Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mat og helse for muslimer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-22, 14:48   #141
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Å tilrettelegge for kresenhet i M&H er heftig. A liker ikke gulrot, B liker ikke fisk, C liker ikke frukt osv osv. Men ja, alle skal kunne spise noe, det pleier å gå fint. Har også flere ganger opplevd at elevene selv har løst det med å justere oppskriften litt, lage en del av maten med eller uten en ingrediens osv.

Og å løse det med å tilpasse oppskriften er det jo veldig mye læring i!

Men altså, all ære til de som underviser i mat og helse, det må jo være et skikkelig minefelt om man skal makte å ta inn over seg alle eventualiteter mht kan ikke, vil ikke, ønsker ikke, liker ikke, får ikke lov osv.

Gammel 09-02-22, 15:02   #142
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Kan jeg stille et sånn helt dumt spørsmål om kjøtt og halal? Jeg mener at en eller annen (Floksa) skrev i tråden at alt kjøtt i Norge slaktes halal - minus bønnen (...)

Nettopp det at det er minus bønnen gjør at det nettopp ikke er halal da. For noen er ikke bønnen viktig, for andre så er det det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-22, 15:31   #143
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nettopp det at det er minus bønnen gjør at det nettopp ikke er halal da. For noen er ikke bønnen viktig, for andre så er det det.

Ja, jeg har ikke problemer med å forstå at det er viktig for en del muslimer. Men jeg lurer fremdeles på hvorfor kjøttet var så annerledes i Tyrkia enn det er her, og forstår ikke det med at «alt kjøtt slaktes halal minus bønnen» i Norge, for det er jo neppe bønnen som gjør at kjøttet i Tyrkia var helt fullstendig fritt for blod, og det er det jo ikke i Norge.

Gammel 09-02-22, 15:32   #144
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Med tanke på at Milfrid egentlig kommenterte at kjøttet annerledes ut i Tyrkia enn her i Norge (type helt hvitt/brunt): Mener du bønnen endrer faktisk struktur og farge på kjøttet?

Eller kanskje de også tilbereder kjøttet annerledes? gajamor snakket jo om oppbevaring i rennende vann, for deretter å oppbevares i melk. Mulig det i større grad tømmer slaktet for blod, og at det er viktigere i Tyrkia enn i Norge.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-22, 15:35   #145
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Med tanke på at Milfrid egentlig kommenterte at kjøttet annerledes ut i Tyrkia enn her i Norge (type helt hvitt/brunt): Mener du bønnen endrer faktisk struktur og farge på kjøttet?

Eller kanskje de også tilbereder kjøttet annerledes? gajamor snakket jo om oppbevaring i rennende vann, for deretter å oppbevares i melk. Mulig det i større grad tømmer slaktet for blod, og at det er viktigere i Tyrkia enn i Norge.

Ja, det var det med at selve kjøttet var annerledes i Tyrkia jeg lurte på, sett i sammenheng med det som vel sagt om at kjøtt i Norge slaktes halal minus bønnen. For vi er jo alle enige om at bønn ikke endrer kjøttet fysisk.

Gammel 09-02-22, 15:44   #146
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Seff.

Gammel 09-02-22, 15:46   #147
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Ellers tenker jeg at man bare må høre med den enkelte. Jeg hadde besøk første juledag av Eldstemann, som hadde med ei venninne som er muslim. Familien hennes hadde dratt til Bosnia i julen, og datteren min syntes det var ille at hun skulle være alene i julen, så hun ble invitert til å feire jul med dem. Vi hadde rester fra julaften, og hun spiste pinnekjøtt og poteter og kålrabistappe, stod over medisterkaker og pølser. Uproblematisk at det ikke var halal og at poteter var kokt i øl. Skumnisser i sokken var også helt greit.

Husker eldstemann hadde ei i klassen som ikke kom i bursdag der ene året. Neste år var jeg nede og leverte invitasjon personlig til faren, forklarte at det var kjekt om hun ville komme, og at vi skulle servere halal-pølser. Og jenta kom.

Gammel 09-02-22, 15:47   #148
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Å tilrettelegge for kresenhet i M&H er heftig. A liker ikke gulrot, B liker ikke fisk, C liker ikke frukt osv osv. Men ja, alle skal kunne spise noe, det pleier å gå fint. Har også flere ganger opplevd at elevene selv har løst det med å justere oppskriften litt, lage en del av maten med eller uten en ingrediens osv.

