Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2
Opprinnelig lagt inn av Elias, her.
Heisan
Jeg ser at flere av dere lurer på hva jeg mente med spørsmålet om hvorfor man skal tøye grensene bare for å tøye dem.
Det jeg mente med akkurat det er at noen grenser må man jo ha. Og hvis grunnen for å tøye grenser er kun for underholdningens skyld, da ser jeg ikke noen nytte av å tøye grensene.
Ta f.eks. det innslaget der Schau eksperimenterer omkring prostitusjon med en mann i Thailand.
Prostitusjon er vel et stort problem, hovedsaklig for dem som ser seg nødt til å prostituere seg. Jeg ser det motbydelige ved å gjøre slikt til underholdning.
Det er ett eksempel på at han tøyer en grense bare for å tøye den. Og det har han jo gjort før også. Han har sultet seg, bandet hans frontet jo "Fuck for forest" på Kvarten .. osv....osv....bare for underholdningens verdi. For å se hvor langt man kan tøye grensene. Ingen annen hensikt enn det.
Ja, jeg synes Schau bruker en slags tøye-grenser-metodikk. Det er blitt hans varemerke.
Og det var i den sammenheng jeg spurte: Hva om vi brukte samme tøye-grenser-metodikk når vi skulle oppdra våre barn? Alle vet at barn trenger grenser, og at grensene er der for å beskytte dem. Foreldre som oppdrar barn uten grenser vil før eller senere få seg en midt i fleisen.
Parallellt vil jeg si at kanskje vi voksne underholdningspublikumere også kan trenge en grense for hva vi skal få servert. Hvis grensene utviskes, slik at alt får underholdningsverdi, da er det veldig sannsynlig at vi ender opp med et samfunn der man kan harsellere over alt, også de ting som hører privaten til......og som hører til det som etter hvert er blitt et fremmedord.....tabuet.
Selvfølgelig er det bra at færre ting i samfunnet er blitt tabu, men alle kjente kulturer som har eksitert har hatt enkelte ting som har vært "hellig", og som man ikke gjorde til underholdning ved å tøye grensene.
Skal der ikke være noe som helst som er absolutt? Og som ikke trenger å køddes med?
Jeg vil ikke framstå som noen surpomp som ikke liker underholdning.
Schau gjør likevel EN positiv ting med disse motbydelige programmene sine: Han setter fokus på noe vi kan tenke over.
Men at man trenger å tøye grenser bare for å tøye dem.....det liker jeg ikke. Sett det heller i en sammenheng, da blir det lettere å skjønne hvorfor.
Jeg vet ikke helt om jeg forstår hvor du vil, men prøver å svare deg utfra hvordan jeg forstår innlegget ditt. Barns grenser tøyes også i tråd med samfunnsutviklingen. Barn får utfolde seg mye mer på egne premisser nå enn for 30-40 år siden, de blir hørt, har egne rettigheter og det er klart at dette skyldes at grensene for hvordan barn kan oppføre seg har blitt tøyd. Jeg kan ikke se at dette er negativt. Det burde være ganske bred enighet om at barn fortjener mer enn å blir sett, men ikke hørt.
Jeg tror ikke du forstår hva Kristopher Schau driver med når du skriver at han tøyer grenser bare for å tøye grenser. Hans programmer er sterkt samfunnskritiske, og i motsetning til å skulle ha underholdningsverdi, så tar de et oppgjør med enkelte former for underholdning som vi stilltiende godtar selv om de i utgangspunktet er forkastelige.
|