Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Nye kostholdsråd

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-24, 14:11   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye kostholdsråd

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

JEG vet ikke om jeg synes 350 gram kjøtt i uka er så mye.

Nei, jeg mener ikke at det er mye sammenlignet med hva folk spiser i snitt nå (det er jo åpenbart mindre enn folk spiser i snitt nå, siden dette er snakk om en anbefalt reduksjon). Jeg mente at jeg syntes 350 g i uken (pluss fjærfe) er såpass mye at jeg ble overrasket over at dette ville føre til en kollaps i norsk matvareproduksjon. Men som sagt kjenner jeg ikke så mye til hvor mye vi faktisk produserer av ulike matvarer per i dag.

Gammel 21-08-24, 14:25   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men at de har valgt å ikke sette en maks grense på alkohol (0) eller på sukker, men på en matvare som kan være alt fra skikkelig bra, til skikkelig dritt er stappteit.

Men det er jo fordi alkohol og sukker er ALDRI sunt, det er BARE skadelig. Rødt kjøtt KAN være sunt. Jeg syns ikke det er veldig vanskelig eller stappteit.

350g pr uke utgjør 18 kg pr år. Det er litt mer enn en halvering. Så jo, det ville vært svært dramatisk.
Å redusere kjøttforbruket og spise mer frukt og grønt heier jeg på. Flott.
Men skal «vi» først gjøre det må det være helhetlige tanker bak.

Helsefaglige råd kan ikke ta stilling til norsk landbrukspolitikk, det er jo helt hull i hodet å mene (siden vi driver med tabloidisering). Da må jo norsk landbrukspolitikk endre seg så den fortsatt kan være bærekraftig. Eller mener du at i land der de dyrker mye sukkerør så bør sukker være anbefalt, så det blir "helhetlig"?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-24, 13:29   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvilke deler av rådene er det du synes er så teite, Floksa? Ville norsk matproduksjon kollapse hvis alle begrenset inntaket av rødt kjøtt til 350 g i uken? Jeg synes det høres ut som ganske mye kjøtt. Og så kommer jo høns og kylling i tillegg.

350g pr uke utgjør 18 kg pr år. Det er litt mer enn en halvering. Så jo, det ville vært svært dramatisk.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-24, 14:08   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg visste ikke hvor mye kjøttforbruket er nå, så det er nyttig, takk.

Men uansett: dette er kostholdsråd, de er laget ut fra ernæringsmessige vurderinger. Hva norsk landbrukspolitikk skal gå ut på er en annen sak. Da bør man jo helst ta med kostholdsrådene som en del av en helhetlig plan.

Gammel 21-08-24, 14:20   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg visste ikke hvor mye kjøttforbruket er nå, så det er nyttig, takk.

Men uansett: dette er kostholdsråd, de er laget ut fra ernæringsmessige vurderinger. Hva norsk landbrukspolitikk skal gå ut på er en annen sak. Da bør man jo helst ta med kostholdsrådene som en del av en helhetlig plan.

Ja, en helhetlig plan må til. Jeg er som sakt svært positiv til en reduksjon i forbruket av kjøtt. Gjerne både en halvering og mer til. Men da må det være en plan bak. Ressursbruken i dag er helt på viddene. Folk var betydelig sunnere for 50 år siden og det er åpenbart at kosthold er en viktig faktor.

Gammel 21-08-24, 15:14   #6
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folk var betydelig sunnere for 50 år siden og det er åpenbart at kosthold er en viktig faktor.

Nå spør jeg som jeg har vett til, men er dette så entydig, egentlig? Det var vel langt flere som døde av hjerteinfarkt den gangen (trolig mye pga. ugunstig fett), og langt flere som røykte. ("I perioden 1930 til 1960 røykte over 60 prosent daglig", ifølge FHI.) At folk er tyngre nå, er nok hevet over tvil, men ikke bare mindre sunne, tror jeg. Det kan vel også måles på flere måter. Den forventede levealderen har i alle fall økt.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-24, 13:01   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar kostholdsrådet om å begrense kjøtt til vel så mye å begrense mengden kjøtt pr måltid, heller enn å begrense antall kjøttmåltider. Hvis man har mye grønnsaker til middagen, så trenger ikke jeg mer enn maks 100 gram kjøtt for å bli mett.

Taco til familien på 4 lages med 400g karbonadedeig. Vi har rester hver gang. Men så steker vi sopp (med tacokrydder), skikkelig salsa og lager ordentlig guacamole i tillegg. Og da trengs det mye mindre kjøtt.

