|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#142 |
|
![]() Sv: Julegudstjeneste i skolen
Nå har ikke jeg gått på ungdomsskolen de siste 10 årene, men da jeg gikk der ble det det. Kanskje det er forandret? Jeg går ut i fra at evangeliene fortsatt blir lest som juleevangelier, jeg går ut i fra at det fortsatt blir fokusert på at "et barn ble født i Betlehem", og jeg går ut i fra at presten ikke innleder setningene med "i kirken tror vi..." |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Erfaren nok
|
Jeg har ikke vært på kirkebesøk/gudstjeneste for skolebarn noen gang, bortsett fra da jeg var barn selv, men det husker jeg ingenting av. Så derfor spør jeg.
![]() |
#145 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
No veit ikkje eg kor gamle dine barn er, men kvifor kan du ikkje ta deg ein liten prat med dei kvelden før skulegudstjenesta og seie noko sånt som "Høyr her barn, under gudstjenesta i morgon kjem presten til å snakke om Gud og Jesus og evig liv og sånt. Presten trur at det han snakkar om er sant, men det kan han eigentlig ikkje vite heilt sikkert. Han velger å tru på dette, men dåkke kan velge å tru noko heilt anna." Og så forklarer du forskjellen på tru og sannhet.
![]() |
#146 |
frakoblet
|
Når man formidler julebudskapet så er det per def. forkynning, selv om du kanskje ikke tenker på det på den måten. Man må ikke nødvendigvis stå og verbalt fordømme alle som ikke tror for at det skal kalles forkynning.
![]() |
#147 |
|
Nå er ikke mine barn i skolealder ennå, men jeg kommer ikke til å la de være med på noen skolegudstjeneste hvis de ikke selv har et uttrykt ønske om det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Erfaren nok
|
Mulig.
![]() |
#149 |
Erfaren nok
|
Men det er vel vanskelig å uttrykke ønske om noe man ikke har erfart?
![]() |
#150 |
frakoblet
|
Nå tror jeg du overvurderer barns evner. Det at presten (og altfor mange lærere) står og forteller at slik hendte det, slik er det - det er stor forskjell fra det å formidle at "slik gjør muslimene det". Et av virkemidlene er selvsagt at man med den største selvfølgelighet skal besøke kirken klassevis og høre på en prest som forteller om hvordan det er.
![]() |
#151 |
|
Når barna mine er store nok til å bestemme over seg selv i den grad, er det helt greit for meg, som tidligere skrevet. Religion (og religiøs påvirkning) er ting jeg ser på som viktig og noe man må ha tenkt godt igjennom. Jeg kommer heller ikke til å la ungene mine dra på raves (hvis det finnes fortsatt) og drøye fester bare fordi vennene deres skal. Heller ikke ekstreme politiske arrangementer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
|
Det hadde jeg fått med meg. Jeg ser at quoten kanskje ble en smule feil. Det var mer for å illustrere ditt poeng om at ulike mennesker har ulik tro og ulike sannheter. I kirka i dag var det barn fra mange forskjellige religioner, men det var også barn som ikke var med. Det respekterer jeg helt og fullt og mener at de skulle hatt et godt tilbud på skolen - noe de ikke har der jeg jobber. Det er en av de tingene jeg håper at ordner seg når skolen får ny ledelse. Hos oss går det ikke ut noe brev om fritak eller tilbud om aktiviteter på skolen (noe som er rart på en skole med nærmere 50 nasjonaliteter representert). Når vi ikke har et tilbud på skolen er det mange som velger å holde barna hjemme denne dagen og de går dermed også glipp av avslutningen med klassen som er etterpå.
![]() |
#153 |
Erfaren nok
|
Mulig jeg overvurdere barnas evner.
![]() |
#154 |
Erfaren nok
|
Men barn er jo ganske nysgjerrige. Og jeg vil tro at de kanskje er litt nysgjerig på hva det er som skjer under en gudstjeneste, særlig når det kanskje er noe mange av dem er med på. Og da bestemes det jo av foreldrene at de IKKE skal få denne erfaringen selv. Da blir de jo ganske gamle før de evt velger det? Og vet noe om hva som skjer i kirka under en gudstjeneste?
![]() |
#155 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
|
Åh. Da henger jeg med, vettu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Erfaren nok
|
Det gjør jeg. Og som sagt mener jeg at skolen bør ha et alternativt tilbud. Men jeg må nå liksom bare holde diskusjonen varm da.
![]() |
#160 |
|
Du har vært ganske tydelig på meningene dine i denne tråden!
![]() |
|
|