|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?
Det er selvsagt et veldig viktig poeng at noe er lovpålagt. Det sagt, så kan jeg ikke se at ordet "allergi" står ett eneste sted i Opplæringsloven. Derimot er det ganske opplagt at § 1.3 i Opplæringsloven, som blant annet Norsk cøliakiforenings ungdom henviser til, også kan brukes for elever som er spesielt kresne.
Litt mer respekt for de som er kresne hadde vært en god begynnelse, i alle fall. Det er jo ganske tydelig at mange ser ut til å tro at det å være kresen bare er et merksnodig innfall, og at det i realiteten er noe man skal skamme seg over, og skjule som best man kan.
For mange kresne er det et poeng å utsettes for mat som er litt utenfor preferansene når den kresne er klar for det og på den kresnes premisser. Det er på siste del av dette punktet det vanligvis svikter.
Det må du gjerne mene, men det er ikke få ganger jeg har fått hørt at man må velge å tro. At det er et aktivt valg man tar, kanskje spesielt når troen kolliderer med den virkelige verden. Å ikke stille spørsmål ved hvorfor man har akkurat den troen man har, det syns jeg er naivt.
![]() |
#2 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Fint, grundig, informativt og tankevekkende innlegg Lille meg. (Mellomste likte ikke fisk, som i all fisk som ble prøvd, uansett tilberedningsmetode, før hen ble voksen. Hen brakk seg uansett. Ingen allergi, ikke en gang vranghet, men umulig likevel). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Men hvordan mener du dette skal foregå i praksis? Alle i denne tråden er enige med deg i at det ikke er greit å presse, tvinge, true, latterliggjøre eller andre ting som kommer i samme kategori. Hva mener du skal gjøres utover det?
Det gamle testamentet er den gamle pakten, mellom gud og jødene. Da Jesus kom til jorden, oppfylte gud denne pakten, og laget den nye pakten; det nye testamentet.
![]() |
![]() |
#4 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Hvordan man i praksis skal oppnå respekt? En begynnelse er i alle fall å gjøre nettopp det jeg har gjort i denne tråden. Jeg har adressert deg og andre som mener det er helt opplagt at kresenhet er noe helt annet enn å ikke kunne spise noe på grunn av religiøs overbevisning. Jeg syns Milfrid skriver det godt:
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Men det er jo ingen som har sagt at noen skal tvinges til å smake på noe. Mener du at man i mat og helse alltid skal lage mat som alle vil spise?
![]() |
![]() |
#6 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Kresenhet er ganske som det er. Noen er veldig sensitive enn andre.
![]() |
#7 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Ja, dette lurer jeg også på. Skjønner jo at det blir sett på som håpløst hvis det hver eneste gang skal lages mat som 100% av elevene skal like alle ingrediensene i, og alt tilbehøret til. Alle får av og til noe de ikke liker/tillater seg/tåler, men da kutter de ut akkurat den matvaren og spiser det andre. F.eks pirker ut biter med sopp eller løk, dropper fisken og spiser bare poteter og grønnsaker, har baconet ved siden av finnbiffen, dropper desserten e.l. Det aller meste av mat kan lages på en måte som gjør at alle kan spise noe. Hvis man bare vil. Og neste uke er det noen andre som må droppe en del av retten. Jeg skjønner ærlig talt ikke at det skal være noen stor krise å måtte lære om, og være med på å tilberede mat man ikke liker eller av andre grunner ikke kan spise. I tilfellet i HI var det en svært enkel løsning, ved å bare droppe bacon eller servere det ved siden av. Og tullete å ikke gjøre det. Og slik er det jo med det meste, det går fint å tilpasse. Men om man en gang lager en rett som er fullt og helt basert på svin, som svineribbe hvis man har om tradisjonsmat, så bør det også gå bra, ved at muslimene akkurat den gangen klarer seg med å spise poteter og annet tilbehør, og hva de nå måtte lage til dessert. Neste gang lager de fiskesuppe, og da blir det noen andre som må stå over, og bare spise rundstykkene, fordi de ikke liker fisk. Dette er jo uansett noe man må lære seg å leve med, enten man er allergiker, kresen, eller av andre grunner avstår fra bestemte matvarer. Samtidig som den som lager maten bør strekke seg lengst mulig for å tilpasse maten til dem som skal spise den, og derfor lære på skolen om hvilke alternativer og variasjonsmuligheter man har.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 10-02-22 kl 22:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|