Sv: Om julegavenes innhold
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Frøkna har et rom full av leker, ja, men det aller meste av det hun har er resultat av bursdagsgaver og julegaver, samt gavmilde besteforeldre, som ikke alltid klarer å styre seg. Jeg ser likevel ikke meg selv fortelle henne at "I år vil jeg ikke gi deg noen julegave, for jeg vil helst begrense overforbruket".
I stedet gir vi henne noe hun ville fått uansett (slalomski), og hva er det som er så veldig galt med det? Vi voksne gjør det samme oss i mellom ofte også. I fjor fikk Teomannen kul klokke til kjøkkenet, som han hadde ønsket seg. Hadde jeg ikke gitt ham det til bursdagen, ville vi kjøpt det ganske snart uansett, men gjør det klokken uegnet som gave av den grunn? Jeg håper jeg får sykkel av mannen min til jul i år. Hvis jeg ikke får det, må jeg kjøpe meg en i januar uansett, for sykkel må jeg ha for å komme meg effektivt til og fra jobb. Er det dumt å få noe man virkelig MÅ ha til jul? Burde jeg heller ønske meg diamanter? 
Det er forskjell på barn og voksne. :snusfornuftig:
Forskjell nr. 1: vi voksne disponerer våre egne penger og kan i større grad innfri våre ønsker fortløpende.
Forskjell nr. 2: når vi voksne "leker" så er det stort sett begrenset til spill eller sportsutstyr. Barna leker mye mer med fantasien enn vi gjør.
Forskjell nr. 3: voksne har mer realistiske forventninger og har for lengst innsett at Porsche på ønskelista ikke resulterer i nytt kjøretøy til jul, men til latter og kanskje en lekebil for moro skyld.
Forskjell nr. 4: vi voksne har ansvar for oss selv, husholdningen, barna, hjemmet - og våre ønsker gjenspeiles av det. Barna har bare ansvar for seg selv, og selv det er bare til en viss grad.
Og slik kunne jeg fortsatt. Jeg ønsker meg stort sett også ting som jeg ville kjøpt meg selv før eller siden uansett. Ofte kjøper jeg tingene også, så når det kommer til jul og mamma spør hva jeg ønsker meg til jul, så blir jeg svar skyldig.
Men barna ønsker seg fortsatt nesten alt de ser. Og får de noe flott å leke med så blir de oppslukt i timesvis, i dagesvis. Men får du nye diamanter - ja så putter du dem sikkert i et smykkeskrin eller en skuff.
|