Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-07, 22:01   #321
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Men, er ikke den endrede (og problematiske?) faktoren i dette er at KVINNER i større grad enn før deltar i arbeidslivet på lik linje med menn? Er det ikke nettopp derfor mange innlegg har omhandlet "gamle dager" med storfamilie og omsorg for de gamle?

Det er ikke bare kvinnene som har endret seg siden "gamle dager". Besteforeldre jobber jo mye lengre, og begge besteforeldre jobber. Man bor oftere lengre borte fra familienettverket og storfamilie-begrepet har blitt av mindre betydning.
I tillegg blir det jo mer kontorjobbing og "hjernekraft" framfor håndverksyrker eller storgårder osv osv hvor barna mye enklere kunne ta del i de daglige rutinene. For selv i tidligere dager ble jo barna på en storgård passet av alle de voksne, de gikk slett ikke i skjørtekanten på sin egen mor hele tiden.

Alt dette vil jo ha innvirkning på hvordan et familieliv oppfattes i dag kontra "før", og den eneste veldig åpenbare endringen er kanskje at mor jobber mot at før jobb mor ikke ute (eller hvertfall mindre).

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 09:37   #322
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Men meningene angående omsorg og tid til barn er uavhegig av kjønn. I denne tråden. For noen.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 11:10   #323
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når samfunnet utvikler seg og familiemønstre endres så er det naturlig at noen bekymrer seg for hva som skjer. Enten det nå er bekymring for neglisjerte barn med arbeidende foreldre, for barn av alenemødre som vokser opp uten mannlige forbilder eller bekymring for at foreldre overlater barneoppdragelsen til barnehagen og skolen. I denne tråden ser jeg så klart hvorfor noen ser annerledes på hva som er omsorgssvikt enn meg. Det jeg kaller nettverk av voksne blir referert til som "tilfeldige barnevakter", overnatting hos familie og venner uten foreldre kalles "å sende bort" og overtidsjobbing kalles "nedprioritering av barna". Hvis jeg ser det helt svart-hvitt så klart, og det tar jeg meg friheten til å gjøre siden det er en ganske gjennomgående trend i denne tråden.

Jeg syns det er friskt å lage sine egne definisjoner på omsorgssvikt og velger å forholde meg til omsorgssvikt ut i fra den gjeldende definisjonen som brukes for ivareta barn landet over. Omsorgssvikt er alvorlig og ødeleggende for barnet og jeg syns det er trist om det blir et oppbrukt og intetsigende begrep. Det er mange nivåer mellom omsorgssvikt og optimal omsorg. Og selv om enkelte sikkert mener at de yter optimal omsorg, så ligger de fleste i mellomsjiktet - oftest nærmere optimal omsorg enn omsorgssvikt. Jeg syns det er lite interessant å lese om noens nabo eller noens bekjente. Samfunnsmessig så har barn det langt bedre nå enn noen gang tidligere. Barn blir sett som egne, selvstendige individer med rettigheter og det er egentlig et ganske nytt fenomen. Foreldre i dag er opptatt av at barn skal bli selvstendige, kunnskapsrike, selvbevisste, empatiske, sosiale og at mye av dette skal utvikles på barnas egne premisser. De fleste vil at barna deres skal ha alle gode egenskaper et menneske kan ha og jobber aktivt med det i barneoppdragelsen. For få år siden var dette helt fremmede tanker. Foreldre i dag er MYE mer involvert i barnas hverdag enn tidligere.

Selvsagt skal vi ha stor fokus på alle de barna som av ulike grunner har det vondt. Det er viktig å jobbe for et styrket barnevern, det er viktig med ressursterk kompetanse i barnehager og skoler og det er viktig at folk gjør grep der de ser at foreldre svikter. Statistikk er et godt hjelpemiddel for å finne ut hvor i landet, hvilke bydeler, områder og hvilke skoler og barnehager som har ekstra behov for ressurser. Det er jo faktisk en gang slik at enkelte områder har flere tilfeller av lidende barn enn andre. Det betyr slett ikke at dette skal være en hvilepute i forhold til å avdekke omsorgssvikt i alle sosiale sjikt.

