|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
Se resultatene: Sum til egne barn enten i cash eller gave | |||
Opptil 1000kr |
![]() ![]() ![]() ![]() |
17 | 18,09% |
1000-2000kr |
46 | 48,94% |
2000-3000kr |
14 | 14,89% |
3000-4000kr |
6 | 6,38% |
4000 |
2 | 2,13% |
5000 |
7 | 7,45% |
Over 5000 |
2 | 2,13% |
Deltakere: 94. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnJa, mine er heldige som har fått større pengegaver av besteforeldre til store anledninger, men jeg synes de har vært veldig flinke til å spare alt som har kommet inn av kroner ellers også. De bruker veldig lite og har spart alt de har tjent i alle år. Det er nesten sånn at vi har sagt at de selvsagt kan unne seg å kjøpe seg ting de ønsker seg, men det virker ikke som de har det behovet. Derfor har de hatt råd til mobil og større seng de få gangene det har vært aktuelt. Og treningsleirer og mobilabonnement også. Og vel så det. Jeg synes ikke synd på dem. De har mer enn nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnHer er det jo store forskjeller. Mine får heller ikke pengegaver som er noe å spare av. De har fått femti kroner fra de som kommer på bursdag stort sett. Ingen andre penger inn annet enn det vi som foreldre gir dem eller sparer for dem. Familie gir ikke penger i gave. Og har heller ikke gjort det. Så derfor er jo å betale selv bare et som om vi har overført penger innom deres konto eller vi betaler direkte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
I mål
|
![]() Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barn
Men synes feks besteforeldre det er greit at deres gaver brukes til treningsleire og møbler? Jeg vet at de sparepengene barna får her av sin bestemor (som er mindre summer ved noen anledninger) er ment på sparekonto til de får behov for dem. Tror helt ærlig hun hadde tenkt det var pussig dersom vi lot barnet kjøpe ting som foreldre normalt betaler for barn for disse pengene. Jeg hadde i alle fall syntes det var kjemperart dersom jeg gav penger ment som feks egenkapital til bolig, og så ble det brukt til å betale en håndballcup. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Når besteforeldrene her gir penger er det fullstendig uten føringer for hva pengene skal brukes til. De sier "vi klarer ikke å følge med på hva ungene liker og trenger til enhver tid, så det er bedre at de får penger, så kan de kjøpe seg det de ønsker seg selv". Om det hadde vært en seng, eller deltakelse på en cup eller et kurs, så hadde det vært helt i orden, hvis det var det ungene ønsket å bruke pengene på.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-06-22 kl 13:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
I mål
|
Ja, men det er jo noe annet enn om man får noe som er ment som sparepenger. Jeg oppfatter det sånn når det er snakk om "større pengegaver". Her gir også besteforeldre penger til å kjøpe noe de selv velger elle trenger, eller de spør oss, men det er noe annet enn om man overfører en større pengegave til en sparekonto. Mulig uttrykket "større pengegave" forvirrer meg og at HI mener noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Semiaktiv
![]() Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnSparepenger er vel sparepenger - altså penger man sparer for å kjøpe noe dyrt man har lyst på. Det er jo mye rart man kan spare til, ikke bare hus eller bil, eller diffuse, langsiktige spareordninger i aksjefond. Så hvis en ungdom bestemmer seg for å spare til seng, mobil, hest, merkeveske eller fiolin, så må det vel være greit at det er det sparepengene skal gå til?
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-06-22 kl 13:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Kontrollfrik
Tvert imot! De oppfordrer til det. Det er jeg 110% sikker på at de synes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
I mål
|
Jeg opplever ikke det blant folk jeg kjenner. Når barn får sparepenger av en del besteforeldre, er det tenkt mer langsiktig. Ikke som vanlig sparing. De har gjerne to kontoer, en de har penger på der de kan spare til ting og en annen sparekonto som er ment til mer langsiktig sparing. Mine barn får ikke enorme summer inn på den langsiktige, så mange driver dette mer utstrakt enn jeg opplever. Men bestemor her pleier gi to gaver, en inn på sparekonto og en annen til mer fri disposisjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Semiaktiv
Ja, vi leser nok innleggene ulikt, for jeg oppfattet det ikke som at ungene til H har tatt av sparepenger som var satt av til framtidig sikkerhet, og brukt dem på møber og treningsleir, men at dette er penger de hele tiden har hatt til fri disposisjon, men som de ikke har hatt interesse av å bruke på noe annet.
