Sv: Gruffetråden 13
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Jeg tror ikke det er mulig å kjøpe billetter på bussen her? I hvert fall er det ikke det på trikk og bane.
Det siste du sier er riktig - det er ikke mulig å kjøpe billett på trikk/t-bane. Men det er mulig på buss og båt:
Opprinnelig lagt inn av https://ruter.no/kjop-billett/billetter-og-priser/enkeltbillett/
Dyrere å kjøpe billett om bord
Kjøper du enkeltbillett om bord med kontanter på buss eller båt, må du betale et ombordtillegg på 20 kroner for voksne (alle soner) og 10 kroner for barn og honnør (gjelder ikke ved påstigning utenfor sone 1).
Jeg mener også å huske at det er noen begrensninger angående hvor store sedler man betale med, men fant ikke noe om det i farta.
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Man kommer ingen vei uten en viss digital kompetanse nå. Det er også veldig irriterende at barn under 15 år ikke kan kjøpe billett med Vipps, for det gjør det umulig for 12-åringen å kjøpe sin egen billett.
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Og så har man jo de elektroniske klippekortene. Ser at det fortsatt er folk som bruker dem. Stort sett eldre.
Det er fullt mulig å kjøpe billett for både 12-åringer og andre, helt uten bruk av app. At man absolutt må kunne betale med VIPPS syns jeg var et litt spesielt krav? Vår 15-åring har et reisekort som jevnlig fylles opp, og som hun bruker når hun skal reise med offentlig kommunikasjon. Det er også mulig å kjøpe enkeltbillett (og periodebillett) der det selges Ruter-billetter (Narvesen, 7-Eleven, og så videre).
I vår familie har vi et (fysisk) årskort som vi deler på, og som 15-åringen også kan bruke om det ikke brukes av andre.
Jeg vil faktisk anbefale å ikke bruke appen til å kjøpe billetter, spesielt ikke om man kjøper periodebillett. Med en fysisk billett kan man låne bort billetten til andre familiemedlemmer på ettermiddags- og kveldstid eller i helgene. (Og, ja, det er lovlig. Jeg har sjekket, og det står også på overnevnte webside: "Alle våre billetter er upersonlige, slik at du kan reise anonymt uten å oppgi persondata til Ruter.")
Så hvis du kjører kollektivt nesten hver arbeidsdag, så vil jeg anbefale å kjøpe et fysisk årskort. Man betaler da for 10 måneder, og får 12 måneder. Og kjøp det nå! Billettprisen skal vel stige i slutten av januar (eller begynnelsen av februar) slik den har gjort de tidligere årene, om jeg ikke tar feil.
oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
|