Vi er alle forskjellig i våre reaksjonsmønstre og i hvordan vi definerer god omsorg. Ikke minst i hvordan vi måler resultatet av god omsorg. I tillegg kommer aspektet med at et barn er et eget menneske som går sine egne veier i aller høyeste grad og det er ikke alt som kan styres selv om man tilfeldigvis er moren eller faren. For meg er det viktig å fokusere på at Vesla skal fungere som et samfunnsmedlem og at hun skal fungere optimalt sosialt sett. Dette innebærer at jeg ønsker for henne at hun blir innehaver av en rekke egenskaper som jeg syns er sympatiske og som jeg er sikker på vil hjelpe henne til å få et godt liv. Jeg vil tro de fleste ønsker noe lignende for sine barn. Hvordan man kommer dit og hva det innebærer vil være forskjellig for oss alle. Å rope om omsorgssvikt når noen velger andre sosialiseringsmetoder enn en selv syns jeg er en diger overdrivelse.

Jeg syns også det er viktig å huske at tabloidene fremstiller de fleste saker på den måten som selger best og det er så klart fritt valg om man vil la seg kjøpe. Å lese uttalelser fra forsvarsadvokater i VG er sjelden det samme som å få vite noe vesentlig om en sak.

Dette er mine tanker etter å ha lest tråden.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 21-06-07 kl 11:18.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 13:53   #324
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*trampeklapp for Kasia*

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 14:26   #325
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns det er friskt å lage sine egne definisjoner på omsorgssvikt og velger å forholde meg til omsorgssvikt ut i fra den gjeldende definisjonen som brukes for ivareta barn landet over. Omsorgssvikt er alvorlig og ødeleggende for barnet og jeg syns det er trist om det blir et oppbrukt og intetsigende begrep. Det er mange nivåer mellom omsorgssvikt og optimal omsorg.

Sitat:

Det er jo faktisk en gang slik at enkelte områder har flere tilfeller av lidende barn enn andre. Det betyr slett ikke at dette skal være en hvilepute i forhold til å avdekke omsorgssvikt i alle sosiale sjikt.

Sitat:

Hvordan man kommer dit og hva det innebærer vil være forskjellig for oss alle. Å rope om omsorgssvikt når noen velger andre sosialiseringsmetoder enn en selv syns jeg er en diger overdrivelse.

Fantastisk, Kasia. Du setter ord på akkurat det som har plaget meg med denne tråden, men som jeg ikke klarte å sette ord på selv. Meget, meget bra. Sitatene ovenfor signerer jeg i sin helhet!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 15:08   #326
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nydelig oppsummert Kasia. Henger meg på trampeklappen og hadde ønsket at Kasias innlegg hadde blitt det siste i denne tråden fordi det var så reflektert og klokt!

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 15:11   #327
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kasia, utrolig bra. Ville gitt deg en prikk for det, men må gi til noen andre først!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 15:30   #328
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Kasia, utrolig bra. Ville gitt deg en prikk for det, men må gi til noen andre først!

Kasia:

Gammel 21-06-07, 15:45   #329
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns det er friskt å lage sine egne definisjoner på omsorgssvikt og velger å forholde meg til omsorgssvikt ut i fra den gjeldende definisjonen som brukes for ivareta barn landet over. Omsorgssvikt er alvorlig og ødeleggende for barnet og jeg syns det er trist om det blir et oppbrukt og intetsigende begrep. Det er mange nivåer mellom omsorgssvikt og optimal omsorg. Og selv om enkelte sikkert mener at de yter optimal omsorg, så ligger de fleste i mellomsjiktet - oftest nærmere optimal omsorg enn omsorgssvikt.

Jeg vil gjerne vite hvem det er du mener har skapt sine egne definisjoner på omsorgssvikt i denne diskusjonen. Selv kan jeg ikke se at noen har gjort det.

Samfunnsmessig så har barn det langt bedre nå enn noen gang tidligere.