Nemlig. De fleste middagsretter er jo slik at man bare kan velge bort det man ikke liker. Er det fisk, poteter og grønnsaker som skal spises så kan fint de som ikke liker fisk bare spise poteter og grønnsaker. I mat som er sammenblandet kan man alltids pirke ut soppen/løken/gulrotbitene/etc, og ellers velge å servere ved siden av det som en eller annen absolutt ikke kan blande inn.

Å lage vegetarvarianter av tradisjonelle matretter som vanligvis inneholder kjøtt er noe jeg gjerne skulle lært mer av selv, så det burde definitivt inngå i pensum, også om det ikke er vegetarianere i klassen. Om man ikke nøvendigvis lager det, fordi det ikke er behov for det, så burde man i alle fall stille spørsmålet "er det noen som har forslag til hvordan vi kunne laget denne retten uten kylling?" eller informere om at "denne suppen kan også lages melkefri, da kan man bruke havremelk i stedet", eller "dersom noen ikke spiser bacon kan man fint servere dette på siden, i stedet for å blande det inn i finnbiffen" etc.

Det er ellers ganske forskjellig hvordan folk forholder seg til slike problemstillinger. Jeg har hørt mange ulike holdninger, både fra lærere og ansatte i barnehager, og andre som jobber med mat. For noen er det et stort problem og irritasjonsmoment, for andre er det snarere en ekstra utfordring som gjør jobben mer krevende, men også mer spennende. Og for andre igjen er det rett og slett bare en del av jobben, det er bare slik det er, en av arbeidsoppgavene som må løses på en eller annen måte, det er det man har betalt for, slik man i alle jobber kommer ut for arbeidsoppgaver man må bruke mer tid, tankevirksomhet og ressurser på å løse.

Sist redigert av My : 09-02-22 kl 16:03.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-22, 15:57   #149
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å tilrettelegge for allergi, tro og livssyn er lovpålagt. Å tilrettelegge for kresenhet er ikke det. Og noe av poenget med faget er å introdusere ulike typer mat til barna og lære dem om sammenhengen mellom kosthold og helse. Det blir vanskelig dersom man skal ta hensyn til hvert enkelt barns smakspreferanser. Jeg vet ikke hva slags tilrettelegging du mener man skal ha som kresen, utover å tvinges å smake, Lille meg?

Og helt ærlig, for oss som er kresne er det et poeng å utsettes for mat som er litt utenfor vår preferanser. Det er det ikke for de andre restriksjonene. Å si at det er noe man har valgt, vitner om en snever forståelse av hva religion/livssyn er.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-22, 15:59   #150
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, jeg har ikke problemer med å forstå at det er viktig for en del muslimer. Men jeg lurer fremdeles på hvorfor kjøttet var så annerledes i Tyrkia enn det er her, og forstår ikke det med at «alt kjøtt slaktes halal minus bønnen» i Norge, for det er jo neppe bønnen som gjør at kjøttet i Tyrkia var helt fullstendig fritt for blod, og det er det jo ikke i Norge.

Mer matsminke i Norge enn i Tyrkia kanskje?

Gammel 09-02-22, 16:05   #151
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Mer matsminke i Norge enn i Tyrkia kanskje?

Nei, det var jo selve strukturen som var annerledes, alt kjøtt var sånn «kylling-aktig», om du forstår hva jeg mener? Her er jo kjøttet «rødt», det var det ikke i Tyrkia.

Så derfor lurer jeg på om halal-slakting er samme måte å slakte på som i Norge, minus bønnen, eller om man tømmer dyret enda mer for blod enn det som er vanlig her?

Gammel 09-02-22, 16:23   #152
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har da ikke inntrykk av at noen blir TVUNGET til å spise noe de ikke liker i M&H?

Joda. Alle MÅ smake. Og i forrige time måtte en gutt spise opp all salat han hadde forsynt seg med, fordi han hadde tatt så mye (og han liker det ikke, så jeg er enig i at det er teit av han å gjøre).

Selv har jeg som voksen kastet opp i munnen min (og svelget det ned igjen) i feks bryllup fordi jeg høflig har forsøkt å svelge ned røkelaks, så jeg har landet på at det er best å la ting ligge. Og skulle ønske barn også slapp slikt. Men å oppfordre til å smake en bit - selvsagt.

Gammel 09-02-22, 16:26   #153
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

På skolen til knerten løser de det ved at alt kjøtt som serveres er halal. Problem solved.

