|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Syns du media bør navngi "lommemannen"? | |||
| Mannen bør navngis i media |
|
31 | 28,44% |
| Mannen bør ikke navngis i media |
|
78 | 71,56% |
| Deltakere: 109. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?
Du gir uttrykk for at du faktisk er influert av hva man BØR mene om dette med overgrep, at man fortrenger er en myte, mener JEG.
|
|
|
|
#102 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?Han er ikke klok. Mener han at mødre skal onanere urolige barn? ![]() Han burde fjernes som advokat som det foreslås i dette innlegget i linken. Selv har han fortalt åpent om sine seksuelle erfaringer med voksne menn da han var tolv år gammel. Avsløringene sjokkerte da han sammen med Håvard Rem lanserte sin biografi for to år siden. – Det ga meg fantastiske erfaringer, sier han i boka som er ført i pennen av Rem. Staff har også sagt at mødre bør onanere barn som er urolige, ifølge VG Nett. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Passiv
|
Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?Jeg er sjokkert at så mange som en tredjedel av de som stemt mener at han bør navngis i media. Mannen er kun siktet i saken - det foreligger ingen domfellelse. Politiet tar feil; de har tatt feil før, og de vil ta feil igjen. Nå kan det virke som om politiet har sterke beviser i denne saken, men en rettsstat bygger på prinsipper, ikke på føleri og enkeltsaker. |
|
|
|
#104 |
|
Glamorøs
|
Nei, man må ikke nødvendigvis bli det. Ikke bare på grunn av fornektelse, miljø osv. men også fordi man greier å komme over det eller ikke opplevde som alvorlig i øyeblikket. Noen kan føle skyld fordi samfunnet mener at de skal ha det. Problemet med Staff er at det er ikke det han sier. Han sier at det er sånn i alle tilfeller. Han bruker saker hvor han ikke kjenner ofrene til å si at de hadde ikke hatt problemer hadde ikke samfunnet problematisert det. Det han gjør, ganske direkte også, er å fortelle de som har problemer etter slike overgrep at de tar feil, at de bør skjerpe seg og slutte å tulle.
|
|
|
#105 |
|
kross
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?Staff sine uttalelser legger stein til byrden for mange - ikke bare de utsatte barna og deres familier i denne aktuelle saken, men til alle som noen gang er blitt berørt av seksuelle overgrep. Det er rystende og opprørende at han kan si slikt offentlig, men dessverre ikke så veldig overraskende, synes jeg. Han har jo tonet flagg ganske ettertrykkelig tidligere også. Og jeg er tilbøyelig til å mene at Staff selv kan tjene som et "godt" eksempel på hvor skadet man kan bli av å være utsatt for overgrep...
|
|
|
#106 |
|
© All rights reserved
|
Politi og media har samarbeidet tett i denne saken, og media har visst mye mer enn de har skrevet. Jeg regner med VG (i og med at det var VG som var tilstede under pågripelsen) har hatt en avtale med politiet om å få overvære arrestasjonen mot å la være å skrive alt de vet (som nok sikkert kan være negativt for etterforskningen). |
|
|
|
|
|
#107 |
|
kross
Hvor: Bergen
Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?Men poenget er; hvorfor ønsker politiet å tilby media dette?
|
|
|
#109 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Det er jeg enig med deg i.
|
|
|
|
#110 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?Jeg har venninner som har vært utsatt for overgrep, i varierende grad. En av dem klarer i dag på en viss rar måte å le litt av det, tenke tilbake på den "stakkars gamle gubben" som var så desperat at han måtte klå på småpikene... Ei annen er fullstendig nedbrutt, både fysisk og psykisk, og har lange, vonde opphold bak seg i psykiatrisk institusjon.
|
|
|
#111 |
|
saftig
|
Enig. Jeg får frysningen er langt inn i margen av ham, han er jo syk! Jeg blir kvalm av måten han bagatelliserer overgrep på.
Enig.
|
|
|
#112 |
|
Leser
|
Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?Her er det blitt to diskusjoner. Jeg synes personlig at Staff fungerer bra som forsvarer for sine klienter. Han gjør alt han kan for dem, og dette innkluderer å bagatellisere ofrenes opplevelse av det. Jeg tror jo at dette er grunnen til at det er så få advokater som bare jobber med forsvarssaker hvor man må anta at klientene faktisk er skyldig. Jeg tror det må være en påkjenning for advokaten også. Jeg har aldri oppfattet det som om Staff gjør en dårlig advokatjobb. Hattifnatten, du kan da ikke mene at Staff skal gå ut i media og si at dette er alvorlige overgrep og at den som gjorde det fortjener streng straff? Det kan jeg og du si, men ikke advokaten til vedkommende.
|
|
|
#113 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?Jeg kjenner ikke igjen navnet til Lommemannen. Det står jo på nettet, men jeg har kanskje bodd for lenge utenbys til å kjenne det navnet og firmanavnet...
|
|
|
#114 |
|
sporadisk
Hvor: Bodø
Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?Syns IKKE media skal navngi mannen.
|
|
|
#115 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?Nei, jeg synes heller ikke media skal nevngi mannen - det er i mot rettsikkerheten her i landet, men nå ligger jo navn og firmanavn allerde ute på nettet. Noen vet alltid uansett.
|
|
|
#116 |
|
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Skjønte ikke helt her jeg, hva er det media , skole, psykologer gjør til ett større problem enn det behøver å være?
|
|
|
#117 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Tromsø
Det lurer jeg også på. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Frøken
Hvor: Østlandet
Jeg syntes det er utrolig stor forskjell på det å gå ut å si at dette er alvorlige overgrep og uttalelsene Staff kom med i går. Uttalelsene lød noe slikt som: "Det han er tiltalt for nå er jo ganske så beskjedent. Bare litt tukling med kjønnsorgan". Han kunne sagt noe helt annet, i det minste ordlagt seg på en annen måte. Det han sa hørtes i mine øyne helt grufullt ut, som om det var noe som var helt naturlig.
|
|
|
#119 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?Jeg får aldri det Staff sier til å henge på greip. Han snakker om at små gutter ned i 6-års alder må tåle å bli utnyttet på det groveste av en voksen, men når en 55-åring blir hengt ut verbalt, og jeg gjentar verbalt, gjennom en SMS-aksjon da er reaksjonen hans denne:
Ja, stakkar. jeg mener fortsatt at man ikke skal navngi overgriper, men jeg mener også det er fullt mulig å være en god forsvarsadvokat uten å henge ut ofrene som overdramatisernede eller pyser i media. Han kunne helt enkelt avstå fra å uttale seg offentlig, regner med at han ikke vil rettegangen denne mannen får skal foregå blandt folket eller i media, så hvorfor skal forsvarstalene da foregå der. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?Nanvet hans lå visst ute på DIB i over et døgn. Sånn kan det gå når moderering ikke er prioritert/ønsket.
|
![]() |
|
|