Det vet jeg ikke om jeg er helt enig med deg i. Det kommer an på hvilke samfunn og kulturer du sammenlikner med. De har det selvfølgelig mye bedre materielt sett, medisinsk osv, men at alle deres behov helt fra fødselen av blir ivaretatt like god eller bedre nå enn noen gang tidligere, er jeg ikke nødvendigvis med på.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 16:13   #330
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Det vet jeg ikke om jeg er helt enig med deg i. Det kommer an på hvilke samfunn og kulturer du sammenlikner med. De har det selvfølgelig mye bedre materielt sett, medisinsk osv, men at alle deres behov helt fra fødselen av blir ivaretatt like god eller bedre nå enn noen gang tidligere, er jeg ikke nødvendigvis med på.

Jeg sammenligner selvsagt det norske samfunnet og den norske kulturen for få år siden. Ettersom jeg kan lese av innleggene dine så har du og jeg avvikende synspunkter når det gjelder hva som er god omsorg. Men jeg mener nå at utviklingen de siste 30-40 årene har vært positiv når det gjelder at samfunnet ser barns egenverd og at barns rettigheter har fått en helt annen agenda. Foreldre involveres mer i skolehverdagen og er generelt mer opptatt av hva de ønsker for barna sine. I tillegg er det krav til kompetent personale i barnehagene og omsorgssvikt kan dermed oppdages tidligere. For eksempel.

Jeg vet selvsagt at det er mange barn som har det vondt i Norge, at økende fattigdom blant barn er et svært alvorlig samfunnsproblem, men jeg er ikke i tvil om at utviklingen de siste 30-40-årene har vært positiv for barn. Og da tenker jeg ikke på velstandsutviklingen og den økonomiske utviklingen. For meg er det intet likhetstegn mellom penger og omsorg.

Gammel 21-06-07, 16:20   #331
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Ettersom jeg kan lese av innleggene dine så har du og jeg avvikende synspunkter når det gjelder hva som er god omsorg.

Ja, det er godt mulig du mener at foreldrenes tilstedeværelse ikke er viktig.

Jeg sammenligner selvsagt det norske samfunnet og den norske kulturen for få år siden.

Du skrev "bedre nå enn noen gang tidligere". Men når du egentlig kun mener i NOrge og 30-40 år tilbake i tid, er jeg mer enig med deg.

Du svarte meg forresten ikke på hvem det er du mener lager egne definisjoner på omsorgssvikt.

Gammel 21-06-07, 16:27   #332
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Ja, det er godt mulig du mener at foreldrenes tilstedeværelse ikke er viktig.

Jeg mener det er viktig med gode omsorgspersoner som yter god omsorg.

Du skrev "bedre nå enn noen gang tidligere". Men når du egentlig kun mener i NOrge og 30-40 år tilbake i tid, er jeg mer enig med deg.

Beklager, innlegget mitt handlet om norske barn. Det var underforstått hele tiden. Det er mange barn som lider rundt om i verden. Jeg mener barn i Norge så langt tilbake som man historisk sett har oversikt over og snakker generelt og gjennomsnittlig og ikke om enkeltskjebner.

Du svarte meg forresten ikke på hvem det er du mener lager egne definisjoner på omsorgssvikt.

Nei, og det var med vilje. Det er min mening etter å ha lest igjennom tråden flere ganger, fordi dette er et tema som interesserer meg, at omsorgssvikt blir brukt utenfor definisjonen. Jeg vil helst ikke peke ut noen innlegg fordi det skaper en personifisering av debatten som jeg ikke syns vi er tjent med. Dette er en interessant debatt og jeg vil ikke at den skal ødelegges med skittkasting og uthenging av nick.

Gammel 21-06-07, 16:35   #333
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Nei, og det var med vilje. Det er min mening etter å ha lest igjennom tråden flere ganger, fordi dette er et tema som interesserer meg, at omsorgssvikt blir brukt utenfor definisjonen. Jeg vil helst ikke peke ut noen innlegg fordi det skaper en personifisering av debatten som jeg ikke syns vi er tjent med. Dette er en interessant debatt og jeg vil ikke at den skal ødelegges med skittkasting og uthenging av nick.

Jeg spør ikke for å skape skittkasting og uthenging av nick. Jeg spør fordi jeg ikke ser at noen har laget egne definisjoner på omsorgssvikt, og jeg er interessert i å vite hva du mener og hva du underbygger disse påstandene med. Det aner meg at du for eksempel kanskje mener at jeg har gjort det. Og det er i så fall feil.

