|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
tankefull
|
![]() Sv: Om julegavenes innholdDet var nok meg med tripp-trapp-stolen ja Sist redigert av Hannah : 21-12-07 kl 02:57. Årsak: La til litt mer i innlegget |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om julegavenes innholdJeg har i grunnen tenkt at jeg savner mer nyttige gaver i julefeiringen, jeg. Nå virker det ofte som om alle har lyst til å gi det jeg vil kalle "wow-gaver". Altså gaver som imponerer ungene der og da.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Om julegavenes innhold
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Ustabil
|
Jeg har tenkt litt, og må korrigere meg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Borte
|
![]() |
#66 |
Stadig underveis
![]() Sv: Om julegavenes innholdJeg vil ikke ha utakknemlige unger som tror at det er deres menneskerett å få svære fjernstyrte dinosaurer, bling-bling plastleker osv, og at jeg som forelder gjør et overtramp i forhold til deres menneskerettigheter om jeg gir dem tripp-trapp-stol, vinterdress eller ulltøy. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Bedreviter
|
Frøkna har et rom full av leker, ja, men det aller meste av det hun har er resultat av bursdagsgaver og julegaver, samt gavmilde besteforeldre, som ikke alltid klarer å styre seg. Jeg ser likevel ikke meg selv fortelle henne at "I år vil jeg ikke gi deg noen julegave, for jeg vil helst begrense overforbruket". |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
ß˙*∂ü*∂éé?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Om julegavenes innhold
Ja, for da begrenser du overforbruket ved å føre flere, unyttige ting inn i huset
![]() |
#69 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Re: Sv: Om julegavenes innhold
Den måtte jeg jammen lese tre ganger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
ß˙*∂ü*∂éé?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Re: Sv: Om julegavenes innhold
![]() |
#71 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Om julegavenes innholdVi kjøper aldri praktiske ting vi trenger til jul. Jeg ser ikke vitsen i å legge det under treet eller for den saks skyld kalle det julegave i det hele tatt. Trenger barna vinterdress får de det, og det blir ikke gjort en gave ut av det. Ungene får uansett bare en gave hver fra oss foreldre, og da blir denne gaven en leke de ønsker seg.
![]() |
#72 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Om julegavenes innholdHeldigvis er mine unger slik at de blir glade for både nyttige og unyttige gaver. Utrolig hvor mye glede en ny nattkjole kan gi, eller noe praktisk til rommet. Og jeg hadde blitt kjempeglad om noen kjøpte kjøkkenstol til meg. Om noen gidder samler jeg på Jærstoler med fire riller i ryggen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Om julegavenes innholdNå har jeg bare lest bruddstykker av tråden, men jeg skjønner ikke helt hva vi diskuterer.
![]() |
#74 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Om julegavenes innholdKirsebær: Minstegutten min fikk ny stor seng til treårsdagen, av farfaren sin. Han ble utrolig glad for den senga, og snakker fortsatt (tre år etter) om at den er fin og at han fikk den av bestefar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Ustabil
|
Du er akkurat på samme linje som meg. Vi gir også barna en gave hver. Og da får de noe som de ønsker seg, normalt sett en leke. Min datter er også som din glad i klær - og kan bli like glad for noe fæncy klær som for en leke. Men da kjøper jeg selvsagt de klærne jeg vet hun ønsker seg, ikke nødvendigvis det jeg syns er mest praktisk. (F.eks. syns jeg at ensfargede pologensere er den smarteste oppfinnelsen i kles-verden, men til jul eller bursdag vil jeg heller kjøpe den der fine genseren med trykk og paljetter, eller en kjole som hun strengt tatt ikke trenger.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Ustabil
|
Nå sporer jeg forsåvidt litt av (men det er min tråd, så pyttsann!), men jeg mener faktisk at også leker er viktige for barn. Det å bare gi hobbysaker og bøker syns jeg personlig blir litt feil. Lek er viktig for barnas utvikling og læring. Derfor blir også lekene (gjenstandene) viktige. Barna mine skal alltid ha leker som er passende for alderen. Leker blir sånn sett "forbruksvare", for skrangle-leker med speil og bankebrett er for lengst fjernet fra våre barns rom. Man må ha en balanse mellom ulike typer av leker, og selvsagt hobbyting, bøker, puslespill, spill, konstruksjonsleker (lego, osv), små plastdyr, lekebiler og så videre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Om julegavenes innholdI år har vi kjøpt ski som "julegave" til Hannah. De har hun fått allerede, og prøvd. Hun er jo bare litt over 2 år, og skjønner ikke alt det med julegaver enda tror jeg. Men det er jo ikke sånn at hun blir sittende UTEN noe i jula.
![]() |
#78 |
Ustabil
|
Det er forskjell på barn og voksne. :snusfornuftig: |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Ustabil
|
Og igjen ringer overforbruket i ørene mine. Hvorfor er det sånn at flere av dere som kjøper praktiske ting snakker om denne balansen, at ungene faktisk får både og, og likevel hevder å være moderate? Barna dine får sannsynligvis dobbelt så mange pakker til jul som mine får - og likevel hevder du at mine barn er utakknemlige og bortskjemte, mens du er moderat? Logikk? Hvor? |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Selvsagt diamanter skaper ikke forbruk. Sykkel derimot gjør det for ikke å snakke om tryuser og sokker. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|