Gammel 21-08-24, 13:05   #8
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tar kostholdsrådet om å begrense kjøtt til vel så mye å begrense mengden kjøtt pr måltid, heller enn å begrense antall kjøttmåltider. Hvis man har mye grønnsaker til middagen, så trenger ikke jeg mer enn maks 100 gram kjøtt for å bli mett.

Taco til familien på 4 lages med 400g karbonadedeig. Vi har rester hver gang. Men så steker vi sopp (med tacokrydder), skikkelig salsa og lager ordentlig guacamole i tillegg. Og da trengs det mye mindre kjøtt.

Samme her, jeg synes det er så lett å gå ned på kjøttmengden kontra å kutte det ut i mange måltider.
For eksempel så bruker jeg å steke et lite biffstykke på 35-40 g. som jeg skjærer i tynne skiver og har i lefsa til fredagstacoen.

Gammel 21-08-24, 13:14   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi kan sikkert jobbe med å få ned mengden som brukes til tacoen ja, det holder reelt med den ene pakken til oss fem, og vi kan spe på med bønner oftere enn vi gjør.

Men da må vi ha noe annet til fyll på pizzaen enn rester fra tacoen da.

Vi har ikke guacamole, flere av oss er ikke glade i det, og det er ikke noe bra for ibs magen til mellomste. Men vi har mye grønnsaker i altså. (som er mer kortreist enn avocado)

Gammel 21-08-24, 13:30   #10
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror jeg er sånn noenlunde innafor på mange av rådene, i hvert fall jevnt over. Jeg har frukt og grønt til så og si alle måltid, men kan godt legge til mer grønt. Jeg spiser ikke rødt kjøtt, men det er delvis fordi jeg ikke tåler det lenger. Før det hadde vi uansett kuttet mengdene av det ganske drastisk. Jeg har mye mathensyn fra før på grunn av intoleranser og kranglete mage, så jeg må velge mine kamper litt og det blir mer bearbeidede varer enn rådene tilsier, men det lever jeg greit med. Er god på vann, frukt og grønt og fisk, og spiser ikke mye sukker, det får være bra nok. Spiser med glede, da!

Gammel 21-08-24, 14:54   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns definitivt ikke vi skal spise mer kjøtt som et sysselsettingstiltak for bønder, i hvert fall. Det er et merkelig argument.

Ellers så syns jeg 500-800 gram frukt og grønt høres vilt mye ut, jeg syns 5-800 gram med MAT høres mye ut. Hilsen småspist.

Jeg har grønt til alle måltider, men har maks tre måltider om dagen og mellomspillet sjelden. Tviler på at agurk, tomat og paprika på frokostskiva, bær og frø i lunsj-«grøten» og masse salat og grønt til middag, er nok til å bli 500 gram til sammen.

Jeg syns det om grove kornprodukter til hvert måltid høres snodig ut, og er ikke noe jeg følger. Det er mange dager jeg ikke spiser brød. Jeg prøver å prioritere mageplass på grønnsaker og proteiner.

Mine laster er nok vin og smågodt. Ikke hver dag, åpenbart, mest som helgekos, men lell.

Jeg syns det skulle stått en anbefaling om null alkohol, og at den snurte oppstandelsen det forslaget møtte, var skikkelig dust. Det er jo ingen som vil FORBY hverken alkohol eller sukker, selv om man sier noe om hva som er usunt?

Jeg syns ikke rådene er veldig tydelige på prosessert mat, selv om jeg forstår at det er vanskelig.

Gammel 21-08-24, 15:02   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det om grove kornprodukter til hvert måltid høres snodig ut, og er ikke noe jeg følger. Det er mange dager jeg ikke spiser brød.

Det står ikke "hvert måltid", men flere måltider. Og det handler vel ikke bare om brød? Men om pasta, ris og å bytte ut dette med f.eks. byggkorn osv. Rådet er 90 gram daglig, og tre ss havregryn veier rundt 40 gram. Om man da spiser en brødskive, eller byggryn i salaten så er man i mål. Det er jo en del proteiner i det også.

I utdypningen står det:

Sitat:

Det er anbefalt å spise grovt brød, grovt knekkebrød, kornblandinger, gryn, fullkornspasta eller andre fullkornsprodukter som en del av minst to måltider hver dag.
Anbefalt inntak er minst 90 gram fullkorn hver dag. Dette inkluderer også fullkorn i produkter. Fullkorn omfatter hele korn, gryn og sammalt mel. Fullkornsprodukter er produkter hvor fullkorn inngår, som grovt brød og knekkebrød, fullkornspasta, fullkornsris, fullkornsbulgur og andre grove kornprodukter.
Velg brød, knekkebrød, kornblandinger, wraps og andre kornprodukter med høyt innhold av fullkorn og fiber og lavt innhold av fett, sukker og salt. Begrens bruken av frokostblandinger, kjeks og müslibarer med mye sukker, salt eller fett.

