|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?Hele denne diskusjonen blir litt merkelig etter min mening. Hva er godt nok for at det ikke skal være galskap å få fire barn eller mere? Enn hvis man er aleneforsørger med to barn? Eller hvis man har en kronisk sykdom? Eller lavere inntekt enn gjennomsnittet? Eller ikke har råd eller kapasitet til å ha ungene på diverse fritidsaktiviteter? Eller bør man ikke få barn hvis man ikke har mulighet å gi dem en sydenferie hver sommer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?
Nettopp. Mine unger går på karate, fotball og riding. Jeg har ikke noe behov for å være til stede på hver eneste trening, og det tror jeg ærlig talt ikke ungene har behov for heller. Jeg ser ikke alle kampene engang, uten at jeg tror at barna får varige traumer av det. Jeg tror ikke jeg ville sett flere kamper hvis jeg bare hadde hatt ett barn heller. Det er begrenset hvor artig det er å tilbringe hver helg i Trøgstad eller Hobøl. Jeg ser noen kamper for hver av dem, kjører når det er min tur å kjøre, stiller på foreldremøter og andre arrangementer der jeg synes det er naturlig å stille. |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Fola Blakken
|
![]() |
![]() |
#184 |
By the Sea
|
Akkurat denne kommentaren trengte jeg å høre nå!
![]() |
#185 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() |
#186 |
Alltid motsatt
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Der har du meg også. Time will show
![]() |
#187 |
Epikur
|
Men da handler det vel ikke lenger om ungenes behov, da handler det om foreldrene? Min tante er en "følger" og lever gjennom ungene. Hun gjør ingenting for seg selv, men har enorme ambisjoner på vegne av ungene og kjører og henter og henger rundt i timesvis mens de gjør ting og har sammen med lignende gale mødre laget et miljø, og får vel fylt en del av sine sosiale behov gjennom å sitte på sidelinjen og rope ting. Det går bra med han ene, for han kan leve opp til ambisjonene, han er et idrettstalent og god til alt. Han andre, derimot, er en liten vimsekopp som er helt superduperskjønn, men passer ikke inn i fht min tantes krav. Stakkars gutt.
![]() |
#188 |
Epikur
|
![]() Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?Jeg ser vi er en voksende flokk av late potensielle mangebarnsmødre. Vi får stelle pent med mennene våre.
![]() |
#189 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Eg synest du er litt i bastantaste laget her, Mim. For meg er det også eit poeng med å ikkje ha så mange born at eg ønsker å vere handballtrenar, og å følge mitt/mine barn på slike aktivitetar. Det blir temmeleg nedlatande å hevde at det å ønske å vere med i miljøet handlar om å leve gjennom ungane. Eg var handballtrenar i mange år før lille A fart fødd, men ser at det ikkje er så lett å kombindere med fleire born som skal følgast opp på andre område. Når lille A vert stor nok vil eg difor trene hans lag, og ha ambisjonar på eigne vegne. Samtidig. Sist redigert av Alfa : 28-02-08 kl 10:00. Årsak: presisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?Jeg syns det er vanvittig kjedelig å være med barna på fritidsaktiviteter, men velger likevel å få fire barn. Jeg tror ikke de tar kjempestor skade av at jeg ikke syns det er morsomt å sitte på svømmestevner x antall helger i mnd. Det er gøy å se min egen unge svømme, men fy flate så kjedelig det er de 8 resterende timene. Jeg syns likvel det var dumt at jentungen slutta på svømming etter 7 år.
![]() |
#191 |
Ustabil
|
Det eneste merkelige her er vel din tolkning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Ustabil
|
Det kommer lissom litt an på avstandene, det. Og bussforbindelsen. Og når det gjelder alt av kamper som foregår i helgene er det forutsatt at en del av foreldrene må være med. Husk på at idrettslagene drives på frivillig basis. Det kan holdes så billig som det er nettopp fordi foreldrene stiller opp både som sjåfører, pølseselgere, trenere, dommere og organisatorer. Selvsagt kan man velge snylte-taktikken og sende ungene sine med på alt mulig men selv aldri stille opp. Hvis alle tenkte sånn ville det ikke vært mulig å drive idrettslag, korps og kor for barna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Ustabil
|
Snille Mim, du er notorisk til å dreie alle generelle diskusjoner over på deg selv, din familie, dine søsken eller din Lille. Det er jo ikke deg og din familie vi diskuterer, er det vel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Ustabil
|
Nemlig. Jeg kjenner også ganske mange med barn i 10-18 års alderen, og det er MYE som forventes av foreldrene. Hadde det ikke vært for den frivillige innsatsen ville lag og foreninger raknet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Muligens verdt å vente på
|
Dette minner meg om en artikkel i et lugubert ukeblad (som jeg leste på legekontoret, selvfølgelig). Den stakkars 17-barns faren var forlatt til fordel for en 28-åring hans kone hadde møtt på ferie. Men som hun sa "vi hadde lenge slitt i ekteskapet. De siste 4 barna fikk vi for å prøve å bøte på forholdet".
![]() |
#196 |
Erfaren
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Ustabil
|
Nå vet jeg ikke om du siktet spesielt til meg - men jeg er altså enig med deg. Det er ikke noe riktig og galt. Det jeg sier er at det å ha fire barn krever mer enn å ha to - hvis man altså ellers ønsker at barna skal kunne delta på aktiviteter som deres jevnaldrende deltar på. Det handler ikke om enten-eller her, lut og kaldt vann eller curlingforeldre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Ustabil
|
Ja, og da kan man spørre seg hvorfor - hvis det altså er sånn. Kanskje er det sånn (min erfaring) at de med 2 barn jevnt over kjører perfekt-linja, jobber fullt, har strøkent hus og foreldrene har 4 aktiviteter på kveldstid hver. Og kanskje har 4-barns familien innrettet seg annerledes, en eller begge jobber redusert, kravene for perfekt hjem er senket - og man setter barna i første rekke. Dermed får de tid til å følge opp barna sine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?Her diskuteres det som om alle som får 4 barn (eller flere) får barna tett i alder. Når min minste begynner med fritidsaktiviteter er eldste myndig. Det har litt å si for hvordan det vil bli det også.
![]() |
#200 |
Erfaren
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
Du får det til å høres mye mer attraktivt (i mine øre) å vokse opp i en familie med 4 barn eller mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|