|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utJeg klarer ikke helt problematisere at underholdningsfigurer lages pene, egentlig. (Selv om jeg nok synes at de kunne være litt bredere over livet.) Det er jo eventyr, og det behøver ikke være realistisk eller pedagogisk. Det blir litt som å se sci-fi og klage over at "ja, men warp speed finnes ikke!". |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utBeklager, jeg synes også dette føles bittelitt oppkonstruert. Jeg er enig i at Frost-søstrene og Rapunzel ligner, det har jeg tenkt på helt fra starten av - men jeg har sett på det som en bevisst endring fra de gamle prinsessene, og en dreining mot anime-stilen. Det er helt sant at alle er pene, men det er alle gutteheltene også - prinsen i Frost og helten i To på rømmen er jo spitting image. Bifigurene kan være mye mer forskjellig, men de finnes jo både som kvinner og menn?
![]() |
#44 |
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utDet er forskjellen på hva man tillater av særegenheter i utseendet hos kvinnelige og mannlige figurer som er issuet, og at kvinnelige figurer må være "pene hele tiden" og derfor er vanskelige å animere, i motsetning til menn? Altså, jeg har energi igjen til å være gretten feminist på dette også, jeg. :nullstress: |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utOg hos gutta har det de siste årene vært flere sånne antihelter eller figurer som har vært "stygge", men som likevel får prinsessen. Men det har ikke vært det hos jentene, har det?
![]() |
#46 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like ut
Hvem tenker du på, Poly?
![]() |
#48 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utDet handler ikke om energi for min del, altså, jeg klarer bare ikke helt å se at det ER sånn. Merida er jo en kul, bustete jente med kulerunde øyne som river kjolen i fillebiter, og ikke har tenkt å gifte seg med en eneste dust.
![]() |
#49 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utNei, hjelpes, jeg husker da ikke navna på dem!
![]() |
#50 |
Nå da?
|
Litt på siden, men nå dukket jo faktisk Rapunzel opp i Frozen, så ikke utenkelig at de er i "slekt"...
![]() |
#51 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utEllie i Up var en supertøff jente med tannmangel og sjarm (selv om hun riktignok ble mer mainstreampen etter hvert).
![]() |
#52 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utMerida ble en del forandre, ble hun ikke? Hun var lubnere og med mindre øyne opprinnelig?
![]() |
#53 |
Prettiest mess ever seen
|
Du mener Shrek? Du husker at Fiona også var (ble) et troll?
![]() |
#54 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utSe der, du!
![]() |
#56 |
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utMerida har akkurat de samme proporsjonene med svære øyne, bitteliten nese og nusselig munn som de andre, selv om hun ikke har blitt "dyppet i glamourbøtten". (Og det ble hun jo da definitivt da dukken skulle selges på det amerikanske markedet, hvor akkurat den kjolen hun HATET å ha på i filmen, var kjolen hun hadde på seg, med syltynt liv og bølgende hår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utKlart Elsa, Anna og Rapunsel ligner; google Frozen Tangled theory.
![]() |
#58 |
flisespikker
|
![]() |
#59 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utJeg kan være enig i at prinsene kan være ganske like, men det er generelt mye større variasjon i mannsrollene enn i kvinnerollene, uansett om de er en hovedfigur eller en bifigur. Nå er det jo et problem at det så godt som aldri er kvinnelige hovedpersoner i Disney/Pixar om det ikke også finnes en prins, men vi har ikke kvinnelige hovedpersoner som får lov til å se ut som Linguini fra Rattatouille f.eks. Eller Carl og Russel fra Up. Jeg vil også påstå at det er større variasjon utseendemessig mellom Buzz Lightyear og Woody, som begge kan regnes som helter i Toy Story, enn det er mellom hvilken som helst kvinnelig Pixar-hovedrolle. Det samme med Mr. Incredible og Frozone, begge superhelter.
![]() |
#60 |
Prettiest mess ever seen
|
Neida, men det var ikke jeg som brakte den opp, heller.
![]() |
|
|