Jeg anbefaler alle å gå inn i utdypningene, for der står mye av det dere mener ikke står.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-24, 15:04   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg syns det skulle stått en anbefaling om null alkohol, og at den snurte oppstandelsen det forslaget møtte, var skikkelig dust. Det er jo ingen som vil FORBY hverken alkohol eller sukker, selv om man sier noe om hva som er usunt?

Ja, det er noe der. Det er en ikke helt vellykket sammenblanding mellom litt sånn generelle råd («mer grønnsaker er sunt, all alkohol er usunn») og mer spesifikke retningslinjer («minst X gram fisk og maks Y gram rødt kjøtt»). Jeg skjønner jo litt hvorfor det blir sånn, men det er jo ikke så rart folk blir litt frustrert.

Det blir litt som den diskusjonen om man burde gi folk et høyere kvantitativt minimum for hvor mye de bør trene (for å fortelle hvor mye som er «optimalt»), eller om man skal gi dem et minimum man tror de fleste kan klare (for å unngå at folk blir desillusjonert) eller om man bare skulle si «man bør trene så mye man orker» eller lignende, og la det være opp til den enkelte hvordan de vil prioritere.

Rådene skal jo helst være kortfattede og forståelige, og så kan jo de som er interessert, lese noe av statistikken som ligger bak for å få mer nyansert informasjon.

Gammel 21-08-24, 15:33   #14
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Jeg syns definitivt ikke vi skal spise mer kjøtt som et sysselsettingstiltak for bønder, i hvert fall. Det er et merkelig argument.

Haha, nei.
Men det er jo dumt å rasere norsk beredskap og matvaresikkerhet selv om intensjonen er god.
Bøndene får seg annen jobb.

Gammel 21-08-24, 15:09   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, kanskje jeg får nok korn, jeg leste sikkert feil om alle måltider. Jeg dekker inn kanskje halvparten av det der med ett grøtmåltid, tror jeg. (Jeg lager ofte en slags grøt av kefir, cottage cheese, linfrø, chiafrø, solsikkefrø, og litt steelcut svarthavre. Ikke voldsomt mye, da blir jeg så proppmett). Det er også som oftest dagens eneste melkekilde, hvis jeg ikke har kaffe med melk (ikke hver dag). De dagene jeg spiser brød, så er det tynne, tynne skiver, som ikke veier mange grammene. (Med masse pålegg og grønt. Jeg har snitter til hverdags. )

Gammel 21-08-24, 15:14   #16
Serafin

Serafin sin avatar

Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg spiser en del grønnsaker, og på gode dager er jeg vel oppe i riktig mengde. Spiser ikke potet eller brød, men spiser en del frø. Men det har med at jeg spiser lavkarbo pga diabetes. Veldig lite melkeprodukter, det er osten liksom. Jeg er veldig lite fan av melkeprodukter, selv om jeg tappert prøver. Men drikker ikke melk, spiser ikke yoghurt etc.
Frukt - det spiser jeg ingenting av, jeg tar meg heller en pose sukkererter eller litt agurk, er ikke glad i frukt i det hele tatt. Spiser litt jordbær som smoothiebowl (bare jordbær, ikke melkeprodukter)
I gode perioder - ikke sukker i det hele tatt nesten.
Spiser ofte kylling, fisk altfor sjelden for meg, men resten av huset skal også spise maten, haha. Ikke så ofte rødt kjøtt eller farseprodukter.
Alkohol drikker jeg ikke overhode.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-24, 15:21   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det er egentlig et godt spørsmål, Bluen. Vi blir jo stadig eldre og holder oss friske lengre, men vi trenger kanskje også stadig mer medisinsk behandling?

Uten at jeg har blitt religiøs på det med ultraprosessert mat, så tror jeg jo det er noe i at overvekt i befolkningen har eksplodert sammen med tilgang på mat som er lettspist, dopamintriggende, blodsukker-sparkende og fulle i usunt fett og sukker.

Gammel 21-08-24, 15:36   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå gikk i hvert fall jeg og hentet et eple fra fruktkurven på jobb.

Gammel 21-08-24, 15:39   #19
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Nå gikk i hvert fall jeg og hentet et eple fra fruktkurven på jobb.

... mens jeg tok en halv vaffelplate, en neve M og en kopp godt sukra te. (Så skal jeg gjøre det godt igjen med en joggetur.)

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-24, 18:50   #20
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Og jeg sitter på ufrivillig kvelds-hjemmekontor og manner meg opp til regnskapsrapportering med litt FP og.... mørk sjokolade.....

Skal dra på kontoret i morgen, og kanskje spise litt eple...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:34.