Sv: Gruffetråden 13
Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.
Jeg vil faktisk anbefale å ikke bruke appen til å kjøpe billetter, spesielt ikke om man kjøper periodebillett. Med en fysisk billett kan man låne bort billetten til andre familiemedlemmer på ettermiddags- og kveldstid eller i helgene. (Og, ja, det er lovlig. Jeg har sjekket, og det står også på overnevnte webside: "Alle våre billetter er upersonlige, slik at du kan reise anonymt uten å oppgi persondata til Ruter.")
Så hvis du kjører kollektivt nesten hver arbeidsdag, så vil jeg anbefale å kjøpe et fysisk årskort. Man betaler da for 10 måneder, og får 12 måneder. Og kjøp det nå! Billettprisen skal vel stige i slutten av januar (eller begynnelsen av februar) slik den har gjort de tidligere årene, om jeg ikke tar feil.
Problemet med den fysiske billetten er at man ikke kan kjøpe tilleggsbillett. Begge mine foreldre bor utenfor sone 1, og det er billigere å bare kjøpe tilleggsbillett når vi skal til dem fremfor enkeltbillett som man må med det fysiske kortet.
At de har fjernet muligheten for tilleggsbillett på fysisk kort er egentlig fullstendig skandale. Ruter har uttalt at det ble misbrukt i stor grad, men da burde de heller tette det hullet enn å stenge ærlige folk ute fra en reell kjøpsmulighet. Svaret på det var et problemet er marginalt siden "nesten alle bruker app".
Hjemme hos oss reiser alle så mye at vi uansett må ha månedskort hele gjengen, og da spiller det ikke så stor rolle.