|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Enig! De kan få mat fra Riksen.
![]() |
![]() |
#183 |
I mål
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Det finnes diagnoser relatert til kresenhet. Type vegring og omfattende problematikk rundt mat og matvarer. Da vil det jo gjerne være noe man har søkt behandling for. Sønnen til en venninne av meg har det sånn. Om jeg hadde et barn som slet med det, hadde jeg gitt Mat og helse-lærer beskjed og jeg hadde bedt om tilrettelegging på lik linje med annen medisinsk tilrettelegging. Antagelig hadde jeg bedt om en samtale med lærer så vi kunne diskutere hvordan man lettest skulle fått til en fin opplevelse for mitt barn samtidig som det var praktisk gjennomførbart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?
Hvordan man i praksis skal oppnå respekt? En begynnelse er i alle fall å gjøre nettopp det jeg har gjort i denne tråden. Jeg har adressert deg og andre som mener det er helt opplagt at kresenhet er noe helt annet enn å ikke kunne spise noe på grunn av religiøs overbevisning. Jeg syns Milfrid skriver det godt:
![]() |
#185 |
Introvert textrovert
|
Jupp. og så kan noen oppfatte en oppfordring til å smake på mat som "tvang". Men en voksen/lærer bør jo være bevisst sin maktposisjon overfor et barn/elev. (her skrev jeg matposisjon, og det var jo passende.
![]() |
#186 |
|
Men det er jo ingen som har sagt at noen skal tvinges til å smake på noe. Mener du at man i mat og helse alltid skal lage mat som alle vil spise?
![]() |
![]() |
#187 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Kresenhet er ganske som det er. Noen er veldig sensitive enn andre.
![]() |
#188 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Ja, dette lurer jeg også på. Skjønner jo at det blir sett på som håpløst hvis det hver eneste gang skal lages mat som 100% av elevene skal like alle ingrediensene i, og alt tilbehøret til. Alle får av og til noe de ikke liker/tillater seg/tåler, men da kutter de ut akkurat den matvaren og spiser det andre. F.eks pirker ut biter med sopp eller løk, dropper fisken og spiser bare poteter og grønnsaker, har baconet ved siden av finnbiffen, dropper desserten e.l. Det aller meste av mat kan lages på en måte som gjør at alle kan spise noe. Hvis man bare vil. Og neste uke er det noen andre som må droppe en del av retten. Jeg skjønner ærlig talt ikke at det skal være noen stor krise å måtte lære om, og være med på å tilberede mat man ikke liker eller av andre grunner ikke kan spise. I tilfellet i HI var det en svært enkel løsning, ved å bare droppe bacon eller servere det ved siden av. Og tullete å ikke gjøre det. Og slik er det jo med det meste, det går fint å tilpasse. Men om man en gang lager en rett som er fullt og helt basert på svin, som svineribbe hvis man har om tradisjonsmat, så bør det også gå bra, ved at muslimene akkurat den gangen klarer seg med å spise poteter og annet tilbehør, og hva de nå måtte lage til dessert. Neste gang lager de fiskesuppe, og da blir det noen andre som må stå over, og bare spise rundstykkene, fordi de ikke liker fisk. Dette er jo uansett noe man må lære seg å leve med, enten man er allergiker, kresen, eller av andre grunner avstår fra bestemte matvarer. Samtidig som den som lager maten bør strekke seg lengst mulig for å tilpasse maten til dem som skal spise den, og derfor lære på skolen om hvilke alternativer og variasjonsmuligheter man har.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 10-02-22 kl 22:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
I mål
|
Klart. Men det er jo noe en voksen/lærer bør være bevisst på i alle fag og uansett. Og om man har fått beskjed om at noen har særskilte vansker med mat, er man selvsagt ekstra obs. Dette er jo akkurat det samme som tilrettelegging i andre fag, tenker jeg. Om man har fått beskjed om at noen har hatt enorme utfordringer med selvtilliten i matematikk, passer man selvsagt på å tilnærme seg på en lur måte. Eller BØR passe på det i det minste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Introvert textrovert
|
Veldig enig. Og er ikke det med store vansker med å spise en matvare oftest assosiert med en diagnose (ja, jeg skjønner det ikke alltid er slik)?
