Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?
Opprinnelig lagt inn av konemor, her.
Har litt erfaring andre veien jeg da. At det ofte er de med 2 barn som er "så slitne" og ikke stiller opp, men de med 4 barn tar på seg flere verv og kjører hit og dit.
Synes dette blir å dra alle med flere barn over en kam. Alle er forskjellige og det er ikke å dra under en stol at "jo flere barn jo mer jobb".
Ja, og da kan man spørre seg hvorfor - hvis det altså er sånn. Kanskje er det sånn (min erfaring) at de med 2 barn jevnt over kjører perfekt-linja, jobber fullt, har strøkent hus og foreldrene har 4 aktiviteter på kveldstid hver. Og kanskje har 4-barns familien innrettet seg annerledes, en eller begge jobber redusert, kravene for perfekt hjem er senket - og man setter barna i første rekke. Dermed får de tid til å følge opp barna sine.
Hvis man tilrettelegger livet sitt i forhold til det å ha 4-5-6 barn eller mer, så er det jo ikke verken uansvarlig eller galskap. Men hvis man samtidig vil ha mange barn, og jobbe fullt, og ha sine egne aktiviteter fire kvelder i uka - da syns jeg det er galskap. Da har man ikke prioritert ungene sine i alle fall - og da skjønner jeg ikke hvorfor de skal ha så mange.
|