|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Bort med barn med downs syndrom (VG)
Ja, uansett. Eneste tilfellene jeg synes er OK, er hvis det ikke er medisinsk forsvarlig å fortsette svangerskapet. Som f.eks. hvis mors liv står i fare. |
|
|
|
|
|
#222 |
|
Ringskrømt
|
Jeg mangler ikke forståelse for at det kan være tungt/trist/grusomt for enkelte å bli gravid. Men nå skriver jeg faktisk at jeg ikke har forståelse for abort, uavhengig av grunn, noe som ikke nødvendigvis utelukker empati for en jente som har blitt voldtatt og gravid. |
|
|
|
|
|
#223 |
|
Epikur
|
Så incestbarn skal bæres frem? Pappa? Nei, det er morfar, det.
|
|
|
#224 |
|
Dramaqueen
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enn hvis barnet som blir båret på viser seg å være alvorlig syk (andre syndromer enn downs syndrom) og hvor barnet etter all sansynlighet kommer til å dø innen to år og de to årene vil være preget av smerter, ubehag og gjentatte operasjoner for i det hele tatt få leve så lenge? |
|
|
|
|
|
#226 |
|
Ringskrømt
|
Jepp. |
|
|
|
|
|
#227 |
|
Textrovert
|
Sv: Bort med barn med downs syndrom (VG)Greit nok at du skriver ja og jepp, Skremmern. Men kan du forklare hvorfor? Snakker du ut fra hva du selv ville ha valgt eller hva alle burde ha valgt? Hvordan kan du i så fall forsvare at det er riktig å tvinge noen til å bære frem et barn som er et resultat av en traumatisk og uønsket hendelse (f.eks. incest). Da kan man jo heller ikke bruke argumentet at "dersom man velger å ha sex, får man ta konsekvensene"? Selv jeg med mitt meget anstrengte forhold til abort, klarer ikke helt å se det mennskelige i dette.
|
|
|
#229 |
|
Leser
|
Jeg er ikke Skremmern og mener heller ikke det samme som henne. Men jeg har forståelse for at enkelte mener at ufødte barn har samme verdi som fødte barn (jeg mener for eksempel det samme om barn som er "nesten klare" til å bli født. Dvs at jeg mener et barn som kan leve - av egen kraft - utenfor livmoren må likestilles med et nyfødt spedbarn.)
|
|
|
#230 |
|
Absolute Beginner
|
Men Skremmern, det er jo ikke alle foreldre som er egnet til å ta vare på barn med spesielle behov, kanskje ikke barn i det hele tatt. Om det er snakk om en familie hvor barna fra før er litt vanskjøttet, det er litt så som så med oppfølging, å sende ungene tidsnok til skolen, ha på dem varme klær vinterstid osv, eller hvor foreldrene drikker, eller hva som helst, mener du fortsatt at abort er helt feil? At et dårlig liv er å foretrekke fremfor abort? |
|
|
|
|
|
#231 |
|
Textrovert
|
Sv: Bort med barn med downs syndrom (VG)Him: Jeg forstår tankegangen du fremlegger, det er ikke det. Men når Skremmern sier bare, ja, jepp og aldri, så blir det vanskeligere å prøve å sette seg inn i tankegangen og verdisynet. Det var derfor jeg ønsket å få henne til å utdype.
|
|
|
#232 |
|
Ringskrømt
|
Jeg sier ikke bare ja og jepp, Divine, jeg har forklart mitt ståsted i to tidligere innlegg. Nå skriver him det bedre enn meg, men jeg synes likevel jeg gir en ganske grei forklaring over her.
|
|
|
|
|
|
#233 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bort med downs-barna (VG)
Skremmern, mener du virkelig at man skal føde barnet for enhver pris? Også hvis det ikke har noen som helst forutsetning for å kunne leve utenfor mors liv?
|
|
|
#234 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg synes du har forklart deg helt greit, og du har også et helt konsistent syn på abort, så det er ikke noe å si på det.
|
|
|
#235 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Bort med barn med downs syndrom (VG)Jeg var ikke annet enn støttende da en venninne av meg tok abort, men for å være helt ærlig aner jeg ikke hva jeg ville gjort hadde jeg makten til å forhindre en ev. abort. Hvis jeg blir spurt IRL, om hva jeg synes, sier jeg meningen min. Ikke at det er mord og at man vil brenne i helvete, men at jeg er imot et slikt inngrep. |
|
|
|
|
|
#236 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bort med barn med downs syndrom (VG)Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort.
Uansett er det den enkelte som må kunne få velge, mine valg er sikkert ikke riktig for andre, men de er det for meg. |
|
|
|
|
|
#237 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg respekterer at du har det synet Skremmern, selv om jeg nok ikke forstår deg. Jeg spør ikke for å gnage eller kritisere, jeg vil bare prøve å forstå: |
|
|
|
|
|
#238 |
|
Ringskrømt
|
Medisinsk forsvarlig = fosteret er ikke forenelig med liv, mor kommer til å dø hvis hun bærer det fram. |
|
|
|
![]() |
|
|