|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#321 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn
Det er ikke bare kvinnene som har endret seg siden "gamle dager". Besteforeldre jobber jo mye lengre, og begge besteforeldre jobber. Man bor oftere lengre borte fra familienettverket og storfamilie-begrepet har blitt av mindre betydning. |
|
|
|
|
|
#322 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnMen meningene angående omsorg og tid til barn er uavhegig av kjønn. I denne tråden. For noen. |
|
|
|
|
|
#323 |
|
Borte
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnNår samfunnet utvikler seg og familiemønstre endres så er det naturlig at noen bekymrer seg for hva som skjer. Enten det nå er bekymring for neglisjerte barn med arbeidende foreldre, for barn av alenemødre som vokser opp uten mannlige forbilder eller bekymring for at foreldre overlater barneoppdragelsen til barnehagen og skolen. I denne tråden ser jeg så klart hvorfor noen ser annerledes på hva som er omsorgssvikt enn meg. Det jeg kaller nettverk av voksne blir referert til som "tilfeldige barnevakter", overnatting hos familie og venner uten foreldre kalles "å sende bort" og overtidsjobbing kalles "nedprioritering av barna". Hvis jeg ser det helt svart-hvitt så klart, og det tar jeg meg friheten til å gjøre siden det er en ganske gjennomgående trend i denne tråden.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 21-06-07 kl 11:18. |
|
|
|
|
|
#324 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn*trampeklapp for Kasia*
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#325 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#326 |
|
Helt konge
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnNydelig oppsummert Kasia. Henger meg på trampeklappen og hadde ønsket at Kasias innlegg hadde blitt det siste i denne tråden fordi det var så reflektert og klokt! |
|
|
|
|
|
#328 |
|
Fola Blakken
|
Kasia:
|
|
|
|
#329 |
|
På vei
Jeg vil gjerne vite hvem det er du mener har skapt sine egne definisjoner på omsorgssvikt i denne diskusjonen. Selv kan jeg ikke se at noen har gjort det.
Det vet jeg ikke om jeg er helt enig med deg i. Det kommer an på hvilke samfunn og kulturer du sammenlikner med. De har det selvfølgelig mye bedre materielt sett, medisinsk osv, men at alle deres behov helt fra fødselen av blir ivaretatt like god eller bedre nå enn noen gang tidligere, er jeg ikke nødvendigvis med på. |
|
|
|
|
|
#330 |
|
Borte
|
Jeg sammenligner selvsagt det norske samfunnet og den norske kulturen for få år siden. Ettersom jeg kan lese av innleggene dine så har du og jeg avvikende synspunkter når det gjelder hva som er god omsorg. Men jeg mener nå at utviklingen de siste 30-40 årene har vært positiv når det gjelder at samfunnet ser barns egenverd og at barns rettigheter har fått en helt annen agenda. Foreldre involveres mer i skolehverdagen og er generelt mer opptatt av hva de ønsker for barna sine. I tillegg er det krav til kompetent personale i barnehagene og omsorgssvikt kan dermed oppdages tidligere. For eksempel.
|
|
|
#331 |
|
På vei
Ja, det er godt mulig du mener at foreldrenes tilstedeværelse ikke er viktig.
Du skrev "bedre nå enn noen gang tidligere". Men når du egentlig kun mener i NOrge og 30-40 år tilbake i tid, er jeg mer enig med deg. |
|
|
|
|
|
#332 |
|
Borte
|
Jeg mener det er viktig med gode omsorgspersoner som yter god omsorg.
Beklager, innlegget mitt handlet om norske barn. Det var underforstått hele tiden. Det er mange barn som lider rundt om i verden. Jeg mener barn i Norge så langt tilbake som man historisk sett har oversikt over og snakker generelt og gjennomsnittlig og ikke om enkeltskjebner.
Nei, og det var med vilje. Det er min mening etter å ha lest igjennom tråden flere ganger, fordi dette er et tema som interesserer meg, at omsorgssvikt blir brukt utenfor definisjonen. Jeg vil helst ikke peke ut noen innlegg fordi det skaper en personifisering av debatten som jeg ikke syns vi er tjent med. Dette er en interessant debatt og jeg vil ikke at den skal ødelegges med skittkasting og uthenging av nick.
|
|
|
#333 |
|
På vei
Jeg spør ikke for å skape skittkasting og uthenging av nick. Jeg spør fordi jeg ikke ser at noen har laget egne definisjoner på omsorgssvikt, og jeg er interessert i å vite hva du mener og hva du underbygger disse påstandene med. Det aner meg at du for eksempel kanskje mener at jeg har gjort det. Og det er i så fall feil. |
|
|
|
|
|
#334 |
|
Expired
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnJeg synes innlegget ditt var henrivende og flott, Kasia. Det skal du ha. |
|
|
|
|
|
#335 |
|
Borte
|
Nei, jeg mener ikke at du har gjort det.
|
|
|
#336 |
|
Helt konge
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnJeg føler vi trenger litt fakta. |
|
|
|
|
|
#337 |
|
Helt konge
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnSiden det har vært en del diskusjon om omsorgsevne og sosiel tilhørighet kan kanskje denne delen av samme skriv være av interesse. |
|
|
|
|
|
#338 |
|
Ustabil
|
Men du mener definitivt at jeg har gjort det. Det som er dumt med å liksom skulle unngå å "henge ut noen" er at diskusjonen bare sporer av fordi ingen skjønner nøyaktig hva du sikter til.
Jeg oppfatter at denne definisjonen ligger et stykke unna det som kanskje jevnt over oppfattes som omsorgssvikt (dette var altså ett av flere punkter i definisjonen). Jeg tror de fleste tenker på mer "alvorlige" ting, når vi tenker på omsorgssvikt. |
|
|
|
|
|
#339 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnJeg er ikke så helt sikker på en denne "Tårnfrid-damen" ville vært en veldig god mor selv om hun var hjemme på fulltid, all den tid jeg mener at personligheten til foreldre er like viktig som arbeidssituasjonen. I de aller, aller fleste småbarnsfamilier jeg vet om, gjør faktisk foreldrene alt de kan for å ha tid sammen med ungene sine. Det blir stadig mer vanlig med hjemmekontor, man flexer hvor det er mulig, slik at den ene kan levere i barnehagen, og den andre hente, eller man ordner det slik at barna blir hentet av en annen voksenperson de er trygg på. Det er jo heldigvis ikke slik at mamma og pappa er det eneste saliggjørende, barn har faktisk glede av tid sammen med andre omsorgspersoner. |
|
|
|
|
|
#340 |
|
Expired
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnHjemmekontor verses internetthekta: Jeg tror kanskje mange av oss har sittet litt lenger ved pc'n med ungene i hus enn samvittigheten egentlig sier at vi bør? Bare et eksempel. |
|
|
|
![]() |
|
|