Sv: Julegudstjeneste i skolen
Opprinnelig lagt inn av Simone, her.
Men trur du ikkje at dine barn er smarte nok til å gjere sine eigne vurderingar sjølv om kristendommen blir presentert som den einaste sanninga?
Det er vel liten sjanse for at dei skal bli hjernevaska av å gå i kyrkja eit par gangar i året?
De skal få gå i kirken så mye de vil hvis og når de velger det selv, men da skal de også være klar over at det som blir sagt der ikke er sannheten for alle.
Selvfølgelig tror jeg ikke de blir hjernevasket av et par turer i kirka, men jeg tror ikke de tar skade av å ikke være med heller. Så slipper vi også forvirringer om hvem som etter sigende var de første menneskene på jorden, når Jesus ble født, hva som skjer når man dør o.l.
(Og hvor smarte jeg tror mine egne barn er har ingenting med saken å gjøre. Det at tro ble presentert som viten i mange forskjellige trosretninger gjorde sitt for å forvirre og frustrere meg da jeg var barn, og er noe jeg ikke unner mine egne barn. Samme hvor overbevist jeg er om at deres intelligens selvfølgelig er uovertruffen i manns minne.)
|