Gammel 21-06-07, 19:04   #334
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes innlegget ditt var henrivende og flott, Kasia. Det skal du ha.
Men likevel er det noe som blir "misforstått" tror jeg.
Og egentlig har jeg nok sagt mitt i denne diskusjonen, og har ikke mer å tilføye.
Men jeg følger den med interesse selv om jeg kanskje ikke skriver mer.

Gammel 21-06-07, 19:12   #335
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Jeg spør ikke for å skape skittkasting og uthenging av nick. Jeg spør fordi jeg ikke ser at noen har laget egne definisjoner på omsorgssvikt, og jeg er interessert i å vite hva du mener og hva du underbygger disse påstandene med. Det aner meg at du for eksempel kanskje mener at jeg har gjort det. Og det er i så fall feil.

Nei, jeg mener ikke at du har gjort det.

Gammel 21-06-07, 20:16   #336
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler vi trenger litt fakta.

Denne definisjonen av omsorgsvikt er hentet fra
Barne- og likestillingsdepartementet
NOU 2000: 12
Barnevernet i Norge

3.3.2 Definisjon og avgrensning av omsorgssvikt
Det finnes ulike måter å omtale omsorgssvikt på. En vanlig måte er å skille mellom «passiv fysisk mishandling» som innebærer manglende tilfredsstillelse av barns fysiske behov så som sterkt avvikende ernæring, manglende beskyttelse mot fysiske farer, manglende hygiene og klær som ikke passer til vær og temperatur. Et annet ord for dette er vanskjøtsel. «Passiv psykisk mishandling» eller «psykisk omsorgssvikt» omfatter grov understimulering og likegyldighet og mangel på konsekvens og forståelighet i oppdragelsen i en slik grad at det hemmer barnets utvikling. «Aktiv fysisk mishandling» omfatter grov vold mot barn i form av slag, brenning, utsulting og liknende. «Aktiv psykisk mishandling» betyr at barnets omsorgspersoner viser en fiendtlig holdning som kommer til uttrykk gjennom nedvurdering, latterliggjøring, trusler om straff osv. «Seksuelle overgrep» defineres som seksuell aktivitet mellom en voksen og barn, hvor den voksne utnytter barnets avhengighet og umodenhet for egen seksuell tilfredsstillelse (Bunkholdt/ Sandbæk, 1998). Grensene mellom hva som er passiv fysisk, passiv psykisk og aktiv psykisk mishandling er flytende og blir i denne sammenheng omtalt som omsorgssvikt. I følge Killén er ulike måter å utøve omsorgssvikt på ikke gjensidig utelukkende, og barn i omsorgssviktsituasjoner utsettes ikke nødvendigvis «bare» for én av disse formene for overgrep, mishandling eller vanskjøtsel. Killén påpeker også at i alle former for omsorgssvikt finnes det felles elementer som gjelder med varierende styrke. Disse handler om mangel på erkjennelse av og respekt for barnets behov, om avvisning og likegyldighet, og om ikke å prioritere barnets mest grunnleggende behov framfor egne. (Killén, 1994).

Gammel 21-06-07, 20:22   #337
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Standard

Siden det har vært en del diskusjon om omsorgsevne og sosiel tilhørighet kan kanskje denne delen av samme skriv være av interesse.

