Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barn
Opprinnelig lagt inn av apan, her.
Men synes feks besteforeldre det er greit at deres gaver brukes til treningsleire og møbler? Jeg vet at de sparepengene barna får her av sin bestemor (som er mindre summer ved noen anledninger) er ment på sparekonto til de får behov for dem. Tror helt ærlig hun hadde tenkt det var pussig dersom vi lot barnet kjøpe ting som foreldre normalt betaler for barn for disse pengene. Jeg hadde i alle fall syntes det var kjemperart dersom jeg gav penger ment som feks egenkapital til bolig, og så ble det brukt til å betale en håndballcup.
Når besteforeldrene her gir penger er det fullstendig uten føringer for hva pengene skal brukes til. De sier "vi klarer ikke å følge med på hva ungene liker og trenger til enhver tid, så det er bedre at de får penger, så kan de kjøpe seg det de ønsker seg selv". Om det hadde vært en seng, eller deltakelse på en cup eller et kurs, så hadde det vært helt i orden, hvis det var det ungene ønsket å bruke pengene på.
Da de var mindre ga besteforeldrene ofte en mindre innpakket gave, en leke som var gøy men ikke dyr, også satte de penger inn på en konto de hadde opprettet. Det samme gjorde barnas oldemor da hun levde. Så der stod det noen penger som ungene ikke engang visste at de hadde. Men etter hvert som de ble eldre begynte besteforeldrene å gi dem "hele" gaven, dvs en dyrere ting, eller en pengesum, eller en kombinasjon, men da ble pengene gitt direkte til ungene, til egen disposisjon, i stedet for å bli satt inn på denne kontoen. Og disse pengene har ungene altså fått disponere fritt, besteforeldrene har ikke lagt seg borti hva de har brukt dem på etter at de har gitt dem fra seg. Pengene som stod på sparekontoene fra de var små har de nå også fått overført til de sparekontoene de selv styrer over, etter at de ble konfirmert. Det var ikke snakk om store summer, men det hadde vel samlet seg opp ca 3-4 tusen.
Sist redigert av My : 15-06-22 kl 14:02.
|