|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?
Og å løse det med å tilpasse oppskriften er det jo veldig mye læring i!
![]() |
#142 |
Glamorøs
|
Nettopp det at det er minus bønnen gjør at det nettopp ikke er halal da. For noen er ikke bønnen viktig, for andre så er det det.
![]() |
#143 |
Shake it out!
|
Ja, jeg har ikke problemer med å forstå at det er viktig for en del muslimer. Men jeg lurer fremdeles på hvorfor kjøttet var så annerledes i Tyrkia enn det er her, og forstår ikke det med at «alt kjøtt slaktes halal minus bønnen» i Norge, for det er jo neppe bønnen som gjør at kjøttet i Tyrkia var helt fullstendig fritt for blod, og det er det jo ikke i Norge.
![]() |
#144 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Med tanke på at Milfrid egentlig kommenterte at kjøttet så annerledes ut i Tyrkia enn her i Norge (type helt hvitt/brunt): Mener du bønnen endrer faktisk struktur og farge på kjøttet?
![]() |
#145 |
Shake it out!
|
Ja, det var det med at selve kjøttet var annerledes i Tyrkia jeg lurte på, sett i sammenheng med det som vel sagt om at kjøtt i Norge slaktes halal minus bønnen. For vi er jo alle enige om at bønn ikke endrer kjøttet fysisk.
![]() |
#146 |
Glamorøs
|
Seff.
![]() |
#147 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Ellers tenker jeg at man bare må høre med den enkelte. Jeg hadde besøk første juledag av Eldstemann, som hadde med ei venninne som er muslim. Familien hennes hadde dratt til Bosnia i julen, og datteren min syntes det var ille at hun skulle være alene i julen, så hun ble invitert til å feire jul med dem. Vi hadde rester fra julaften, og hun spiste pinnekjøtt og poteter og kålrabistappe, stod over medisterkaker og pølser. Uproblematisk at det ikke var halal og at poteter var kokt i øl. Skumnisser i sokken var også helt greit.
![]() |
#148 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Nemlig. De fleste middagsretter er jo slik at man bare kan velge bort det man ikke liker. Er det fisk, poteter og grønnsaker som skal spises så kan fint de som ikke liker fisk bare spise poteter og grønnsaker. I mat som er sammenblandet kan man alltids pirke ut soppen/løken/gulrotbitene/etc, og ellers velge å servere ved siden av det som en eller annen absolutt ikke kan blande inn.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 09-02-22 kl 16:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Å tilrettelegge for allergi, tro og livssyn er lovpålagt. Å tilrettelegge for kresenhet er ikke det. Og noe av poenget med faget er å introdusere ulike typer mat til barna og lære dem om sammenhengen mellom kosthold og helse. Det blir vanskelig dersom man skal ta hensyn til hvert enkelt barns smakspreferanser. Jeg vet ikke hva slags tilrettelegging du mener man skal ha som kresen, utover å tvinges å smake, Lille meg?
![]() |
![]() |
#150 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Mer matsminke i Norge enn i Tyrkia kanskje?
![]() |
#151 |
Shake it out!
|
Nei, det var jo selve strukturen som var annerledes, alt kjøtt var sånn «kylling-aktig», om du forstår hva jeg mener? Her er jo kjøttet «rødt», det var det ikke i Tyrkia.
![]() |
#152 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Joda. Alle MÅ smake. Og i forrige time måtte en gutt spise opp all salat han hadde forsynt seg med, fordi han hadde tatt så mye (og han liker det ikke, så jeg er enig i at det er teit av han å gjøre).
![]() |
#153 |
Unik
Som sagt har mitt barn flere venner som ikke får spise halalkjøtt borte (inkl storfekjøtt merket med halal), kun hjemme. Så det er ikke så enkelt heller. (Og det er "kjempegøy" når man tror man har fikset bra bursdag med kyllingpølser når barnet sitter der sultent og ikke kan spise de og ingen har sagt noe i forkant)
![]() |
#154 |
ej ikke møjkets heije
|
Det har vi også opplevd, men det ser ut til at de stoler mer på skolen enn på tilfeldige privatpersoner.
![]() |
![]() |
#155 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Ganske mange muslimer som ber om vegetarmat istedenfor halal kjøtt, kanskje fordi de har dårlige erfaringer med tilrettelegging? Jeg har overhørt ganske mange fordomsfulle kommentarer om andres mat i årenes løp. Verst var det med en jente som spurte etter vegan mat etter å ha gått med bøsse for tv-innsamlingen. De andre 3 i arr. Komiteen visste ikke at jeg var vegetarianer, og godt var det. Jeg lot de bare prate ivei, og ble veldig opptatt med å studere en liste over bøssebærere.
![]() |
#156 |
Glamorøs
|
Det er vanlig å marinere kjøtt i natron i andre land, fordi man bruker seigere kjøtt og natron løser opp fibrene. I tillegg kan kjøttet være sous videt til en annen konsistens, og mer gjennomkokt enn vanlig her.
![]() |
#157 |
I mål
|
Synes det virker som om læreren har andre utfordringer enn bare tilpasningsproblemer i faget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Unik
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Absolutt. De fleste barn på skolen (ihvertfall på de to trinnene jeg har kjennskap til) misliker faget intenst. Mitt barn også, som normalt elsker matlaging, er flink og spiser alt. Hun har albuer på bordet, og spiste med kun gaffel fremfor kniv og gaffel (som hun lærte da hun var 2 år).
![]() |
#159 |
can-jur
|
Jeg tipper du har fått kalv?
![]() |
![]() |
#160 |
ej ikke møjkets heije
|
Det er så dumt når slike praktiske fag blir "ødelagt".
![]() |
![]() |
|
|