3.3.4 «Forhold» og «behov» som kan gi grunnlag for barneverntiltak

I mangel av detaljerte studier, kan det være nyttig å se på hva levekårstatistikken indikerer om familier som kommer i kontakt med barnevernet. Dette avsnittet vil derfor delvis danne en overgang til en gjennomgang av barnevernstatistikken. Det må her poengteres at generell informasjon om disse familienes levekår også kan gjelde for familier der barnevernet grep inn på bakgrunn av atferdsproblemer, mishandling, vanskjøtsel m.m.
Ved å kople barnevernsstatistikk med befolknings- og utdanningsstatistikk, er det mulig å sammenlikne barnevernsbefolkningen med den norske befolkningen generelt, noe som ble gjort for 1993 (Kristoffersen, Clausen & Jonassen, 1996). Statistiske data som er tilgjengelige gjelder særlig mødrenes samlivssituasjon, deres kontakt med arbeidslivet og mødrenes utdannelse.
Barnevernbarn kommer langt oftere enn andre barn fra hjem der biologisk mor og far ikke bor sammen. Blant barnevernbarn var det i 1993 to av tre barn som kom fra en slik familie. Selv om mange av mødrene inngår nye samlivsforhold, vil dette gjerne være en ny samboer/ektefelle uten forsørgelsesplikt overfor partnerens barn.
Blant mødrene til barnevernbarna som ga opplysninger om viktigste kilde til livsopphold, var det i 1993 30 prosent som oppga arbeidsinntekt som den viktigste kilden. Hvis man betrakter dette som en indikator på yrkesdeltakelse, ligger den klart under yrkesdeltakelse både til enslige mødre generelt og til gifte kvinner med barn under 16 år. For gifte kvinner med barn under 16 år var andelen sysselsatte i 1993 på 75 prosent.
Bruker vi et strengere kriterium og begrenser oss til dem som arbeider 20 timer eller mer, er yrkesdeltakelse fortsatt betydelig høyere blant de gifte mødrene. I 1993 oppga 57 prosent av alle gifte kvinner med barn under 16 år å ha en arbeidstid på 20 timer eller mer (Statistisk sentralbyrå, 1994). Denne andelen stiger utover på 1990-tallet og i 1997 er det 62 prosent av de gifte mødrene med barn under 16 år som oppgir at de jobber 20 timer eller mer (Statistisk sentralbyrå, 1998). Nye tall fra Clausen tyder på at mødrene til barnevernbarna ikke har tatt del i denne økte yrkesdeltakelsen og fortsatt har en løs tilknytning til arbeidslivet.
Det er trygd og sosialhjelp som oftest oppgis som viktigste kilde til livsopphold. I 1993 var dette tilfelle for 76 prosent av mødrene til barnevernbarna; 56 prosent oppga trygdeytelser og 20 prosent sosialhjelp. En tredjedel av dem som oppga trygd som hovedinntektskilde, mottok overgangsstønad, som var den vanligste trygdeytelsen. Mottakere av uføretrygd var også en betydelig gruppe; i 1993 mottok 10 prosent av barnevernbarnas mødre denne trygdeytelsen, en andel som var dobbelt så stor som i befolkningen som helhet (Kristofersen m.fl. 1996). I 1997 var det i en kartlegging 82 prosent av mødrene til barn under omsorgstiltak som oppga trygd eller sosialhjelp som viktigste inntektskilde, mens 30 prosent oppga sosialstøtte. Det er ikke spesielt mange som mottar sosialhjelp, tatt i betraktning av at så mange av dem er alenemødre. Men det er færre av barnevernbarnas mødre som er yrkesaktive enn enslige mødre generelt.
Også når det gjelder utdanning, stiller mødre til barnevernbarn som gruppe svakt, selv om det er en betydelig variasjon i utdanningsnivå. Kristofersen m.fl. (1996) finner at mens 80 prosent av mødrene i denne gruppen hadde en utdanning på 10 år eller mindre, var den tilsvarende andelen 49 prosent blant mødre generelt. De tilsvarende tallene for fedre var henholdsvis 71 prosent og 38 prosent. Bare 6 prosent av barnevernmødrene hadde utdanning på høyskole- eller universitetsnivå, mens tallet for mødre generelt var 24 prosent. Andelen barnevernmødre med videregående skole øker.
Ut fra hva som gjøres relevant i aktuelle saker, ser den faglige problemforståelsen i barnevernet i følge Andenæs ofte ut til å være sentrert rundt egenskaper ved foreldrene (hovedsakelig mødrene), og særlig deres psykiske problemer. Innenfor en individualiserende forståelsesramme, med psykoanalytisk tankegods som teori om psykiske lidelser, blir ubearbeidede opplevelser fra barndommen det som blir brukt til å forklare hvorfor situasjonen er som den er. Foreldrenes egenskaper oppfattes som årsaker til mangelfull omsorg, der uhensiktsmessig grensesetting, manglende innlevelse i barn, lite stimulering, og manglende struktur går igjen som måter å beskrive omsorgen på (Andenæs, 2000).