![]() |
#191 |
I mål
|
Jeg ville tenkt at store vansker med å spise en matvare er det, men det er jo ikke så lett med barn å vite hva som er en reell stor vanske da. Så man bør vel gjerne være informert fra foreldre ved vansker av så omfattende grad at det bør tilrettelegges for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Glamorøs
|
Nei, det tror jeg ikke. Altså; ja - folk med diagnoser kan ha spiserelatert problematikk som en tilleggsdimensjon, men jeg tror folk helt uten diagnoser kan f.eks ha et traume knyttet til mat som gjør at noe blir vanskelig, uten at det er noe som trengs å utredes og settes merkelapp på. Jeg liker ikke helt tendensen med at om det ikke kan diagnostiseres så finnes det ikke (satt på spissen, vet det ikke var det du sa altså, mer generell rambling). Normalitetsbegrepet blir så smalt, og handlingsrommet for hva man hensyntas lite.
![]() |
#193 |
Drømmer
|
Nei, det er virkelig ikke alltid slik. For min del er det tvang i barndommen som gjør at jeg sliter med en god matvarer. Mitt barn har heller ingen diagnose. |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Drømmer
|
Godt skrevet ,jeg er helt enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Ja, guttungen min sliter med å spise gratenger med ost, på grunn av at han satte slik ost i halsen og følte at han ble kvalt en gang da han var veldig liten. I mange år sa han bare at han ikke likte lasagne, og vi skjønte ikke hvorfor, siden han elsket all anna pasta med kjøttsaus. Det var egentlig ganske upratkisk, fordi lasagne er noe man ofte får servert på besøk, fordi det er noe som er lett å lage til mange, og det er noe "alle" liker. Først da han ble ganske stor greide han selv å identifisere og sette ord på hva han ikke likte, og hvorfor. Nå er han veldig glad i lasagne, men tar av osten, han greier fortsatt ikke å spise den. Han brekker seg lett, og får angst for å sette den fast i halsen, så det går rett og slett ikke ned. Heldigvis ikke noe stort problem, det er lett å skrape av osten på slik mat (og søstrene krangler om å få osten hans
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 11-02-22 kl 09:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Enig i at kresenhet ikke bør sykeliggjøres. Jeg er som sagt veldig kresen selv og har en alt for lang liste over ting jeg bare ikke klarer å spise. Jeg mener folks holdninger til kresenhet er blitt mye bedre de siste årene, i hvert fall møter jeg mye mer forståelse og mindre fordømming nå enn jeg gjorde før. Og det er vanskelig å være kresen, jeg er blitt bedre de siste årene, men jeg var sikkert nesten 30 før jeg hadde noen glede av å gå ut og spise. Og jeg husker heimkunnskap som et mareritt selv, men det var jo på grunn av tvangen og de stygge kommentarene fra læreren. Jeg håper og tror at lærere generelt har fått bedre holdninger og måter å snakke til elever på enn de hadde for 20 år siden. Og jeg mener fremdeles at den absolutt store, store flertallet av kresne barn trenger å ha mat og helse og utsettes for nye lukter, smaker og konsistensen. Å spise sammen med klassen, lage maten selv osv. er noe annet enn å oppfordres av mamma og pappa. Også finnes det noen barn som strever så mye at de må få mer tilrettelagt undervisning enn bare å slippe å snakke, men de er veldig få og det er ikke de som skal sette premissene for faget.
![]() |
![]() |
#197 |
I mål
|
Dette. Og om man er av dem, er det ikke nødvendigvis slik at man må ha en diagnose, men jeg ville tenkt man burde søke hjelp med vanskelighetene. Og da er det naturlig å informere lærer om tilretteleggingsbehov. |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Jeg er enig med alt dere sier altså. Og jeg er helt enig i at man ikke sal tvinge noen til å spise noe de ikke klarer. Jeg mener egentlig ikke å bagatellisere.
![]() |
#199 |
Introvert textrovert
|
Dere sier det bedre enn meg.
![]() |
#200 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!