Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Julegudstjeneste i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-07, 20:35   #1
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg vet bare at de besøkene jeg har vært med på gjennom barnehagen stort sett er kaos - og litt synging. Jeg har aldri opplevd det forkynnende.

Når man formidler julebudskapet så er det per def. forkynning, selv om du kanskje ikke tenker på det på den måten. Man må ikke nødvendigvis stå og verbalt fordømme alle som ikke tror for at det skal kalles forkynning.

Gammel 20-12-07, 20:40   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Når man formidler julebudskapet så er det per def. forkynning, selv om du kanskje ikke tenker på det på den måten. Man må ikke nødvendigvis stå og verbalt fordømme alle som ikke tror for at det skal kalles forkynning.

Mulig.
Men med all informasjon barna får i dag, om de ulike religionene. Både på skolen og ellers i medienes verden (og fra de foreldrene som ønsker bidra) - så tror jeg ikke at det blir sett på som den "eneste sannhet"fra barna sin side heller. Men kanskje som en opplevelse/informasjon om tradisjonsarv og kultur også?
Som sagt så er det helt greit at noen ønsker at barna ikke skal delta på dette, og jeg er for skille stat/kirke, mot forkynning i skolen etc. Men akkurat dette betyr ikke så mye for meg, enda iallefall.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 20:45   #3
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Mulig.
Men med all informasjon barna får i dag, om de ulike religionene. Både på skolen og ellers i medienes verden (og fra de foreldrene som ønsker bidra) - så tror jeg ikke at det blir sett på som den "eneste sannhet"fra barna sin side heller.

Nå tror jeg du overvurderer barns evner. Det at presten (og altfor mange lærere) står og forteller at slik hendte det, slik er det - det er stor forskjell fra det å formidle at "slik gjør muslimene det". Et av virkemidlene er selvsagt at man med den største selvfølgelighet skal besøke kirken klassevis og høre på en prest som forteller om hvordan det er.
De trenger ikke si rett ut "dette er sannheten".

Gammel 20-12-07, 20:47   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nå tror jeg du overvurderer barns evner. Det at presten (og altfor mange lærere) står og forteller at slik hendte det, slik er det - det er stor forskjell fra det å formidle at "slik gjør muslimene det". Et av virkemidlene er selvsagt at man med den største selvfølgelighet skal besøke kirken klassevis og høre på en prest som forteller om hvordan det er.
De trenger ikke si rett ut "dette er sannheten".

Mulig jeg overvurdere barnas evner.
Men jeg tror også julegudstjenestenes form for forknynnelse og påvirkning overvurderes, og betydningen dette har for barna. Iallefall om jeg tenker på meg selv.

Men om man besøker en moske, så vil vel det også der prates om det DE mener er sannheten, sånn som i krika?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:54.