Som sagt har mitt barn flere venner som ikke får spise halalkjøtt borte (inkl storfekjøtt merket med halal), kun hjemme. Så det er ikke så enkelt heller. (Og det er "kjempegøy" når man tror man har fikset bra bursdag med kyllingpølser når barnet sitter der sultent og ikke kan spise de og ingen har sagt noe i forkant)

Gammel 09-02-22, 16:52   #154
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Som sagt har mitt barn flere venner som ikke får spise halalkjøtt borte (inkl storfekjøtt merket med halal), kun hjemme. Så det er ikke så enkelt heller. (Og det er "kjempegøy" når man tror man har fikset bra bursdag med kyllingpølser når barnet sitter der sultent og ikke kan spise de og ingen har sagt noe i forkant)

Det har vi også opplevd, men det ser ut til at de stoler mer på skolen enn på tilfeldige privatpersoner.

Total spinoff: knerten har en kompis hvis foreldre var veldig skeptisk til om vi faktisk forstod hva halal innebar. Han spiste en frukt mens vi andre spiste middag. Helt til vi skulle ha fiskeboller i hvit saus til middag. Dette var det RARESTE gutten hadde sett og flere telefoner senere (hvor jeg også måtte fortelle mor at det var fullstendig halal), så fikk gutten spiste middag hos oss. Og også etter middagen mente gutten at det var det rareste han hadde spist. Ikke hadde det vært noe godt heller.

Men det åpnet noen dører. Etterpå fikk han spise middag hos oss flere ganger. Mor forstod at jeg skjønte hva det innebar og ikke «lurte» ham.

Gammel 09-02-22, 17:31   #155
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ganske mange muslimer som ber om vegetarmat istedenfor halal kjøtt, kanskje fordi de har dårlige erfaringer med tilrettelegging? Jeg har overhørt ganske mange fordomsfulle kommentarer om andres mat i årenes løp. Verst var det med en jente som spurte etter vegan mat etter å ha gått med bøsse for tv-innsamlingen. De andre 3 i arr. Komiteen visste ikke at jeg var vegetarianer, og godt var det. Jeg lot de bare prate ivei, og ble veldig opptatt med å studere en liste over bøssebærere.

Gammel 09-02-22, 18:03   #156
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nei, det var jo selve strukturen som var annerledes, alt kjøtt var sånn «kylling-aktig», om du forstår hva jeg mener? Her er jo kjøttet «rødt», det var det ikke i Tyrkia.

Så derfor lurer jeg på om halal-slakting er samme måte å slakte på som i Norge, minus bønnen, eller om man tømmer dyret enda mer for blod enn det som er vanlig her?

Det er vanlig å marinere kjøtt i natron i andre land, fordi man bruker seigere kjøtt og natron løser opp fibrene. I tillegg kan kjøttet være sous videt til en annen konsistens, og mer gjennomkokt enn vanlig her.

Gammel 09-02-22, 23:12   #157
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda. Alle MÅ smake. Og i forrige time måtte en gutt spise opp all salat han hadde forsynt seg med, fordi han hadde tatt så mye (og han liker det ikke, så jeg er enig i at det er teit av han å gjøre).

Synes det virker som om læreren har andre utfordringer enn bare tilpasningsproblemer i faget.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-22, 23:24   #158
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Absolutt. De fleste barn på skolen (ihvertfall på de to trinnene jeg har kjennskap til) misliker faget intenst. Mitt barn også, som normalt elsker matlaging, er flink og spiser alt. Hun har albuer på bordet, og spiste med kun gaffel fremfor kniv og gaffel (som hun lærte da hun var 2 år).

Gammel 10-02-22, 07:51   #159
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tipper du har fått kalv?
Altså en anemisk, syk, sultefôret kalv. Også kjent som veil.
De blir helt lyse i kjøttet. Av anemien.
Veldig mye brukt i andre land.
Selv om dyret er fullstendig tømt for blod er rødt kjøtt rødt og hvitt kjøtt lyst.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 07:56   #160
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Absolutt. De fleste barn på skolen (ihvertfall på de to trinnene jeg har kjennskap til) misliker faget intenst. Mitt barn også, som normalt elsker matlaging, er flink og spiser alt. Hun har albuer på bordet, og spiste med kun gaffel fremfor kniv og gaffel (som hun lærte da hun var 2 år).

Det er så dumt når slike praktiske fag blir "ødelagt".

Knerten synes Mat&Helse er veldig, veldig stas. Og det synes han selv om han er utrolig kresen. Veldig mye av det de lager er mat han ikke spiser hjemme, men jeg tror kanskje at han smaker på skolen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:59.