Gammel 22-06-07, 10:40   #338
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg mener ikke at du har gjort det.

Men du mener definitivt at jeg har gjort det. Det som er dumt med å liksom skulle unngå å "henge ut noen" er at diskusjonen bare sporer av fordi ingen skjønner nøyaktig hva du sikter til.

Si det heller som det er, så går det an å diskutere sak.

Jeg har ikke lagd egne definisjoner av omsorgssvikt. Jeg syns i så måte at innlegget fra Heiko over her om definisjoner på omsorgssvikt er veldig bra. Jeg tar meg den frihet å sitere

Sitat:

«Passiv psykisk mishandling» eller «psykisk omsorgssvikt» omfatter grov understimulering og likegyldighet og mangel på konsekvens og forståelighet i oppdragelsen i en slik grad at det hemmer barnets utvikling.

Jeg oppfatter at denne definisjonen ligger et stykke unna det som kanskje jevnt over oppfattes som omsorgssvikt (dette var altså ett av flere punkter i definisjonen). Jeg tror de fleste tenker på mer "alvorlige" ting, når vi tenker på omsorgssvikt.

Det som er problemet er "i en slik grad at det hemmer barnets utvikling" - for det blir et vurderingsspørsmål. Når er foreldrenes likegyldighet eller oppdragelse av en slik karakter at det hemmer barnets utvikling? Det er åpenbart at man ikke bare snakker om fysisk utvikling.

For å vende tilbake til hovedinnlegget i denne tråden - hvis barnet opplever at mor ikke har tid, og barnet stiller spørsmålstegn ved om mor ville prioritert å komme i begravelsen hvis barnet døde - da er jeg personlig ikke i tvil om at mors likegyldighet og oppdragelse faktisk hemmer barnets utvikling. Da snakker vi om den psykiske delen, det sosiale og tilknytning mellom mor og barn.

Et barn som føler seg ensomt, alene, forlatt, sviktet, glemt vil få en hemmet utvikling på disse områdene. Siden barn er forskjellige og takler ting ulikt er det ikke sikkert at to barn som har eksakt lik hverdag opplever situasjonen likt - og kanskje kan man si at det ene barnet utsettes for omsorgssvikt, selv om det andre ikke gjør det. Det er jo barnet som må vurderes.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 12:50   #339
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ikke så helt sikker på en denne "Tårnfrid-damen" ville vært en veldig god mor selv om hun var hjemme på fulltid, all den tid jeg mener at personligheten til foreldre er like viktig som arbeidssituasjonen. I de aller, aller fleste småbarnsfamilier jeg vet om, gjør faktisk foreldrene alt de kan for å ha tid sammen med ungene sine. Det blir stadig mer vanlig med hjemmekontor, man flexer hvor det er mulig, slik at den ene kan levere i barnehagen, og den andre hente, eller man ordner det slik at barna blir hentet av en annen voksenperson de er trygg på. Det er jo heldigvis ikke slik at mamma og pappa er det eneste saliggjørende, barn har faktisk glede av tid sammen med andre omsorgspersoner.

Jeg mener ikke at det er greit å kun se ungene sine i helger og ferier, langt derifra, men om man av ulike grunner har problemer med å ta seg av barna sine, tror jeg ikke å si opp jobben løser dette. Det er faktisk ikke alle mennesker som egner seg som foreldre.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 13:25   #340
Line*
Expired

Standard

Hjemmekontor verses internetthekta: Jeg tror kanskje mange av oss har sittet litt lenger ved pc'n med ungene i hus enn samvittigheten egentlig sier at vi bør? Bare et eksempel.
"Vent litt, jeg er snart ferdig!" 13 ganger på rad, eller noe?
Det er ikke nødvendigvis omsorgsvikt av den grunn.
Men: Om et barn til stadighet føler seg tilsidesatt, uavhengig av hvilken grunn, er det ikke bra for barnet.
Så enkelt er det vel?

Øh...Hilsen :skulle ikke skrive mer, Line:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:46.