|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
Passiv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Bort med barn med downs syndrom (VG)Sånn ang. barn med spesielle behov, og etter Finnesand uttalelsen. |
|
|
|
|
|
#242 |
|
By the Sea
|
Sv: Bort med barn med downs syndrom (VG)
Jeg er for selvbestemt abort selv om jeg er mot abort...
|
|
|
#243 |
|
Ringskrømt
|
Bla bla bla. Kall det uklokt, kall det hva du vil. |
|
|
|
|
|
#244 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette må jeg si var et veldig konstruktivt bidrag i debatten.
|
|
|
#246 |
|
Borte
|
Sv: Bort med barn med downs syndrom (VG)Nå ser jeg at denne debatten delvis handler om retten til selvbestemt abort. I et samfunnsmessig perspektiv er jeg helt og holdent for retten til selvbestemt abort. For meg handler det om å redde livet (og livskvaliteten) til de som lever, og da kommer livet til de som ikke er født i andre rekke. Det høres sikkert fælt ut, men jeg ser det sånn. I et samfunnsmessig perspektiv syns jeg det er verre å skape farlige hjemmeaborter/ illegale aborter og foreldreløse, uønskede, neglisjerte og vanskeligstilte barn enn å tillate abort.
|
|
|
#247 |
|
Textrovert
|
Jeg er helt på høyde med deg her, Kasia, og signerer hvert eneste ord.
|
|
|
#248 |
|
By the Sea
|
Å være kategorisk ( og da særlig på andre menneskers vegne ) er en langt enklere løsning enn å gidde å ta et nyansert blikk på en sak.
|
|
|
#249 |
|
Ringskrømt
|
Hvor nyansert behøver man å bli i en slik sak? Du taler morens sak, og da finnes det sikkert 1000 om att-er. Men for meg, som utelukende tenker på babyen i magen, finnes det bare én side av saken, og det er retten til liv. |
|
|
|
|
|
#250 |
|
Leser
|
OK, og da er spørsmålet: "Når ville du ha valgt å tatt livet av et nyfødt barn?" Mener du virkelig at det vitner om etisk og sjelelig letthet hvis man svarer: "Jeg ville aldri velge å ta livet av et nyfødt barn."?
Jeg er helt uenig i at dette er etiske gråsoner. Men dette er eksempler på at man veier forskjellige etiske normer opp mot hverandre. I det første eksemplet ditt er det to etiske retningslinjer som veies. 1) Det er galt å drepe og 2) Jeg må beskytte barnet mitt. Hvis man velger å drepe hvis barnet ens er i fare betyr det at man vekter det å beskytte barnet sitt sterkere enn man vekter det at det er galt å drepe. Det har ikke noe med gråsoner å gjøre, det har med at de fleste av oss ordner etiske retningslinjer hirarkisk, slik at noen etiske retningslinjer vil overstyre andre.
|
|
|
#251 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Bort med barn med downs syndrom (VG)Jeg vet ikke om Jeg syns Skremmern trenger å ta et mer nyansert syn på saken sin, som Zoë etterlyser her, jeg.
|
|
|
#252 |
|
By the Sea
|
Jeg tenker ikke kun på moren.
Det er vanskelig å skulle finne en god grunn til å drepe et nyfødt barn.
|
|
|
#253 |
|
By the Sea
|
Nei, jeg synes ikke det er klart.
|
|
|
#254 |
|
Leser
|
Det blir neppe noen fysiske skavanker pga incest. Inavl er uheldig, men det må foregå systematisk og i større utstrekning en ett tilfelle for at fysiske feil skal oppstå.
Det er ikke vanskelig å finne gode grunner til å drepe nyfødte barn. Det skjer hver dag. Spesielt i India mener jeg det skjer en god del spedbarnsdrap - de har ikke mat til alle barna. Men jeg synes definitivt ikke det er en akseptabel løsning eller etisk rett, selv om jeg har forståelse for at det skjer. For det var det jeg prøvde å spørre om: "Når mener du det er etisk forsvarlig å drepe et nyfødt barn?" (Ikke når det skjer rent praktisk, for det skjer hele tiden)
Jeg oppfatter en etisk gråsone dithen at man har en etisk regel som strekkes slik at den favner over mer enn den gjorde i utgangspunktet. Eksempelvis, jeg mener at man skal ikke drepe. Jeg mener alikevel at hvis jeg tråkker på en snegle er dette "utenfor" den etiske regelen. En gråsone for denne regelen vil for meg være abort. På et gitt punkt i svangerskapet mener jeg at det ikke er drap (eksempelvis ved kunstig befruktning, mener jeg at det ikke er drap og kaste nedfrosste, befruktete egg), men på et annet gitt punkt mener jeg det er drap (eksempelvis kineske aborter som ble utført ved at barnet fikk en giftsprøyte i fonatellen, mens fødselen var i gang).
Nei, hallo! Dette kan du da umulig mene? Jeg er definitivt ikke noen motstander av abort og mener også at det i mange tilfeller er helt OK. Men jeg mener da ikke at abort er for å beskytte det ufødte barnet? (Eneste tilfelle jeg kan komme på er at man terminerer fostre ved flerlingegraviditeter).
|
|
|
#255 |
|
By the Sea
|
Sv: Bort med barn med downs syndrom (VG)Mennesker som aborterer et barn med prognoser som tilsier sterk funksjonshemning og et liv i smerter, gjør dette for å beskytte det ufødte liv, him.
|
|
|
#256 |
|
Leser
|
Man kan ikke beskytte livet ved å fjerne det. Det er en selvmotsigelse uansett hvordan man snur og vender på det.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 02-08-07 kl 13:05. Årsak: La til et PS |
|
|
|
|
|
#257 |
|
By the Sea
|
Sv: Bort med barn med downs syndrom (VG)Ja, da skjønner jeg poenget ditt.
|
|
|
#258 |
|
Epikur
|
Sv: Bort med barn med downs syndrom (VG)At man selv er mot noe behøver ikke å bety at alle skal forbys å gjøre det samme?
|
|
|
#259 |
|
Ringskrømt
|
Menneskefiendtlig? Feigt? Ansvarsfraskrivende? Noen bedre? |
|
|
|
|
|
#260 |
|
By the Sea
|
Helt enig.
|
![]() |
|
|