Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Jeg er uenig i dette. Jeg syns Staff i dette tilfellet går ekstremt mye lenger enn de aller fleste andre forsvarsadvokater, dette er ikke "standard forsvarstale".
Standard som i at han bagatelliserer sin klients handlinger og gjør ham til offer pga av massiv medieomtale. Han går nok lenger enn de fleste ville gjort, men på langt nær ekstremt. Uttalelsene oppfattes derimot som ekstreme fordi sedlighetsforbrytelser mot barn er det bortimot nulltolleranse for - i alle fall blant folk utenfor rettssystemet. I rettssystemet straffes derimot ikke slike forbrytelser spesielt hardt. Og med Staffs forskudde seksualsyn, er ikke uttalelsene hans overraskende.
Det begås utrolig mange overgrep mot barn årlig, men det er vel bare Bjugn-, og Baneheiasakene som har fått like voldsom oppmerksomhet. I rettssystemet brukes presedens på en slik måte at andre dommer er langt viktigere enn teoretisk straffeutmåling. Legger man presedens til grunn for pressedekning har i alle fall Staff sitt på det tørre når han hevder at denne saken er blåst ut av sine proporsjoner. Ja, Staff er ufattelig smakløs, men jeg synes ikke han er ekstrem.
|