Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Schau og "Dødssyndene" på TV2

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-07, 15:59   #10
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg er også veldig imot vold på TV, og da særlig som underholdning rettet mot barn. Men jeg syns ikke det har noe med debatten rundt Kristophers Schaus programmer å gjøre. Jeg har ikke sett den nye serien, men tidligere så kan jeg ikke se at han har noen voldelige innslag. Det du skriver er helt på siden av denne diskusjonen.

Jeg tror også at problemene med voldshandlinger i USA er langt mer sammensatt enn at de kan forklares ut fra at antall TV-kanaler har økt. Det er en kraftig forenkling av et komplisert problem. Jeg mener også å ha lest at det ikke er noen påvist sammenheng mellom vold blant barn og TV-vold, og at de som har utført vold etter inspirasjon fra TV (noe som er relativt sjelden) er voldelige i utgangspunktet.

Men siden du tar dette som et eksempel, så kan jeg ta et annet. Jeg leste i går at antallet kosmetiske inngrep hadde steget med 13% i fjor. Noe som er ganske enormt, siden kosmetiske inngrep er unødvendige. Det tror jeg er en ganske direkte konsekvens av programmer som Ekstreme Makeover, 10 years younger in 10 days og diverse andre programmer som bruker skjønnhet som idealet over alle idealer. Jeg tror Kristopher Schaus program er et skikkelig spark til slike underholdningskonsepter. Derfor liker jeg at han er så ekstrem som han er, fordi det er paradoksalt at vi godtar ekstreme Makeover som konsept samtidig som vi fordømmer hans program hvor han gjør nøyaktig det samme.

Faktisk enig i mye av det du skriver. Spesielt det siste. Sånn sett så håper jeg at folk som ser Kristopher Schaus innslag om fiksing av haka kan dra en parallell til de programmene du nevner.
De "10 år yngre"-programmene er overfladisk underholdning. Når underholdningen er at nærmest vanlig utseede folk blir "yngre", da er det tull og tøys. Men jeg har jo også sett noen programmer i en annen serie der folk med null selvbilde pga. ødelagt utseende har fått hjelp. DET er positivt.

Jeg tror egentlig at vi to ikke så utrolig uenige om disse tingene.
Forresten er du fin å diskutere med. Jeg er ny her og kommer fra et forum der det slett ikke var sånn når folk var uenig.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:50.