|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Nye kostholdsrådJeg tar kostholdsrådet om å begrense kjøtt til vel så mye å begrense mengden kjøtt pr måltid, heller enn å begrense antall kjøttmåltider. Hvis man har mye grønnsaker til middagen, så trenger ikke jeg mer enn maks 100 gram kjøtt for å bli mett.
|
|
|
|
#42 |
|
Rockesøster
|
Sv: Nye kostholdsråd
Samme her, jeg synes det er så lett å gå ned på kjøttmengden kontra å kutte det ut i mange måltider.
|
|
|
#43 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nye kostholdsrådVi kan sikkert jobbe med å få ned mengden som brukes til tacoen ja, det holder reelt med den ene pakken til oss fem, og vi kan spe på med bønner oftere enn vi gjør.
|
|
|
#44 |
|
can-jur
|
350g pr uke utgjør 18 kg pr år. Det er litt mer enn en halvering. Så jo, det ville vært svært dramatisk.
|
|
|
|
#45 |
|
|
Sv: Nye kostholdsrådJeg tror jeg er sånn noenlunde innafor på mange av rådene, i hvert fall jevnt over. Jeg har frukt og grønt til så og si alle måltid, men kan godt legge til mer grønt. Jeg spiser ikke rødt kjøtt, men det er delvis fordi jeg ikke tåler det lenger. Før det hadde vi uansett kuttet mengdene av det ganske drastisk. Jeg har mye mathensyn fra før på grunn av intoleranser og kranglete mage, så jeg må velge mine kamper litt og det blir mer bearbeidede varer enn rådene tilsier, men det lever jeg greit med. Er god på vann, frukt og grønt og fisk, og spiser ikke mye sukker, det får være bra nok.
|
|
|
|
#46 |
|
flisespikker
|
Jeg visste ikke hvor mye kjøttforbruket er nå, så det er nyttig, takk.
|
|
|
#47 |
|
flisespikker
|
Nei, jeg mener ikke at det er mye sammenlignet med hva folk spiser i snitt nå (det er jo åpenbart mindre enn folk spiser i snitt nå, siden dette er snakk om en anbefalt reduksjon). Jeg mente at jeg syntes 350 g i uken (pluss fjærfe) er såpass mye at jeg ble overrasket over at dette ville føre til en kollaps i norsk matvareproduksjon. Men som sagt kjenner jeg ikke så mye til hvor mye vi faktisk produserer av ulike matvarer per i dag.
|
|
|
#48 |
|
can-jur
|
Ja, en helhetlig plan må til. Jeg er som sakt svært positiv til en reduksjon i forbruket av kjøtt. Gjerne både en halvering og mer til. Men da må det være en plan bak. Ressursbruken i dag er helt på viddene. Folk var betydelig sunnere for 50 år siden og det er åpenbart at kosthold er en viktig faktor.
|
|
|
|
#49 |
|
Glamorøs
|
Men det er jo fordi alkohol og sukker er ALDRI sunt, det er BARE skadelig. Rødt kjøtt KAN være sunt. Jeg syns ikke det er veldig vanskelig eller stappteit.
Helsefaglige råd kan ikke ta stilling til norsk landbrukspolitikk, det er jo helt hull i hodet å mene (siden vi driver med tabloidisering). Da må jo norsk landbrukspolitikk endre seg så den fortsatt kan være bærekraftig. Eller mener du at i land der de dyrker mye sukkerør så bør sukker være anbefalt, så det blir "helhetlig"?
|
|
|
#50 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Nye kostholdsrådJeg syns definitivt ikke vi skal spise mer kjøtt som et sysselsettingstiltak for bønder, i hvert fall. Det er et merkelig argument.
|
|
|
#51 |
|
Glamorøs
|
Det står ikke "hvert måltid", men flere måltider. Og det handler vel ikke bare om brød? Men om pasta, ris og å bytte ut dette med f.eks. byggkorn osv. Rådet er 90 gram daglig, og tre ss havregryn veier rundt 40 gram. Om man da spiser en brødskive, eller byggryn i salaten så er man i mål. Det er jo en del proteiner i det også.
Jeg anbefaler alle å gå inn i utdypningene, for der står mye av det dere mener ikke står.
|
|
|
#52 |
|
flisespikker
|
Ja, det er noe der. Det er en ikke helt vellykket sammenblanding mellom litt sånn generelle råd («mer grønnsaker er sunt, all alkohol er usunn») og mer spesifikke retningslinjer («minst X gram fisk og maks Y gram rødt kjøtt»). Jeg skjønner jo litt hvorfor det blir sånn, men det er jo ikke så rart folk blir litt frustrert.
|
|
|
#53 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Nye kostholdsrådJa, kanskje jeg får nok korn, jeg leste sikkert feil om alle måltider. Jeg dekker inn kanskje halvparten av det der med ett grøtmåltid, tror jeg. (Jeg lager ofte en slags grøt av kefir, cottage cheese, linfrø, chiafrø, solsikkefrø, og litt steelcut svarthavre. Ikke voldsomt mye, da blir jeg så proppmett). Det er også som oftest dagens eneste melkekilde, hvis jeg ikke har kaffe med melk (ikke hver dag). De dagene jeg spiser brød, så er det tynne, tynne skiver, som ikke veier mange grammene. (Med masse pålegg og grønt. Jeg har snitter til hverdags.
|
|
|
#54 |
|
intro
|
Nå spør jeg som jeg har vett til, men er dette så entydig, egentlig? Det var vel langt flere som døde av hjerteinfarkt den gangen (trolig mye pga. ugunstig fett), og langt flere som røykte. ("I perioden 1930 til 1960 røykte over 60 prosent daglig", ifølge FHI.) At folk er tyngre nå, er nok hevet over tvil, men ikke bare mindre sunne, tror jeg. Det kan vel også måles på flere måter. Den forventede levealderen har i alle fall økt.
|
|
|
|
#55 |
|
|
Sv: Nye kostholdsrådJeg spiser en del grønnsaker, og på gode dager er jeg vel oppe i riktig mengde. Spiser ikke potet eller brød, men spiser en del frø. Men det har med at jeg spiser lavkarbo pga diabetes. Veldig lite melkeprodukter, det er osten liksom. Jeg er veldig lite fan av melkeprodukter, selv om jeg tappert prøver. Men drikker ikke melk, spiser ikke yoghurt etc.
|
|
|
|
#56 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Nye kostholdsrådDet er egentlig et godt spørsmål, Bluen. Vi blir jo stadig eldre og holder oss friske lengre, men vi trenger kanskje også stadig mer medisinsk behandling?
|
|
|
#57 |
|
can-jur
|
Haha, nei.
|
|
|
|
#58 |
|
can-jur
|
Ja jeg tenkte tanken mens jeg skrev. Det var overvekt og overvektsrelaterte plager jeg tenkte på. Vi lever lengre, men er vi friskere?
|
|
|
|
#60 |
|
intro
|
... mens jeg tok en halv vaffelplate, en neve M og en kopp godt sukra te.
|
|
![]() |
|
|