Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Schau og "Dødssyndene" på TV2

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-07, 13:33   #11
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2

Heisan
Jeg ser at flere av dere lurer på hva jeg mente med spørsmålet om hvorfor man skal tøye grensene bare for å tøye dem.

Det jeg mente med akkurat det er at noen grenser må man jo ha. Og hvis grunnen for å tøye grenser er kun for underholdningens skyld, da ser jeg ikke noen nytte av å tøye grensene.
Ta f.eks. det innslaget der Schau eksperimenterer omkring prostitusjon med en mann i Thailand.
Prostitusjon er vel et stort problem, hovedsaklig for dem som ser seg nødt til å prostituere seg. Jeg ser det motbydelige ved å gjøre slikt til underholdning.
Det er ett eksempel på at han tøyer en grense bare for å tøye den. Og det har han jo gjort før også. Han har sultet seg, bandet hans frontet jo "Fuck for forest" på Kvarten .. osv....osv....bare for underholdningens verdi. For å se hvor langt man kan tøye grensene. Ingen annen hensikt enn det.

Ja, jeg synes Schau bruker en slags tøye-grenser-metodikk. Det er blitt hans varemerke.
Og det var i den sammenheng jeg spurte: Hva om vi brukte samme tøye-grenser-metodikk når vi skulle oppdra våre barn? Alle vet at barn trenger grenser, og at grensene er der for å beskytte dem. Foreldre som oppdrar barn uten grenser vil før eller senere få seg en midt i fleisen.
Parallellt vil jeg si at kanskje vi voksne underholdningspublikumere også kan trenge en grense for hva vi skal få servert. Hvis grensene utviskes, slik at alt får underholdningsverdi, da er det veldig sannsynlig at vi ender opp med et samfunn der man kan harsellere over alt, også de ting som hører privaten til......og som hører til det som etter hvert er blitt et fremmedord.....tabuet.
Selvfølgelig er det bra at færre ting i samfunnet er blitt tabu, men alle kjente kulturer som har eksitert har hatt enkelte ting som har vært "hellig", og som man ikke gjorde til underholdning ved å tøye grensene.
Skal der ikke være noe som helst som er absolutt? Og som ikke trenger å køddes med?

Jeg vil ikke framstå som noen surpomp som ikke liker underholdning.
Schau gjør likevel EN positiv ting med disse motbydelige programmene sine: Han setter fokus på noe vi kan tenke over.
Men at man trenger å tøye grenser bare for å tøye dem.....det liker jeg ikke. Sett det heller i en sammenheng, da blir det lettere å skjønne hvorfor.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:36.