![]() |
#91 |
I mål
|
Nei, det er jo greit, og om man blir enige om at barna jobber for å tjene penger til sånt, må man jo gjerne det (her er det også forskjell på alder hva man får tjent inn, og om man feks er lærling har man jo virkelig en reell inntekt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
I mål
|
Det er noe annet ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnDet har faktisk ikke ramlet meg inn at noen skal mene noe om hva pengene skal brukes til. Foreldrene mine er foresten tilhenger av «reis, kjøp, kos deg mens du kan» når de gir gaver. Alt står på samme konto, de har ikke ulike sparekontoer til ulikt bruk. Men de er såpass velfylte (og det er absolutt ikke bare pga pengegaver) at det ikke merkes så mye om ungene betaler treningsleir, korpstur eller lappen. Eller jo, lappen merkes. Men han har rikelig med penger igjen |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnÉn ting begynner iallfall å demre for meg nå. Vi har alltid fått spørsmål om hvordan vi har råd til å reise så mye. Vel, hadde vi vært nødt å betale for korpsturer (koster fort 8000) og treningsleirer (ofte mellom 3000 og 8000), så kunne vi absolutt ikke ha reist så mye bort i skoleferiene som vi har gjort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
|
![]() Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnNei,men hadde barna mine hatt den type summer på sin konto som ikke kommer fra meg så hadde jo vi hatt mer til disp. Det er klart. Da hadde de jo hatt penger til å betale sykler, ski og mobil selv. Men man kan jo ikke tenke at de skal bidra med slikt når de faktisk ikke har inntekt eller får pengegaver |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Kontrollfrik
Det er klart, men dette temaet startet jo nettopp fordi jeg stilte spørsmål om hva at barn egentlig trenger av dyre ting. Det er ikke sikkert det er så mye som folk tror. Jeg mener ikke at barn trenger dyre jakker, nye ski og sykler i flertall, mobiler annethvert år etc. Ønske seg, ja, og det er ikke noe galt i det, men trenger? Jeg hadde ikke sponset sånne ting i stor glad selv om de ikke hadde kunnet betale det selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
|
Jeg må innrømme at dette er første gang jeg hører om barn som betaler korpstur og møbler de trenger for egne penger. Jeg hadde i hvert fall blitt overrasket om noen av barna i min omgangskrets gjorde det. Det betyr ikke at jeg mener det er feil, tvert om, men jeg tenker at det samtidig må bety at barna dine må få mye større pengegaver enn mine får. Min 11-åring brukte 3 år på å spare til laptopen sin, som kostet rundt 9000,- og klarte det fordi vi foreldre ga et ganske raust bidrag til jul og bursdag (som er omtrent samtidig for ham).
![]() |
![]() |
#98 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barn«Møbler». |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Semiaktiv
Kommer vel an på senga og i hvilken grad de trenger den. Hvis barnet har seng fra før, men ønsker seg en spesiell en i stedet, så er det vel ikke rarere å ønske seg penger til det enn til en gamingstol? Antar det ikke var slik at barna hadde sovet på gulvet i mangel på seng, hvis de ikke punget ut selv av egne sparepenger. Den trenger absolutt ikke koste mer enn en laptop heller. Et originalt valg i bruk av gavepenger, definitivt, men synes ikke det er så oppsiktisvekkende at unger ønsker å betale slike ting selv, når de har penger, og ikke har noe annet de ønsker å bruke dem på. Et par av mine kunne også funnet på å kjøpe ett eller annet inventar til rommet sitt for bursdagsgavepenger. Ikke nødvendigvis seng, men en stilig hylle, fin lampe, et deilig gulvteppe, sekkestol e.l.
![]() |
#100 |
|
![]() Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnJeg lurte ikke på hvor mye ungene dine fikk, jeg bare konstaterte at det var mer enn min fikk. Og det ser jeg jo også nå som du har lagt ut summene. Jeg tror (håper) det er ganske uvanlig at barn får 25 tusen kroner i julegave, selv om det bare skjedde én gang.
![]() |
![]() |
|
|