilling. Det blir fremført at Disney-/Pixar-damene ser helt like ut, mens de mannlige rollene er mye mer variert. Det blir visualisert gjennom en animasjon mellom frostjentene og Rapunzel, som unektelig er ganske like, og min påstand er at for de to filmene gjelder akkurat det samme for de mannlige hovedpersonene. Mennene er også like overdrevent bredskuldrede og smale rundt hoftene som jentene er unaturlig langbente og smale i midjen.
![]() |
|
|