Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om julegavenes innhold

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-07, 14:19   #11
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er ikke så veldig hårsår, men jeg synes godt du kan la være å si at Nooria har påstått at dine barn er utakknemlige og bortskjemte når hun ikke har sagt det. Ingen andre har heller uttalt seg om dine barn i det hele tatt. Jeg synes det er du som fremstår som hårsår akkurat her.

Nå synes jeg du er ganske usaklig og at det ikke virker som om dette egentlig er spørsmål du vil ha svar på. (Hvis jeg tar feil, kan jeg godt prøve å svare.)

En ting av gangen: hårsår - det må gå an å snakke litt i bilder uten at du skal hevde at jeg har beskyldt andre for noe som helst.

Når det gjelder det du kaller usaklig - så har du selvsagt rett i at dette ikke er konkrete spørsmål, mer retoriske.

I denne tråden - og andre tråder om julegaver - så kommer det frem at mange mener at hvis ikke barna får praktiske gaver til jul, så blir barna bortskjemte, og man bidrar til kjøpefest, gavehysteri og global oppvarming.

Og I TEORIEN kunne det vært riktig, det. Men så viser det seg at de som da liksom står for dette "begrens hysteriet - kjøpt noe fornuftig" - samtidig forteller om overfylte barnerom fulle av leker som aldri blir brukt, om besteforeldre som overøser barnebarna sine med nyttig og unyttig - og gjerne i tillegg forteller at også DE SELV balanserer julegavene ved å gi både morsomme ting og nyttige ting. Alt dette for å "lære barna" verdien i praktiske gaver.

Og det er da jeg spør - og dette er et ærlig spørsmål - syns du fra et logisk og rasjonelt synspunkt at dette på noen måte bidrar til å redusere "kjøpefesten", eller på noen måte er positivt i forhold til overforbruk, eller på noen måte lærer barna måtehold?

Når barna likevel får både i pose og sekk, og mange av dem enda mer enn det i tillegg - hvor ble det liksom av den gode moralen?

Er det - i det store perspektivet - egentlig vesentlig om barnets overflod skyldes foreldrenes kjøpelyst, eller besteforeldrenes?

Og dette spør jeg om av en grunn - og siden du er litt på hugget skal du slippe å spekulere, jeg skal fortelle deg hvorfor.

Flere har hevdet at hvis barn bare får ting de ønsker seg, så blir de bortskjemte. Nooria hevdet til og med at barna kom til å tro at det var en menneskerett å få dyre roboter.

Og da opplever jeg argumentasjonsrekken slik:

1: Jeg vil ikke at mitt barn skal bli bortskjemt derfor kjøper jeg praktiske gaver i tillegg til leker

2: Det er lite miljøvennlig å gi barna mange leker, derfor overlater jeg det til besteforeldrene

Og kort sagt så kan jeg ikke se at noen av disse argumentene holder vann.

Jeg hevder riktignok ikke at det på noen måte er MER miljøvennlig, eller MINDRE bortskjemming å gjøre ting slik jeg gjør. Og jeg har på et tidspunkt i tråden også korrigert meg selv litt. For jeg formulerte meg i starten som om dette med praktiske gaver til jul forårsaket overflod - mens jeg senere korrigerte til at det er et UTSLAG av overflod. Ungene har så mye at man ikke aner hva man skal kjøpe. Ungene har så mye at de ikke bryr seg om enda en plastikk-ponny, for de hadde jo 22 fra før.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:22.